Inlägg #1: Postat: 2007-05-18 21:16:00
|
GunnarL |
f/ Hitler kan väl knappast räknas dit men i övrigt är det "vänstern" som stått för det orättfärdiga. Den största kollektiva bestraffning som någonsin ägt rum - nämligen utrotningen av indianerna i Nordamerika nämner Du över huvud taget inte! Där var inte motiven i första hand styrda av politisk ideologi utan av ren och skär rasism. Indianer som grupp utmålades som blodtörstiga, grymma jävlar som skulle utrotas som ohyra, vilket ju också skedde. Förmodligen historiens största folkmord.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-18 21:20:00
|
GunnarL |
f/ På liknande sätt särbehandlades färgade människor i USA långt in på senare delen av 1900-talet på ett sätt som liknade ren apartheid! Också ren rasism! Skall man av Din artikel dra slutsatsen att Du förkastar särbehandling av politisk-ideologiska skäl och tycker att särbehandling av rasistiska skäl är OK - eller har Du bara glömt bort USA:s felsteg och koncentrerat Dig på den förhatliga "vänstern"?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-18 21:25:00
|
GunnarL |
f/ Beträffande hundägare och journalister är vi överens, medan jag inte har något emot cyklister. Däremot tycker jag att jurister är ett jävla pack!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-18 21:28:00
|
GunnarL |
f/ Sen har vi ju inte bara idag utan även historiskt haft grupper som särbehandlats även här i Sverige - lappar, zigenare, tattare, osv.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-18 21:44:00
|
Lars Nilsson |
Ja, man kan naturligtvis ta upp alla möjliga oförrätter som drabbat minoriteter. Jag höll mig till modern tid och tog varken upp spanjorernas indianmord på 1500-talet eller att emigranter från Europa sköt indianer i Nordamerika i slutet av 1800-talet. Men under förra århundradet så låg väl nazister och kommunister väl framme i förföljelsen av oliktänkande?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-18 21:47:00
|
Lars Nilsson |
För övrigt var artikeln inte menad som ett uppslagsverk i folkmord eller förföljelse av oliktänkande. Inte heller skulle den avspegla någon politisk korrekt eländesrättvisa.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-18 21:48:00
|
Lars Nilsson |
Jaså Gunnar, så jurister är ett jävla pack. Jaha, då vet vi det! Nyligen var indragen i någon rättstvist månne?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-18 21:57:00
|
GunnarL |
5/ Visst gjorde de det, men när Du skriver "förföljelse av oliktänkande" kommer jag av någon outgrundlig anledning omedelbart att tänka på senator Mc Carthy i USA - det måste vara någon underlig fixering hos mig? Vidare tänker jag på interneringen i USA av i stort sett alla invandrare från Asien under andra världskriget. Och för den delen även interneringen av kommunister i Sverige!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-18 21:59:00
|
CMO |
GunnarL är lika okunnig om "Indiankrigen" som han är om det mesta, Visst var de flesta i den vita befolkningen i USA rasistisk som all vit befolkning överallt vid den tiden och visst gjorde det att det var lättare att motivera fördrivningen av indianerna. Men anledningarna till det som skedde var betydligt mer komplexa.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-18 21:59:00
|
GunnarL |
7/ Nej, jag är vit som snö och har aldrig klammeri med rättvisan! Men se på typer som Silbersky och Althin - den ene debiterar oskäliga arvoden för jobb som han knappt utför och den andre jobbar stenhårt som advokat samtidigt som han lyfter arvode som riksdagsman! Det är bara två exempel - men generellt så är de liksom journalister ett jävla pack!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-18 22:04:00
|
CMO |
f/President Jeffersons policy var helt klart att undvika krig med indianerna så långt möjligt och det önskvärda var istället att förvandla dem till "fredliga" lantbrukare settlers som de europeiska invandrarna. Det var först när många av indianstammarna visade sig av iofs förståeliga skäl inte godta denna lösning som fördrivning istället blev rådande policy.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-18 22:07:00
|
CMO |
f/Många indianer tog faktiskt upp jordbruk på mark som de erhållit lagfart till av regeringen upp till 600 tunnland har jag för mig. Och assimilerades med tiden i den övriga befolkningen. Till bilden hör också att många indianstammar allierade sig med regeringen och slogs mot konkurrerande stammar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-18 22:22:00
|
CMO |
f/ Sen kan man kanske tillägga att "rasismen" var ömsesidig och att indianernas uttalade mål var att fördriva den vite mannen i lika hög grad som vice versa.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-18 22:26:00
|
CMO |
Den rättvisaste beskrivningen av indiankrigen är kanske att det var en strid om territorium med rasistiska undertoner där det fanns helgon och skurkar på båda sidor. Men där utgången var viss från början tack vare den europeiska kulturens överlägsenhet i fråga om krigsföring och splittringen sinsemellan indianerna.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-18 22:33:00
|
GunnarL |
14/ CMO, jag vet nog lika mycket om indiankrigen som du. Jag diskuterade enbart Lars Nilssons val av exempel på negativ särbehandling av specifika folkgrupper och noterade att han kanske glömt de mest flagranta exemplen och i stället i vanlig ordning koncentrerat sig på "vänsterns" synder. Att du sen kommer in och agerar skolmästare intresserar mig egentligen inte.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-18 22:35:00
|
CMO |
14/ En strid mellan två kulturer och livstilar kan man kanske tillägga. "Helgon" är kanske mycket sagt det fanns knappt men "good guys" i alla fall.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-18 22:37:00
|
CMO |
15/ Ok kanske det, men då lyckas du tydlgen dölja din kunskap mycket skickligt genom att komma med diverse felaktiga påståenden.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-18 22:39:00
|
GunnarL |
17/ Jaha, och vilka felaktiga påståenden har jag kommit med?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-18 22:50:00
|
CMO |
18/ Citat: "Den största kollektiva bestraffning som någonsin ägt rum - nämligen utrotningen av indianerna i Nordamerika ... Där var inte motiven i första hand styrda av politisk ideologi utan av ren och skär rasism. Indianer som grupp utmålades som blodtörstiga, grymma jävlar som skulle utrotas som ohyra, vilket ju också skedde." Inte många rätt där inte. Se ova
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-18 22:56:00
|
GunnarL |
19/ Tvärtom! Ungefär allt rätt - bättre det än allt exakt fel.
|
|