|
Inlägg #1: Postat: 2007-05-25 08:12:00
|
|
peter_ |
Folk ser nog alltför sällan den kopplingen, underligt nog. El från Vattenfalls brunkolskraftverk i Tyskland ger förmodligen ett sämre miljöresultat för en tågresa till Gbg än om man tar flyget.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-25 09:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
1 Men Peter! Den mesta elen till tåg i Sverige kommer väl inte från brunkolskraftverk i Tyskland? Nu har hon ju i förförra artikeln själv tagit upp problemen med denna brunkolsel.
Artikeln handlar också om en del andra väsentligheter. Flyg contra tåg, rent allmänt, särskilt på korta sträckor. Järnväg är väl mer energisnålt än flyg? Och el är väl mer energieffektivt? Men det senare vet du säkert mer om än jag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-25 10:17:00
|
|
peter_ |
Min kommentar gällde att eldrift i sig inte garanterar att det är miljövänligt. Det beror, som påpekas i 0, på hur den produceras. Jag antar att det stämmer som du skriver i 2.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-25 10:48:00
|
|
Per W |
Joakim har rätt i att kärnkraftsel inte skapar CO2-utsläpp.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-25 10:57:00
|
|
Joakim Steneberg |
Du har fel i att jag nämnt kärnkraftsel. Och du har fel i att 99 av syret produceras i havet, idag. Och den som inte kan erkänna när den har fel, begår ett fel mot sig själv som debattör.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-28 06:26:00
|
|
Per W |
Det var väldigt vad du har fixerat dig på det, mannen som hävdar att Amazonas är "jordens lungor". "Den mesta elen till tåg i Sverige kommer väl inte från brunkol i Tyskland", skrev du. Nej, den kommer bl a från kärnkraft!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-28 07:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
Amazonas producerar syre, vilket inte lungor gör. "Jordens lungor" är en metafor, och en miljömässsigt fyndig slogan. Jag noterar att det går trögt att erkänna faktafel om syreproduktion hos Per W, liksom att debattera 3 dar! Rätt vanlig tröghet hos vissa som inte i tid inser miljöproblemen. Brunkolsdiskussionen var mellan mig och peter_ och är avklarad.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-28 08:01:00
|
|
Joakim Steneberg |
Per W: "Ursäkta, men CO2-utsläppen från tåget beror väl på hur elen produceras?" Det här är ju rätt irrelevant om en artikel som talar om tågresor i Sverige, främst mellan Stockholm och Göteborg!
Och att folk har närmre till Arlanda än till Sthlms central är ju helt fel!
Vart vill du komma egentligen? Och hur lång tid skall det ta för dig att komma dit? Att göra det miljövänligt verkar du ju inte särskilt intresserad av!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-28 08:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
Forts 8 Så här skrev jag avslutningsvis i diskussionen mellan oss om syreproduktion, "jordens lungor" osv. "Vi hade kanske båda lite rätt och lite fel". Men du kunde inte ta emot detta! Det kom inget svar!
Och de uppgifter jag sett på nätet nämner syreproduktion från landlevande växter till mellan ca 20-40. Har ej exakta siffror från två källor
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-29 07:21:00
|
|
Per W |
Cyanobakterier hör till gruppen fytoplankton och är organismer som förr kallades blågröna alger. Alla är emellertid inte blågröna, och de är inte alls alger utan hör till eubakterierna.
"Cyanobakterier har fotosyntes, och man tror att de var viktiga vid syresättningen av jordens atmosfär för cirka 3 miljarder år sedan." källa Wikipedia. Jag hävdar fortfarande att havet och dess organismer är och har varit avgörande för syret i atmosfären.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-29 07:22:00
|
|
Per W |
Om det är 99 eller 97 är ointressant för alla utom en långsint petimeter, som hakar upp sig på detaljer.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-29 07:25:00
|
|
Per W |
Stockholms Central ligger ganska otillgängligt för många utom för riksdagsmän. Jag tror att folk kan göra sina egna kalkyler på vilket resesätt som är bäst för dem.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-29 07:29:00
|
|
Per W |
Svar 7: Jag visste inte att det var svarsplikt på Sourze... F ö kör jag etanolbil och åker kollektivt till jobbet. Tycker bara illa om "goda människor" som "vet bättre" än andra.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-29 08:31:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ditt påstående om "99" från havet var ett svar på att "Regnskogen ÄR jordens lungor". Det handlar naturligtvis om idag, inte om livets ursprung när regnskogar inte existerade! Och INTE ALLS i spannet över 90 Wikipedia
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-29 08:33:00
|
|
Joakim Steneberg |
Häpnadsväckande påstående om Sthlms central och Arlanda! Det finns f.ö. flera stationer. "Flyget är det stora problemet! anser miljöministern i dagens SVD!"
Var vill jag framstå som en "god människa"? Får man inte göra så gott man kan utan att bli illa omtyckt? Jag tror anledningen till detta är att du kommer med illa underbyggda påståenden, som du inte kan stå för, och där du inte förmår dig att erkänna att du haft fel!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-29 08:33:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Sthlms central" sånt nys! Vem är "pentimeter"? Vet bättre? De flesta i Storstockholm med omnejd vet säkert bättre än du i den frågan.
T.o.m. riksdagsledmöter.
Det är OK om du inte uppfyller mer svarsplikt. Du tråkar ut mig!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-29 09:41:00
|
|
Per W |
Det är bara att titta var de flesta bor och arbetar, inte i Sthlms innerstad i alla fall. Flyget är naturligtvis inte det stora problemet. Det är t ex ideligen nya kolkraftverk i Indien och Kina. Men vi kan ju ta tåget dit och tala om för dem hur de ska göra.
|
| |