Inlägg #1: Postat: 2007-06-05 19:56:00
|
Hugo O |
Anledningen till att det blev krig i Jugoslavien var att maktvakuumet efter Titos död och kommunismens fall i Serbien fylldes av extremnationalister, ledda av Slobodan Milosevic. Religionen spelade ingen roll.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-05 20:06:00
|
Hugo O |
Västeuropas och FNs "stöd" till Bosnien bestod de första åren av ett vapenembargo mot hela Jugoslavien; Serberna utrustades av den Jugoslaviska armén och bosnierna fick inga vapen alls. Resultatet blev inget krig - det förutsätter två parter kapabla att försvara sig - utan organiserade koncentrationsläger, tortyr och massmord mot civilbefolkning. Det förekom att serbiskt artilleri bombarderade skolgårdar under rast. Serbiska prickskyttar sköt ner gamla tanter på gatorna i Sarajevo.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-05 20:13:00
|
Janne B |
På kullarna runt Sarajevo hade den kände psykdoktorn kört fram en massa kanoner, som pricksköt på marknadsplatser och mycket annat i månader. När Balkanområdets största och bästa Bibliotek brann ner totalt grät jag bitterligen. Jo det är helt sant.Det var ett i sanning Mångkulturellt biblikotek som de ledande serberna inte kunde tåla. De skulle utrota alla spår av andra kulturer
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-05 20:15:00
|
Janne B |
Carl Bildt hade ju FN och EU uppdrag vid denna tid att försöka få i gång förhandlingar. Han for i dåliga fordon på usla livsfarliga vägar upp mot kullarna för att åstadkomma vapenstillestånd. Några ggr fick han vända p g a beskjutning...Vem minns mer?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-06-05 20:16:00
|
Hugo O |
Den serbiska strategin var att ockupera områden som ansågs "serbiska" och driva iväg eller mörda andra folkgrupper som bodde där. Delar av Bosnien lämnades ifred; där kunde bosnierna organisera sig och så småningom blev situationen mer lik ett krig, med våldsdåd från alla sidor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-06-05 20:19:00
|
Janne B |
Hugo O/ Religionen spelade ingen roll skriver du. De ledande Serberna var i vart fall ytterst angelägna om att prickskjuta ner varenda Minaret. Serberna försdökte införa Enhetskultur i hela området. De föraktade muslimer på ett sätt som vi knappast kan föreställa oss.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-06-05 20:22:00
|
Hugo O |
Jag följde situationen i Jugoslavien från våren -91, när en liten artikel i DN gjorde det klart att det verkade dra ihop sig till en blodig upplösning av Jugoslavien. De första åren undrade jag varför det var så tyst på debatt- och kultursidorna om kriget. Sedan, -95, blev det plötsligt fart och alla möjliga tyckare och förstå-sig-påare skulle uttala sig. Det var när USA agerade och gjorde slut på kriget.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-06-05 20:22:00
|
Janne B |
5 Hugo/ Bosnierna hamnade i en kniptång mellan serberiska enheter och kroatiska fristyrkor. Har fanns alla slags beväpnade grupper från rena rövarband till armeenheter. Det mugglades in väldiga mängder vapen till alla sidor. Detta är nog föga utrett. Givetvis även svenska vapen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-06-05 20:26:00
|
Janne B |
Jag minns hur Slobodan M reste landet runt och höll massmöten för sina serber. Han huvudbudskap var att en riktig serb aldrig någonsin kan ta order av bosnier och kroater etc. Varefter serber i mängder av städer och byar beväpnades medan andra avväpnades...HUR mycket av allt detta vet Serbiens unga i dag???
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-06-05 20:30:00
|
Hugo O |
6/ Minareterna symboliserade något icke-serbiskt, den religiösa betydelsen var underordnad. De serbiska nationalisterna är synnerligen medvetna om sin historia, slaget vid Kosovo Polje 1389, de 500 åren under turkarna när man höll fast vid sin kultur, frigörelsen och storhetstiden i slutet av 1800-talet - allt detta gör serberna överlägsna sina grannar, sett ur serbnationalistiska ögon.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-06-05 21:32:00
|
Yngve K |
Som jag skrev var det i Bosnien samma folk och de talade samma språk. Det var bara religionen som skilde dem åt.De religiösa sammanstötningarna under andra världskriget återupptogs efter kommunismens fall. De kroatiska och muslimska fascisterna från krigsåren fick ny styrka.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-06-05 21:40:00
|
Yngve K |
Nationalisterna i Serbien var i första hand grekisk-ortodoxa kristna. Det var det som skilde dem från katolska kroater och muslimer.Man hörde aldrig att en serbisk nationalist var katolik eller muslim. Det var efter religionen man skilde på nationalisterna i Bosnien.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-06-05 21:52:00
|
Yngve K |
Att serberna sköt ner minareter var inget konstigt.De muslimska albanerna bränner ner ortodoxa kristna kyrkor av samma anledning. Det pågår än i dag.I Schweiz finns det olika religioner. olika språk och olika folk Men samverkan mellan grupper har utvecklats under hundratals år. I Jugoslavien hände allt så snabbt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-06-05 22:48:00
|
Hugo O |
FEL! Danskar, svenskar och norrmän talar också samma språk - skillnaderna är mycket mindre än dialekter inom andra språk. Vi har samma religion men ser oss ändå som olika folk.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-06-05 22:49:00
|
Hugo O |
"Serbokroatiskan" var ett politiskt skapat språk som infördes 1954 för att framhäva enigheten inom Jugoslavien.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-06-05 22:51:00
|
Hugo O |
Det hade gått precis lika bra att införa "Skandinaviska", om stormakterna hade tyckt att det varit bra med ett enat Skandinavien.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-06-05 23:00:00
|
Hugo O |
Efter sammanbrottet har det blivit viktigt för kroatiska och serbiska nationalister att hitta språkliga detaljer som skiljer "kroatiska" och "serbiska". Religionen var inte den drivande faktorn bakom våldet i Jugoslavien.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-06-06 06:27:00
|
Inger-Sofia |
God morgon yngve. ..tack! oxså ni andra som bidagit till en intressant
upp-följning..jag minns den tid då jag fick möta konsekvenserna av de krig som pågick..alla de barn,som inte mådde bra vuxna j i mitt jobb..för att närma barnen,fick dom spela upp rödluvan på sitt språk..jag glömmer aldrig minen på det svenska barnen,när dom insåg vilken saga det var....det blev ett härligt möte,när den första barriären brast..det fanns likheter,fast språket var olikt.någ kortfattad beskrivning..k
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-06-06 08:39:00
|
Janne B |
Serber och kroater föraktade Bosnier/bosniaker för att de samarbetat med Turkarna under deras långa/400 år/ ockupation i området. Bosnierna antog turkarnas religion Islam. Ingiften förekom i stor utsträckning. När det turkiska/osmanska väldet bröt samman stannade mycket turkar kvar i området, ungefär som ryssarna i Estland. / Bosniakerna anses alltså som förrädare...
|
|