Inlägg #1: Postat: 2007-05-27 15:44:00
|
mintcar |
Vad Sverige gör är att utjämna mellan underklass och medelklass. Effektivt innebär det mycket riktigt att kreativa och driftiga människor får böta och pengarna går till mindre bemedlade. Jag förstår till fullo den liberala logiken att detta är orättvist. Men det betyder i praktiken färre utslagna och lidande människor.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-27 15:44:00
|
mintcar |
Tur att vi har val, så vi kan rösta på det som gynnar oss mest. Alla kan ju inte vara företagare. Kan du verkligen klandra de som inte kan plantera något äppelträd - inte vet hur man gör eller inte har råd - när de röstar för den äppelodlare som vill dela med sig?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-27 17:11:00
|
Erik Engberg |
Jag menar att när alla äppelodlare blir av med för stor del av skörden så bryr de sig inte om att odla lika mycket, äppelkakan man vill dela på blir mindre och alla drabbas.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-27 17:13:00
|
Erik Engberg |
Dessutom kommer den verkliga jämlikheten ur produktionen, om man lär fler odla äppelträd kan de stå på egna ben istället för att leva på andras välgörenhet. Det är en win-win situatio
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-27 17:39:00
|
Janne B |
Mintcar skriver"får ganska generösa gåvor av myndigheterna", Kan jag få ett litet tips om hur det går till för jag tänker starta ett Kuratorsbolag, helst i morgon! Efterfrågan på mina tjänster är mkt stor...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-27 18:34:00
|
mintcar |
För att få privilegier måste du vara Eriksson eller Volvo. Och jag vet inte precis hur det går till, men jag vet att den typen av stora företag kräver gigantiska mutor för att behålla produktionen i ett land. Det är dessutom ett viktigt sätt att stimulera ekonomin. När ett land ger pengar till företagen som producerar exportvaror kan de utveckla mer konkuranskraftiga produkter.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-27 18:39:00
|
mintcar |
Förmodligen används försvarsbudgeten. Stora teknologiföretag får i uppdrag att utveckla någon onödig pryl, får svinmycket pengar för det, skattebetalarna köper prylen, och sedan använder företaget teknologin i konsumentprodukter och säljer det igen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-27 18:52:00
|
Mats TCM |
4 Jag är hungrig. Kan jag få ett äpple?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-27 18:55:00
|
Mats TCM |
Jag är så fattig så att jag måste börja tigga snart! OK, om någon ser en kille i svart jacka sitta och tigga i passagen i T-Centralen så är det jag! Var har solidariteten tagit vägen nuförtiden?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-27 19:17:00
|
Janne B |
Solidaritet är en ömsesidig grej mellan människor som befinner sig i likartade situationer. Ibland hjälper den ene och ibland den andre osv. Vilka människor har du bistått de senaste 10 åren, som nu kan vara beredda att ge lite tillbaka. Så är livets hårda villkor, som varken du eller jag har skapat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-27 19:52:00
|
Joakim Steneberg |
Däremot är äppleodlingen mycket riktigt hotad i Sverige. Inte av de skäl som anges i artikeln, utan för att det importeras äpplen från hela världen, ibland mer besprutade. Men framför allt så drar de därmed en massa onödig energi för transporterna. Med koloxidutsläpp osv, osv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-27 19:53:00
|
mintcar |
Principiellt anser jag att det är viktigare att garantera alla människor acceptabla levnadsförhållanden, än att driftiga människor ska ha rätten att bli rika. Båda sakerna är viktiga, men det är så jag tycker att prioriteringen måste vara.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-27 19:59:00
|
mintcar |
När vi talar om något så grundläggande som att alla barn ska växa upp med tak över huvudet och mat att äta så tycker jag att det är värt det även om några snyltande latmaskar tjyvåker. Och kom inte och säg att ökad BNP ger mer att fördela. Liberal kapitalism pysslar inte med fördelning.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-27 19:59:00
|
mintcar |
Så länge vi har ett kapitalistiskt system så måste vi ha sociala skyddsnät. Jag håller med om liberala ideal i allmänhet, men inte när det gäller ekonomi. Jag tycker att liberaler ofta underskattar kapitalismens förödande effekter om den inte regleras.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-27 20:54:00
|
Elina |
89 OK du får ett äpple om jag ser dig tigga. Men med din intelligens borde du väl hellre ta ett jobb?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-27 21:19:00
|
Erik Engberg |
De som bevisligen inte klarar sig själva ska absolut få hjälp. Men det jag hävdar är att en jämn fördelning av äpplen inte är detsamma som en rättvis fördelning. Det beror nämnligen på hur fördelningen uppkommit.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-27 21:22:00
|
Erik Engberg |
Har en fördelning uppkommit på ett rättvist sätt är den rättvis, har den uppkommit på ett orättvist sätt är den orättvis. Hur den sen ser ut påverkar alltså inte äppelfördelningens eventuella rättvisa.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-27 21:32:00
|
mintcar |
/17 "De som bevisligen inte klarar sig..." Ska de verkligen behöva bevisa det? Är det verkligen så viktigt att förhindra snyltande att det är rimligt att lägga en bevisbörda på människor som behöver hjälp? Annars håller jag med om din äppelanalogi.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-27 22:14:00
|
Janne B |
11 Joakim/ Jag köper oftast de billiga äppelpåsar somn det står EURO på här på ICA. De är färdigpackade billiga o lätta att ta med sig. Jag ser att väldigt många gör som jag. Men visst undrar jag varje gång över om jag gör rätt trots att jag är så kallad "fattigpensionär".
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-27 22:55:00
|
Elvy |
Det är mycket sällan, som jag köper äpplen eller någon annan frukt, istället äter jag dagligen vilda bär, som oftast är plockade, i dom norrbottniska skogarna.
|
|