Jakten på frälsaren

Inlägg #1: Postat: 2007-05-31 10:50:00
Janne B
Jag avstår från stjärnor tills jag begrundat dessa rader.// Vanligtvis brukar ju troende människor beskrivas som dumma, obildade, korkade osv. så detta var ju ett nytt grepp på ämnet, heja på.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-31 12:10:00
bagge
Andelen bokstavstroende minskar med utbildning. Det är så jag tolkar titeln. Om man har studerat en stund så brukar man vara mer källkritisk.
Men att det finns vetenskapsmän inom naturvetenskapen som är bokstavstroende övergår mitt förstånd.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-31 12:50:00
Janne B
Det blev lite fel överst. Självmotsägelsen ligger i underrubriken...
Inlägg #4: Postat: 2007-05-31 12:56:00
Janne B
Bagge/ Du är inne på rätt spår. Som frikyrklig så har jag hela livet mötts av påståenden som "du som tror på att ......"Jag får inte frågor om vad jag tror på utan man stoppar mig bara i ett de bokstavstroendes fundamentfack. Rätt tjatigt! Jag har ingen sammanhängande teologi, ingen kräver det av mig heller.Jag har bara en stark känsla av att Jesus står mig nära. Det räcker för mig.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-31 18:02:00
CMO
4/ Tjatigt var ordet. Mycket tröttsamt med dessa fåniga endimensionella och generaliserande inlägg om vad kristna tror på.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-15 12:22:00
Drule
Det är lite synd att det filosofiska i religion sätts åt sidan tack vare ateisternas krig mot bokstavstroende.
Inlägg #7: Postat: 2007-07-15 10:17:00
Japhy
"The son of God är i själva verket The SUN of God" skrev en man och trodde att arameiska var engelska... Detta måste vara det sämsta, minst genomtänkta och på många sätt underligaste påhoppet på kristendommen jag har läst.
Inlägg #8: Postat: 2007-07-15 23:00:00
Sunny
CMO, Drule o Janne:Ni har alla 3 en klar poäng
Som ateist har jag väldigt liten lust att förlöjliga de kristna eller andra religiösa.Min Käre är den klokaste jag vet o han har bekänt sig som kristen i alla år! Men att man har en tro behöver ju inte utesluta att man tänker förnuftigt? Bokstavstroende förlöjlgar religionen utan tvekan.
Inlägg #9: Postat: 2007-07-15 23:01:00
Sunny
Just det filosofiska i mycket av det man tillskriver Jesus är sådant jag tagit fasta på.Det finnas hundra exempel:" Den av er som är utan synd ska kasta första stenen" är bara en .
Inlägg #10: Postat: 2007-07-15 23:05:00
Sunny
Sonenoxå ateist hade en kris i veckan med sin fru. Han har startat egen firma o då får man arbeta dag o natt ibland Familjen är oxå viktig. Frun började klaga. Han frågade mig. Jag tänkte på Jesus ord ang skatten till Rom o " Jesus sade: ge kejsaren var han ska ha o ge Gud det han ska ha.!" Kämpa med din firma för framtiden men sätt av lite mera fritid nu. Ungefär.
Inlägg #11: Postat: 2007-07-15 23:11:00
Sunny
Tack vare otaliga bibeldebatter hemma så vet mina barn vad som menas med en Jobspost, en Urisakommendering o en Judaskyss. Det har de nytta av i litteraturen o ofta annars med i ett samhälle som bygger så mycket på den kritsna religionens seder o bruk,lagar etc. Hur läser man Shakespeare om man inte kan sin bibel??????
Inlägg #12: Postat: 2007-07-16 09:07:00
Janne B
Jag lyssnade lite på SR vetenskapsradio i går. Då säger man att den fantasifulla Syndafloden mycket väl kan förklaras med vår avsmältande Istid för 10 000 år sedan.För denna is täckte även de högt belägna trakterna norr om Eufrat och Tigris.Så när där började smälta blev det klart väldiga översvämningar i "tvåflodslandet".
Inlägg #13: Postat: 2007-07-16 09:12:00
Janne B
När den sista isen smälte undan i Norrland steg havnivån många meter i Bottenviken/Östersjön och svämmade in genom Mälarområdet och bildade ett enormt vattenfall vid Karlskoga/Degerfors. Sen rann vattenmnängderna ner genom Västergötland i dalgångar man kan se än i dag. Så vi västgötar och babylon hade kanske syndaflod samtidigt???
Laddar...