Alliansens hetsjakt

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-06-01 12:10:00
en svensk tiger
Vet inte vad du Lars Nilsson menar egentligen, men jag uppfattar nog snarare atikeln som att det förefaller vara fel väg man försöker förändra arbetsmarknaden och de arbetslösas situation mer än att behålla bidragen, för övrigt är väl inte A-kassa bidrag väl?
Inlägg #2: Postat: 2007-06-01 12:16:00
Leif-Arne
Nivån på olika bidrag kan egentligen inte påverka utbudet av lediga arbeten, däremot i viss mån utbudet av arbetskraft. Ytters kan en regering bara försöka tillskapa bättre förutsättningar för företagande. Den här typen av orsak- verkansamband är ytterst komplicerade, ett mycket stort antal variabler inverkar, varav ett fåtal möjliga påverka för den politiska makten.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-01 13:10:00
Janne B
Leif-Arnes sista mening är nog en sammanfattning av hur jag länge sett på dessa frågor. Politiker försöker ofta lova väljarna en massa saker som de faktiskt inte har makt att utföra. Om nu inte en rad turliga omständigheter råkar inträffa samtidigt.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-01 13:11:00
en svensk tiger
Återigen Leif-Arne instämmer jag till fullo, vad jag syftar på är att det är den ekonomiska stimulansen som bereder vägen för ökat utbud på arbetsmarknaden och den kan politikerna i begränsad omfattning påverka.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-01 13:11:00
Janne B
Har någon här tillgång till senaste statistiken på antalet anställda. Visst har den ökat rätt ordentligt främst bland unga.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-01 13:17:00
en svensk tiger
Den statistiken borde gå att få fram hos AMS, arbetslösheten har minskat tydligt men detta beror på att högkonjukturen lever i all sin prakt fortfarande och mindre pga, regeringens åtgärder mot de arbetslösa.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-01 13:18:00
Leif-Arne
I arbetet med att reformera olika bidragsystem gäller samtidigt att vara mycket lyhörd för att inte enskilda kommer i kläm. Långtissjukskrivna blir ju inte friskare av sänkt sjukersättning t.ex. Här krävs insatser av flera slag.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-01 13:23:00
en svensk tiger
Håller med om att bidragssystemen skall i första hand främja de behövande, och givetvis skall desa inte vara statiska i all evighet varken för den som får eller regelverket i övrigt.
Därvidlag måste man se till att enskilda inte kommer i kläm helt klart
Inlägg #9: Postat: 2007-06-01 13:27:00
en svensk tiger
Vad jag i främsta rummet vill mena är att arbetslösa som kläms åt genom minskade ersättningar för att fördela till löntagaren genom minskad beskattning inte främjar arbetslösheten i sig. Möjligen för de fåtal som anser att man lever bättre på A-kassan.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-01 13:29:00
en svensk tiger
Här kan man förändra kraven på annat sätt än att minska de redan tidigare knappa ekonomiska incitamenten, som dessutom inte i särskilt hög grad förändrar samhällsekonomin.
Inlägg #11: Postat: 2007-06-01 13:43:00
Janne B
7 Leif Arne/ Ursäkta att jag liksom jagar dig i dag men nu kom di åter med två enkla och sanna meningar, som jag måste instämma i. Här har de två senaste regeringarna gjort stora misstag, absolut./ Fysiskt långtidssjuka blir nästan nervvrak av sänkta ersättningar. De blir inte mer kapabla till jobb.
Inlägg #12: Postat: 2007-06-01 13:52:00
Leif-Arne
11 Så gärna Janne. Själv har jag förmånden att vara en förening behjälplig med olika former av formalia som arbetar med "grön rehab" Länk: web.telia.com Just nu håller jag på att se om vi kan få med Fk på ett kommande projekt som inkluderar flera steg.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-01 14:03:00
Janne B
12 Det borde vara absolut rätt tid nu att inleda samarbete med FK, ge dem lite nya vinklar.
Inlägg #14: Postat: 2007-06-01 14:08:00
Leif-Arne
13Så sant, de är en gammal bekanntskap. Det kommer att krävas en viss pedagogisk finess.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-01 14:11:00
Leif-Arne
I tänket framöver ligger att i en sista fas arbeta med ett socialt arbetskooperativ för att kunna sälja olika tjänster. Knäckfrågan är att enligt dagens regelverk så är man antigen sjukskriven eller så företagare 100, att under en period kunna fasa sig själv tillbaka till arbetsliv är svårt.
Inlägg #16: Postat: 2007-06-01 20:59:00
Erik Engberg
Det är bevisat att sänkta ersättningsnivåer för arbetslösa ökar dessas benägenhet att ta ett jobb snarare än att vänta på ett bättre erbjudande. Det gör att den tid som de arbetslösa är arbetslösa minskar i genomsnitt och det ger en lägre arbetslöshet än vad som annars vore fallet, i låg som högkonjunktur.
Inlägg #17: Postat: 2007-06-01 21:08:00
Leif-Arne
16 Att så är fallet har vi väl inte disskuterat, minskade ersättningsnivåer påverkar utbudet av arbetskraft, något. Däremot inte utbudet av lediga arbeten. Sedan ta det försiktigt med "bevis" ,här finns ett antal förklaringsmodeller med ett antal variabla parametrar, som kan ge stöd för olika hypoteser, men som alltid det lilla förbehållet "allt annat lika".
Inlägg #18: Postat: 2007-06-01 21:41:00
Janne B
...och det är ju detta "allt annat lika" som är så svårt att uppnå.Därmed så väldigt svårt att bevisa saker av denna natur.
Inlägg #19: Postat: 2007-06-02 09:39:00
Bongo Bongo
Varför bara skylla på regeringen? Mer skyldiga är dom som röstade fram borgarna. En krigsförklaring och det är tydligt vilka som delat ut första smällen. Så det är naturligt att slå tillbaka. Stjäl, jobba svart och fuska. Eller gör som de flesta, skit i det och lär dig leva med det. Människan är anpassningsbar. Har jag hört.
Inlägg #20: Postat: 2007-06-02 14:23:00
Janne B
GLÖM inte att vi under 12 år kritiserade SAP-regeringen för allt tänkbart och använde de värsta tillmälen emot den. Ibland fick jag som folkpartist gå in och säga att kritiken var måttlös./ Just nu ökar antalet socialbidragstagare starkt i den gamla bruksorterna. Precis samma orter som sossarna hade bekymmer med av samma skäl....
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...