Samkönade äktenskap - Usch och fy

Den här tråden diskuterar artikeln Samkönade äktenskap - Usch och fy.
Inlägg #1: Postat: 2007-06-01 10:04:00
Leif-Arne
Intressant och välskriven text Anna. Jag menar att man borde se äktenskap som två skilda delar. Dels är ä. ett civilrättsligt avtal två parter ? emellan , detta skall naturligtvis vara könsneutralt och ingåendet av detta avtal skall hanteras av lämplig myndighet borgelig vigsel
Inlägg #2: Postat: 2007-06-01 10:28:00
Joakim Steneberg
Måste man välja? Dravel eller Drangel? Det är väl tillåtet att diskutera även för högerpolitiker" Har inte läst DN-artikeln, den har säkert sina brister. och det har din också! Äktenskapet är väl inte mer ett problem är alla skilmässor i Sverige? och det behövs faktiskt två kön för barnalstring, än så länge!
Behövs pappan hemma? Men bara när det passar kvoteringsfeminister?
Inlägg #3: Postat: 2007-06-01 10:54:00
Leif-Arne
Intressant se hur betygen ges, helt tydligt är att betygen ges på premissen hållermed... håller inte med. Av den anledningen brukar jag själv inte ge betyg, men eftersom Annas text är mycket välskriven ger jag henne 5
Inlägg #4: Postat: 2007-06-01 11:11:00
Lars Nilsson
Visst, den som har invändningar mot homoäktenskap och homoadoptioner är naturligtvis homofob och den som har synpunkter på invandringspolitiken är rasist. Och riktigt inskränkt är den som tycker att 30 miljarder i U-hjälp är för mycket. Allt enligt dagens modevågor. Korsfäst alla oliktänkare.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-01 13:16:00
Janne B
Anna/ Kul att ses igen. 20 kommentarer på några timmar är inte dåligt. Du kan den härliga skrivkonsten.Nu ska jag skärpa till mig och läsa noga. /JAN
Inlägg #6: Postat: 2007-06-01 13:34:00
Chris.X
Varför är det alltid så att de människor som propagerar för heteroäktenskap redan är hetero? Åh, så bekvämt att marknadsföra sin egen livsstil som den enda rätta, så man slipper hålla på och inse att folk faktiskt är olika och att man inte väljer sin sexualitet. Om du frågar mig ska man inte straffas för någonting som inte är ens eget fel. Som t.ex. kön, hudfärg eller sexualitet. Någonting som Alf och Co. missat totalt. Skärpning! Bra skrivet Anna. :-
Inlägg #7: Postat: 2007-06-01 14:20:00
Lars Bred
Bra artikel, Anna Drangel!
När det gäller Lars Nilssons argumentation faller den med att geten inte har nån talan och därför inte är giftasmogen.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-01 16:28:00
Mats TCM
Jag tycker tvärtom! Jag tycker ofta att det är heteromänniskor som propagerar för homoäktenskap just för att de är livrädda för att kallas homofober, mörkermän, religiösa fundamentalister, inskränkta etc. Jag har ingenting emot om homosexuella gifter sig! OK, kör i vind. Jag tycker t.o.m att det vore bra om fler män blev homosexuella, ty då blir det fler kvinnor över åt mig!
Inlägg #9: Postat: 2007-06-01 18:45:00
Franklin
Jag ger inte mycket för religiösa människor, men en sak tycker jag ändå. Låt dom få vara i fred i sina jävla kyrkor. Om nu homosexuella så gärna vill gifta sig kan de väl göra det ändå. Måste det absolut vara i en kyrka eller i en akt utövad av en präst? Det retar mig som fan. Men det är ju politiskt korrekt. Naturligtvis.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-01 21:25:00
Leif-Arne
En viktig tes är att samhällets fortbestånd aka hög nativitet, garnateras med en äktenskapsbalk förbehållet hetrosexuella äktenskap. Om så är fallet så borde t.ex ett land som Polen, där man tom fruktar Teletubbies pga förment homopåverkan, vara ett land av hög nativitet och utan probelm på familjerätten. Vore intressant om någon hittar en länk till Polens Nativitet.
Inlägg #11: Postat: 2007-06-02 12:34:00
Annie-Lee
Vilken bra artikel! Fler artiklar som dessa behövs.. /A
Inlägg #12: Postat: 2007-06-02 16:42:00
Ramona Fransson
Må var och en bli lycklig med sin Gud! Jag har ingen förståelse för Alf Svensson Throedsson och allra minst för Fälldin, men jag har full respekt för att de tycker vad de vill! Det är en rättighet som vi ska värna om! Alla älskar inte alla, alla älskar inte att homosexuella lever som de gör, men alla SKA respektera det!
Inlägg #13: Postat: 2007-06-02 17:12:00
Inger-Sofia
Hej... kristallklara ord* ,som jag instämmer- i många..BARN mår inte bättre för att föräldrar är gifta..eller inte,homo eller inte,sambo,särbo.flerbo,stadsbo.ja ,vad nu allt heter..BARN MÅR BRA där kvalite av kärlek,ärlighet, respekt råder,mellan människor.Vilka val man än gör.k*****
Inlägg #14: Postat: 2007-06-04 01:34:00
Daniel Wijk
Det man bör göra är att ta bort vigselprivilegier från alla utom för staten. Delegera sedan det hela till kommunerna och se till att alla par måste gå till kommunen för att viga sig. Om dom sedan vill ha en privat ceremoni någonannanstans så får dom väl ha det också. Den som håller i den behöver inte vara godkänd på något sätt.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-06 21:54:00
spitfire
dessa religiösa fundamentalister med alf i spetsen är en del av en större homofobisk rörelse som mobiliserar sig extra mycket just nu. Men tack och lov så möter de motstånd överallt där ett progressivt samhälle värnas.
Inlägg #16: Postat: 2007-06-15 13:12:00
Drule
Det många människor inte verkar inse är att det finns biologiska skilldnader som gör homosexuella par okapabla till föräldraskap om de ingår i äktenskap. Tillåt mig förklara.
Laddar...