Kvinna i Saudi Arabien: Nu har jag fått nog

Den här tråden diskuterar artikeln Kvinna i Saudi Arabien: Nu har jag fått nog.
Inlägg #1: Postat: 2007-06-07 09:44:00
Janne B
Mycket bra skildring.Men kanske du tydligare skulle ha sagt att landet är en totaldiktatur sedan minst 60 år.Makten har en säkerhetspolis som bevakar allt politiskt och därtill en religiös polis. Kungen och hundra prinsar har mig veterligen aldrig blivit valda av folket, möjligen via mutor stödda av klanledarna.Detta är rena utsugarregimen mm
Inlägg #2: Postat: 2007-06-07 11:59:00
Anna Drangel
Intressant att läsa om hur det känns att vara där. Skriv ofta!
Inlägg #3: Postat: 2007-06-07 12:24:00
Dubbelornen
Mycket intressant läsning! Svårt att föreställa sig att leva som kvinna i detta samhälle... Har följt berättelserna om saudivardagen och kan förstå ert beslut till fullo.

Fortsätt skriv!
Inlägg #4: Postat: 2007-06-07 14:29:00
Sunny
Bra läsning o som de anda här säger jag samma sak: skriv ofta.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-07 23:22:00
Mysan
Samma sak här i sverige! De säger att de vill skydda kvinnor från oskuld samt efter blickar.men när de fött barn är de då fortfarnde oskuld? vsarför skyddar sig aldrig män mot blickar i såfall? Hur gör de när de går till doktorn elelr frissan eller föder barnet?
Inlägg #6: Postat: 2007-06-09 13:06:00
Linda-Miranda
Utestängd från den svenska tryggheten.
Jag har i 7 år kämpat för att få vård för en vanlig njurbäcksinflammation men pga att jag är funktionshindrad uteblir vården.
Efter en felbehandladling ligger jag som ett kolli i källaren i svåra bröstsmärtor och kärlkramp utan utredning. Även detta mörkas av sjukvården. Läkare är Gudar i Sverige och håller varandra bakom ryggen. Finns ingen jämlikhet när det gäller di små, di gamle och di svage!
Inlägg #7: Postat: 2007-06-09 23:47:00
Ramona Fransson
I Saudi förstår jag att det är svårt, men varför accepterar vi samma sak här? Vi är ju ett demokratiskt land, eller? Vi strävar efter jämlikhet, eller gör vi inte det? Varför säger vi att det är okej med kvinnoförnedrande kulturella eller religiösa regler i Sverige? Varför?
Inlägg #8: Postat: 2007-06-10 12:28:00
Elina
Det är intressant att flyga från ett "arabland". När gränsen är passerad blir det en toalettkö och ut kommer västerländskt klädda uppsminkade kvinnor. Omvänt på hemvägen.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-11 16:02:00
Chris.X
"Ett samhället kan aldrig bli fulländat om inte båda män och kvinnor får ta plats i det." Helt sjukt klockren kommentar. Precis så alla förstår. :-
Laddar...