Jag vill inte kalla mig feminist

Inlägg #1: Postat: 2007-05-31 09:55:00
Joakim Steneberg
Ännu enklare än att låna hem en bok är förstås att läsa 2½ A4 här på sourze, i detta ämne. T.ex Länk: sourze.se
"Vem skyddar våra söner". Det handlar om oss också, vi stoiska! För BÅDA könens skull!
Inlägg #2: Postat: 2007-05-31 11:56:00
spitfire
JOAKIM STENEBERG: skumläste din artikel "vem skyddar våra söner", du menar ju mer eller mindre att kvinnorna har hela skulden för det ojämställda samhället och männen är förtryckta. Se världen ur ett internationellt perspektiv JOakim! kvinnor är genomgående de som tjänar minst, diskrimineras mest på arbetsplatserna, har minst inflytande i politiken och utsätts för flest sexbrott. Hur kan du då mena att kvinnor har så mycket makt?
Inlägg #3: Postat: 2007-05-31 12:04:00
spitfire
....måste inflika en sak: jag menar inte att män aldrig utsätts för orättvis behandling bara att dina teorier om matriarkatet inte stämmer.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-31 13:05:00
peter_
En sak som i mycket stor utsträckning styr manligt, särskilt unga mäns, beteende är vad som går hem hos motsatta könet.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-31 13:23:00
Joakim Steneberg
3 Om du skumläst artikeln får du göra om det. Den uppskattades förvånansvärt? nog av flera kvinnor. Se kommentarerna Jag skriver ur manlig synvinkel, javisst, helt enkelt för att debatten är fullkomligt ensidig, ur kvinnors eller rättare sagt på FEMINISTERS synvinkel, vilket inte är bra för någondera könet!
Inlägg #6: Postat: 2007-06-01 07:49:00
en svensk tiger
Tack Joakim Stenberg för dina råd av böcker och kommer att läsa dem med intresse, visst jag förstår att problemet är exklusivt och inte helt lätt men fortfarande avstår jag från att definiera mig till feminismen och fortsätter tro på att jämställdheten kan fortskrida endast genom människans sunda förnuft.
Ja dessvärre såg jag dessa program av det skälet att jag själv är sjöbefäl och skulle kunna skriva spaltkilometrar om ämnet.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-01 07:52:00
en svensk tiger
"Spitfire" Du upprepar bara något som vi alla, åtminstone den upplysta delen av människosläktet, väl känner till och det är ju detta både du och jag vill bekämpa, dock inte med metoder som mer eller mindre kan definieras som ren krigföring könen emellan, ordkrig talar vi om. Varför skall jag behöva kalla mig feminist för att vi har samma mål?
Inlägg #8: Postat: 2007-06-01 07:57:00
Joakim Steneberg
Lustigt, vi var helt synkroniserade., du lite före! Jag fick delvis svar. Det jag menar är att "jämställdhet" är ett politiskt vapen, eller slogan. Som aldrig har definierats, och som används lite som det passar.
Det är min erfarenhet efter att ha följt med i debatten från början, och växt upp i ett icke feminstinfluerat samhälle! På gott och ont, men då var män och kvinnor mer vänner än nu!
Inlägg #9: Postat: 2007-06-01 08:17:00
en svensk tiger
Nej just det Joakim, jämställdhet har dessvärre inte definierats utan används, på det sätt du beskriver, "feminism" beskriver förvisso ett önskemål vi hoppas kunna uppnå, men för det behöver vi sannerligen vare sig ansluta oss eller ens kalla oss feminister, och kvinnor och män är fysiskt olika detta får vi accepetera till skillnad mot radikalernas ständiga påhopp.
Håller också med dig att det var ett vänligare samhälle då utan radikalernas framtoning. Hoppas vi är mer synkade nu Joakim
Laddar...