Samkönade äktenskap - Usch och fy

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-06-01 10:08:00
Leif-Arne
Den andra delen är äktenskapet som telogisk/ traditionell begrepp. Varje samfund har rätt i religionsförbundet ha sin ceremonier, och regler för vilka som kan delta i dessa ceremonier. Men detta skall rent juridiskt inte vara kopplat till några förpliktelser.
Inlägg #2: Postat: 2007-06-01 10:36:00
Anna Drangel
Jo, jag håller med om att olika kyrkor ska kunna hålla på med sina traditioner. Det här är ju en debatt som förs i samhället i stort och kyrkorna liksom vi andra påverkas ju hela tiden av gängse moral och värderingar. Därför tycker jag att det är viktigt att vi diskuterar detta.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-01 10:37:00
Anna Drangel
Det är ju när allt kommer omkring inte något jättekonstigt som man vill införa med samkönade äktenskap. Det finns redan möjlighet att gifta sig i kyrkan och den enda skillnaden är att man gör skillnad på person och person.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-01 10:39:00
Anna Drangel
Det är ju inte att man vill införa en konstig exotisk ritual i kyrkan. Utan det är ju egentligen bara en utvidgning av en tradition som redan finns. Äktenskap mellan homosexuella kommer ju att i form se precis likadana ut som formen för ett äktenskap mellan man och kvinna.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-01 10:44:00
Anna Drangel
Att, som i artikeln, oroa sig för "hur ska det här sluta" bara för att man skulle erbjuda homopar äktenskap är överdrivet. Visst har jag "förståelse" att vissa kristna inte accepterar homosexuella överhuvudtaget, eftersom de anser att homosexualitet är en sjukdom, men de som skrivit denna artikel är ju politiker och från dom anser jag att vi borde förvänta oss en större öppenhet.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-01 10:44:00
Leif-Arne
I sak håller jag med dig Anna. Min poäng är att staten skall tillse att där finns en neutral äktenskapslagstiftning, samt att vigselrätten i legal bemärkelse bara innehas av myndigheten. Sedan får var och en gifta sig rituellt enligt seder och bruk som var och en anser tillämpligt.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-01 10:46:00
en svensk tiger
Vilket dravel till text, vad är äktenskapet för något? Jo en av människan instiftad form för att berätta att man hör ihop och absolut inget annat.
Homofobin är något helt annat, vill bögar gifta sig så låt dem göra det, fenomenet finns i vårt samhälle och för naitiviteten spelar det sannolikt ingen roll för då hade vi sett förändringar för länge sedan.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-01 10:46:00
Leif-Arne
Å andra sidan blir det svårt att kombinera med religionsfriheten om stagen börjar förelägga samfunden vilka regler de skall tillämpa.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-01 10:48:00
Leif-Arne
7 Eller se äktenskapet som ett avtal, avtalslagen stipulerar att myndiga har rätt ingå avtal.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-01 11:52:00
grim
Anna, jag förutsätter att även andra samfund innefattas då t.ex synagogan och moskén? Eller.......
Inlägg #11: Postat: 2007-06-01 12:06:00
Leif-Arne
10 Detta är ju ett skäl till varför inga samfund bör ha den legala vigslorätten. Den som är medlem i Sv kyrkan och vill ha en könsneutral kyrklig vigsel bör väl verkan inom detta samfund, analogt medlemmar i andra samfund i sina. Staten kan/ bör inte lägga sig i samfundens verksamhet.
Inlägg #12: Postat: 2007-06-01 12:08:00
Leif-Arne
Ehuru själv halvhedning, är jag ändå medlem i Sv kyrkan mest för att de bevarar en viktig del kulturhistoria men även för att "min" församling har en söt och duktig kantor.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-01 13:34:00
Janne B
Fram till år 2000 kunde staten ålägga Sv Kyrkan en del saker, som att införa kvinnliga präster. Nu är Sv Kyrkan till ca 99 en frikyrka och kan inte åläggas homovigslar så vitt jag begriper. Lika lite som en Pingstförsamling. /Vi ska också beakta att ett samfund kan bestå av flera hundra lokala församlingar som är väldigt självstyrande. De lyder inte påbud från Stockholm.
Inlägg #14: Postat: 2007-06-01 13:38:00
Janne B
Leif-Arne redovisar minst två goda motiv för att vara med i Sv Kyrkan.Jag kan ju tala om att de andra samfunden har massor av medlemmar som inte är beredda att bli martyrer men uppskattar olika sidor av församlingens arbete. Sv Kyrkan är inte ensam om att ha "ljumma" medlemmar. De är helt beredda att släppa vigselrätten bara de får behålla sin religionsfrihet.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-01 13:43:00
Leif-Arne
En brist, som jag ser det, är att man är "geografiskt livegen" i Svk. För någon tid sedan var jag på väg att gå ur då församlingens 2 präster skrev på en lista mot homosexuella präster. Ett alternativ hade då kunnat vara en annan mer liberal församling.
Inlägg #16: Postat: 2007-06-01 14:08:00
Janne B
15 Ja detta borde man självklart ha fixat till år 2000. Men jag har förstått att rätt många i din situation gör sina 3-4 kyrkbesök per år i den kyrka de gillar bäst. Kan inte vara fel./ Jag har sagt till mina anhöriga att min slutförvaring ska ske vid mina fäder några mil bort.Inte på kyrkogården 200 m härifrån. Sådana arrangemang är lättare nu än före år 2000, sägs det.
Inlägg #17: Postat: 2007-06-01 17:28:00
Mahria
LEIF-ARNE: mycket bra förslag. tycker jag, detta att dela på "vigseln", men skulle de homosexuella nöja sig med detta, eller fortsätta driva kampanjer mot kyrkor? Det skulle vara mycket intressant att få kommentar från "berörd". Sen tycker jag att man ska vara försiktig med homofob som begrepp. Att ha åsikter är inte, per automatik, det samma som hat ! ! !
Inlägg #18: Postat: 2007-06-01 17:32:00
Leif-Arne
17 Jag menar att det endast medlemmarna i varje samfund som egentligen har att göra med deras ritualer, analogt där finns rätt många homusexuella samt andra som stöder tanken på vigsel för homosexuella inom Svk, det är via sitt medlemmskap man kan försöka påverka den saken.
Inlägg #19: Postat: 2007-06-01 17:38:00
Mahria
Mycket bra skrivet, men varför vill man vara medlem i en frivillig förening, om det strider mot ens innersta övertygelse? Detta oberoende vilken förening/intresse det än månde vara !
Inlägg #20: Postat: 2007-06-01 17:44:00
Mats TCM
Jag fattar inte varför man gör så stor jävla grej utav homosexualitet! Personligen så bryr jag mig inte ett jävla skvatt! Människor får vara hur mycket homosexuella som helst! För mig är det en nonsensfråga. Jag kommer inte på något sätt att protestera om samkönade par får precis samma äktenskapliga rättigheter som heterosexuella par! Detta är också en privat fråga! Om homosexuella vill slicka sina respektives chokladrännor så gärna för mig. Själv föredrar jag sl-dor!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...