Återinför tjejtaxan, pronto!

Inlägg #1: Postat: 2007-05-31 18:24:00
Daniel Wijk
Anmälda fall är det. Om det nu är en våldtäkt varje gång det anmäls kan vi dock inte veta. Hur många utav dessa var förresten utomhus?
Inlägg #2: Postat: 2007-05-31 18:43:00
Annie-Lee
Vet ej hur många som var utomhus. Det togs inte upp, men bara några procent sker utomhus räcker. För mig, alltså. Och inomhus får ju självklart inte räknas bort- men min artikel handlade ju just om utomhusvåldtäkter i synnerhet.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-31 18:43:00
Annie-Lee
Svårt att tänka mig någon anmäla en våldtäkt utan att det är det, men det kanske finns vissa orsaker till att göra så. Man är ju inte skyldig förrän man är dömd of course. Men som det finns för många fall som stureplans-fallet nyligen. Där bevis finns, men där ändå inte våldtäktsmän döms. Nog om detta.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-01 00:20:00
Daniel Wijk
Det har hänt ett ganska stort antal gånger de senaste åren enligt polisen iallafall. Runt 250 gånger förra året konstaterade har jag för mig. Åklagare har börjat ta dessa fall till domstol numera istället för att bara ignorera dom. Det som behövs för åtal är att kvinnan utpekat en specifik person som gärningsman och inte bara sagt att hon blivit våldtagen av en anonym gärningsman.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-01 00:22:00
Daniel Wijk
I vissa fall är det hämd det är fråga om och i vissa fall är det så att det är försäkringspengar man är ute efter. Det stod om ett fall förra sommaren eller kanske i höstas i aftonbladet om en tjej som hade anmält att hon blivit våldtagen men där det senare hade kommit fram att det var försäkringspengar hon var ute efter. Tydligen är det så att det är relativt enkelt att få ut försäkringspengar om man blivit utsatt för våldtäkt.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-01 00:24:00
Daniel Wijk
I stort sätt skulle det enligt artikeln vilken kanske höll normal aftonbladetstandard iofs räcka med att anmäla brottet till polisen och få papper på det man anmält och sedan gå vidare till sitt försäkringsbolag. Jag förstår varför det är så enkelt för att i en sådan situation är det sista man behöver en till instans att strida i. Det gör det dock till ett ganska hett mål för bedrägeri då beloppen man får ut är ganska höga.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-01 00:27:00
Daniel Wijk
Våldtäkter ska utredas mycket noga. Polisen måste utreda allt angående relationen mellan anmälaren och den anmälde samt omständigheterna. Detta händer tyvärr alltför sällan idag. Man undrar vad alla pengarna går till som polisen får idag.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-01 00:30:00
Daniel Wijk
Billy Butt skrev en mycket bra artikel för något år sedan om en våldtäktsutredning inte hans egen som blev väldigt dåligt skött där killen var nära att åka dit för något han inte gjort pga en tjej med hämdbegär. Dåliga människor finns i alla grupper. Kvinnor är inget undantag. Det är dags att vi slutar låtsas som om kvinnor är alltigenom goda.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-01 02:41:00
peter_
Inlägg #10: Postat: 2007-06-01 02:46:00
peter_
Inlägg #11: Postat: 2007-06-01 02:50:00
peter_
Inlägg #12: Postat: 2007-06-01 08:21:00
Joakim Steneberg
Hej Peter, jag vet inte om Annie-Lee läser dina länkar, men det gör jag. Och det borde alla de här på sourze göra som har en åsikt i detta ämne.
Har sett det där senaste från Brå också. Och länken till författaren av sourze artikel, bra att få den.
Nu är väl snart alla överdrifter och rena lögner avslöjade? När det är klart kan vi börja jobba med frågan, på allvar, på båda könens villkor, för bådas bästa.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-01 14:35:00
peter_
Här är ett par viktiga artiklar till:
Länk: aftonbladet.se
Länk: sourze.se
Inlägg #14: Postat: 2007-06-01 14:41:00
peter_
Mönstret är så tydligt. Jag har aldrig varit med om att en feminist har bemött de fakta och argument som hela tiden läggs fram. All diskussion undviks genom hånfullhet eller tystnad. Det är dj-ligt uselt. Riktigt dåligt. Feminister vill inte ha en debatt. De vill inte diskutera verkliga problem. De vill bara sprida sin propaganda och få anhängare för sitt program. Senast jag försökte få en diskussion hånades jag för att jag tyckte en sådan skulle tjäna på att vara saklig. Är ni riktigt kloka?
Inlägg #15: Postat: 2007-06-01 17:51:00
Joakim Steneberg
Peter, vi är helt överens. Vad det sedan beror på, kanske speciellt i Sverige, är nog en komplicerad historia. För 15 år sedan förekom inga sådan artiklar alls i pressen. Nu när de dyker upp så är det som en ensam röst i öknen, sen blir det tyst igen! Och i politiken är det än värre. Där är det flera röster förvisso. Men alla upprepar de samma slitna slogans, om och om igen. Trots vetenskapsrön, samhällsforskning och delvis nya vindar i media!
Inlägg #16: Postat: 2007-06-01 23:45:00
Sunny
8 Väldigt sant Daniel!!!!
Laddar...