Socialbidrag - slumpen ska inte få avgöra

Inlägg #1: Postat: 2007-06-13 17:06:00
Janne B
...i hela arbetsgruppen. Dår är vi rätt överens om vilka som ska släppas över tröskeln. Visst har varje individ huvudansvaret för sitt liv. Men oj vad mycket elände en individ kan råka ut för även då hon gör sitt bästa./ Själv råkade jag privat mkt illa ut då min sjukpenning resp Akassa försenades i tre månader...Jag stod på tröskeln till soc byrån för att själv söka hjälp...
Inlägg #2: Postat: 2007-06-13 17:38:00
Elina
1/ Du hade inte fått bidrag från soc. utan fullmakt för de försenade slantarna. Inte i "min" byrå alla fall.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-13 17:43:00
Elina
forts. Men nog hade jag ringt och gnällt på de som tvingar dig gå på soc. Det hände en och annan gång.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-13 18:48:00
Janne B
Elina/ Angeläget tillägg.Visst , så arbetar nog alla socialbyrårer, annars blir det ju dubbel betalt på lite sikt. Jag har ringt åt andra och påskyndat utbetalningar. Men när jag hamna i eländet själv hjälpte inga telefonsamtal eller brev...Vilken livets och yrkets läxa jag fick.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-13 18:51:00
Janne B
Jag vill klarlägga att socialbyrån har en slags skyldighet att se till att folk inre hamnar i de värsta situationer. Byrån eller Nämnden måste göra något och kolla att detta fungerar. Sjäv var jag fruktansvärt noga med att beviljade pengar gick ut i rätt tid så folk kunde betala sin hyra.../ Men så tänker man ine på FK och Akassan....de känner inget ansvar för att räkningar blir betalda i tid...
Inlägg #6: Postat: 2007-06-14 09:24:00
underklassmedb.
Det är inte bara slumpen som avgör. Könet har stor betydelse.Har själv arbetat på soc där de var påfallande fler kvinnor som ställdes på gatan medan vi gladeligen betalade 30 000 /mån för manliga bostadslösa. Påtalade detta men det hörsammades ej. Är det någon som vet om det gjorts ngn forskning på ämnet kön/sochjälp.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-14 09:45:00
Janne B
6/ Det är lättare att få kommunal hemtjänst om man är äldre man än äldre kvinna, det är fastslaget.
Laddar...