Inlägg #1: Postat: 2007-05-29 10:32:00
|
peter_ |
Du, precis som deltagarna i Tjockholmen och alla andra, är styrda av er impulser som vi inte direkt råder över. Kanske vi bara kan undertrycka impulser. Vi kan inte tvinga fram dem. Personer som kanske av genetiska orsaker eller kanske som följd av omedveten självmedicinering hamnat i någon form av missbruk är inte säkert sämre eller dummare än dig. Tvärtom så tycker jag att generella nedvärderingar av människor på dessa grunder är höjden av urblåst pantskalle.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-29 10:40:00
|
Leif-Arne |
Om man skall referera till författarens tidigare logiska kullerbyttor så finns även ett samband mellan vikt och intilligens, de som väger under 10 kg klara knappt ens en enda uppgift i ett standardiserat IQ test, medan den som väger 100 har betydligt bättre resultat. Själv vet jag att om jag slutar dricka öl så blir min mage smärt och fin, men då blir jag som sagt utan bira. Om jag får en bira nu och då så blir jag nöjd och glad.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-29 10:45:00
|
peter_ |
I den mån du lyckas leva ditt liv genom sträng självdisciplin och undertrycker impulser via din starka vilja så måste jag varna dig. Jag tror att överdriven självdisciplin leder till grymhet och intolerans. Om man undertrycker sina impulser för mycket så tror jag att barndomens "kulörta lyktor" slocknar en efter en.
Givetvis ska vi vara självkritiska och reflektera över vårt beteende. Det är nödvändigt. Men man måste hålla balansen mellan att vakta sig själv och leva ut.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-29 10:45:00
|
peter_ |
Framförallt, det är mycket dålig moral att håna andra som kanske har helt andra svårigheter än du själv.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-29 10:48:00
|
peter_ |
3 och 4 var alltså riktad till artikelförfattaren, inte till Leif-Arne.;
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-29 11:25:00
|
Leif-Arne |
5 Du kanske åxå väljer en bira nu och då även om du vet var den sätter sig?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-29 11:30:00
|
Janne B |
Tack Peter och Leif-arne för dessa balanserade ord. Jag har denna förmiddag så som de flesta andra bara ätit en smörgåd med en ostbit på samt en tallrik havregrynsgröt med lite sylt. Jag upplever att jag nästan svälter mig fram, även på eftermiddagar. Jag väger sedan länge nästan 200 kilo. Jag har ingen aning om varför? När jag beskriver mitt ätande för dietisten så säger hon bara bra, bra...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-29 11:50:00
|
peter_ |
6. Absolut! Nu stundar dessutom snart semestertider med grillning och en bira i midnattsolens sken. Jag ska sannolikt även en sväng till Lofoten och då bunkrar man nog upp med lite produkter från Ringnes bryggeri. ;
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-29 11:57:00
|
peter_ |
7. Janne, det verkar finnas en grupp skribenter som finner nöje i att provocera sunt rättspatos. De sparkar och hånar personer som de upplever vara i underläge. Det är något sjukt med det hela. Jag köper inte att det skulle vara fråga om humor. Jag tror att exvis denne skribent inte är helt nöjd med att folk verkar tro att han skojar. Även om denne försökt vara rolig så ska man inte skämta om allt. Man ska inte locka människor att överge sina sina sympatiska, empatiska instinkter.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-29 12:22:00
|
Leif-Arne |
9 Nättroll, är väl ett begrepp som ligger rätt nära.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-29 12:39:00
|
Janne B |
Jag vill understryka att jag på flera sätt lever ett gott liv trots mina kilon.Jag har nära till den service jag behöver och min billiga bil är som skräddarsydd för mig / Samtidigt så är det ju mycket roligt som jag har måst släppa. /I tonåren kröp jag i dikena o fotade tranor nästan underifrån...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-29 12:45:00
|
Joakim Steneberg |
Trevligt, gillar du också fåglar?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-29 13:17:00
|
Joakim Steneberg |
Janne, jag menade förstås att det var trevligt med ditt fågelintresse. Har ofta velat åka till Honborgasjön, därmot har jag videofilmat trumpetande tranor mitt i natten på annan plats.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-29 13:20:00
|
Joakim Steneberg |
Jag har också hela förmiddagen här iaktagit beteendet hos en turturduva, hona, för att locka till sig max antal hanar. Mycket intressant!
Fast lite enformigt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-29 13:25:00
|
Joakim Steneberg |
När sedan ett tillräckligt stort antal hanar samlats, spelar hon delvis ut dem mot varandra, uppmuntrar den djärvaste, väljer ut ett par i reserv, och förkastar vissa. Vad naturen kan åstadkomma ändå!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-29 13:29:00
|
Joakim Steneberg |
Ja, jag kanske inte borde blandat in dig i mina egna "ornitologiska" iaktagelser. Riktiga fåglar är bättre.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-29 13:38:00
|
peter_ |
15. Jag önskar att fler fick tillgång till Staffan Ulfstrands text i antologin "Samtida feminism". Jag har dock inte hittat den någon annanstans. Antologin kom ut i början av året, med bla ett brilliant text av Germund Hesslow. Jag ska kolla om den kommit ut på något bokhandel ännu.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-29 13:42:00
|
peter_ |
Staffan Ulfstrands text gör en massa roliga paralleller mellan människor och andra djurs, exvis fåglars, beteende. Mycket underhållande och intressant. För dig Joakim: här är Germund Hesslows bidrag till antologin ovan: Länk: mphy.lu.se
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-29 13:51:00
|
peter_ |
7. Janne, det är uppenbart att viktsproblematiken inte är helt förstådd. Om det bara handlade om att anstränga sig, allt annat lika, så hade det varit förhållandevis lätt, eller hur?
Kaloriintaget har dock djupare effekter. Det är inte bara att man känner sig hungrig. Jag tror att man får svårt att tänka på annat. Hela uppmärksamheten påverkas och det blir som att lyfta sig själv i håret kanske?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-29 14:00:00
|
Elvy |
Jag tycker också om att iakta bl.a. skator, svalor, mesfåglar, tranor och svanar, och jag skulle inte ha något emot, att ha dom och många andra fågelarter inpå mej, bara dom alla satte sej på marken, när dom ska skita.
|
|