Inlägg #1: Postat: 2007-05-23 12:37:00
|
Biff |
Var det till mig du skrev? När böckerna handlar om folk som vanligtvis syns i skvallerpress, räknas de nog ett slags skvaller. Hur som helst tror jag att målgruppen för utvikningstjejernas böcker är just vanliga halvsnygga tjejer som känner sig intellektuellare än utvikningstjejerna. Vanliga tjejer läser dem med hatkärlek för att känna sig bättre till mods, och för att kunna klaga på killar, som gillar utvikningstjejer trots det bristande intellektet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-23 12:51:00
|
Minna Jonsson |
Jag har inte fått greppet om det här med kommentarerna riktigt än, men nu tror jag att jag har kommit på idén med hur de fungerar
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-23 12:52:00
|
Minna Jonsson |
Jag tror att du har rätt, det är troligtvis den vanligaste gruppen men dock inte den enda. Men jag vill fortfarande inte hålla med om att de är rätt av skvaller det handlar om, även om dessa kvinnor figurerar flitigt i pressen.
Och som jag har skrivit tidigare så vill jag återigen påpeka att jag inte tycker att alla dessa utvikningstjejer som skrivit självbiografier, är dumma eller mindre intelligenta, utan att de kanske bara inte passar som författare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-23 13:17:00
|
Joakim Steneberg |
1 Instämmer. Men det handlar inte heller om deras "intelligens" eller om de "kan göra eller måla en tavla" osv. Utan om andra saker. Man har väl rätt att vara normalintelligent eller inte kunna måla utan att dömas ut?
Så vad handlar det om? Egentligen?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-23 13:19:00
|
Biff |
Att inte passa som författare är väl mer eller mindre synonymt med att vara osmart? Författarskap fungerar ju som måtstocken för ens intellekt. Visst är det irriterande med kändisar som tror att bara på grund av deras kändisskap är de kapabla att göra allt, tex skriva insiktsfulla texter, men frågan är om inte utvikstjejernas böcker hade blivit ännu mer hatade om de faktiskt varit bra. Utvikstjejerna får inte göra intrång i de vanliga universitetstjejernas sfär.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-23 13:29:00
|
Minna Jonsson |
Nej, jag tycker faktiskt inte att det är synonymt. Jag kan hålla med om att man måste hålla någon slags intelligensnivå för att kunna skriva en bra bok men alla som är some what intelligenta behöver inte vara författarmaterial. Sen kan jag säga, att personligen hade jag tyckt att det var roligt om utvikningstjejernas böcker faktiskt var bra – då hade det varit mer accepterat att de blev publicerade.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-23 19:09:00
|
Biff |
Visst, de flesta hade väl tyckt att det rent teoretiskt varit roligt om utvikstjejernas böcker var bra. Men i praktiken verkar folk ta på sig extra kritiska glasögon när de läser deras böcker, så att de aldrig någonsin når upp till ens krav. Exempelvis DN tycks ju ge de böckerna åt de mest insnöade feministerna, varför böckerna garanterat blir sågade. Samtidigt anses vissa rätt meningslösa kriminalromaner vara bra, vilket jag tror beror delvis på att man inte läser dem lika kritiskt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-23 19:12:00
|
Minna Jonsson |
Det är absolut sant. Da vinci-koden till exempel är ju fruktansvärt dåligt skriven men har ändå höjts till skyarna av folk.
|
|