Otrohet är naturligt

Inlägg #1: Postat: 2007-05-18 17:26:00
Henrikk
Det är oärligheten som gör ondast och den som väcker flest negativa tankar hos den som blivit sviken. Just närhet är väl dessutom något av det finaste men också ömtåligaste två människor kan uppleva tillsammans och att behöva ompröva äktheten i sina upplevelser är inte bara orättvist, det är elakt också.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-18 17:27:00
Henrikk
Till människans naturliga utrustningar hör en förmåga att kunna se följderna av sina handlingar. Vi kan göra medvetna val utifrån en slags moral på ett sätt som djur inte kan. En katt som fångar en mus reflekterar t ex inte över om den plågsamma leken är ondskefull. Därför blir en diskussion om vad som är naturligt en väldigt godtycklig diskussion och man kan misstänka att de som hela tiden betonar det naturliga i vissa människors handlingar försöker ursäkta moraliskt negativa handlingar.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-18 17:27:00
Henrikk
Alltså, om man återgår till din fråga om otrohet, så är det lika naturligt för en människa att tänka över effekterna av sina handlingar och komma till en slutsatsen att det gör någon annan illa och därför avstå. Man kommer aldrig ifrån ansvar och kämpar man ett helt liv efter att hitta den perfekta, ansvarslösa relationen så lurar man sig själv, till och med i vänskapsrelationer.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-18 17:27:00
Henrikk
Frågan är, som alltid, om du skulle kunna få känslor eller bli kär i en som tänkte och fungerade precis som du.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-19 13:50:00
CimEfraimsson
Känslor skulle jag absolut kunna få. Jag kan inte styra över vem jag blir kär i. Men det är där det paradoxala kommer in - Jag är fruktansvärt svartsjuk. Absurt svartsjuk, mina killar får inte ens titta på andra tjejer. Och det är också där tankegången börjar.. Om du förstår? Det är svårt att förklara.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-19 18:53:00
Henrikk
Och jag undrar om du verkligen menar det i så fall. Styr du inte på något sätt över vem du blir kär i om kärleken är kapabel att skapa så stor svartsjuka. För svartsjuka bottnar ju i egna osäkerheter. Förnuftet och hjärnan kanske leder dig till någon som du vet är utmanande, som sätter din karaktär på prov för just din personliga utveckling. Vi människor är finurligt konstruerade och de flesta av oss är mest mottagliga för förändringar efter praktiska erfarenheter.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-19 18:53:00
Henrikk
Svartsjukan pekar ju obarmhärtigt på de områden vi behöver förbättra.
Inlägg #8: Postat: 2007-05-19 18:54:00
Henrikk
Jag tror du skulle må bra av en såndär erfarenhet i ditt bagage. Alltså, ett förhållande som byggt på äkta kärlek men som har tagit slut av naturliga skäl och förvandlats till något som fått dig att växa som person. Har ju haft förmånen att följa dig och en del av dina texter här och det märks att du inte riktigt släppt taget från din första förälskelse.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-19 18:54:00
Henrikk
Klart att den här personen kan vara ditt livs kärlek, den möjligheten finns alltid, men det kommer inte bli i den formen du tror nu eller i formen som var förut. Så våga lite..
Inlägg #10: Postat: 2007-05-20 14:57:00
CimEfraimsson
"Märks att du inte riktigt släppt taget" kan vara årets underdrift . Jag hatar att vara klyschig, och kommer ständigt på mig själv med att vara så jävla klyschig, så även i det här fallet. Jag trodde gräset var grönare på andra sidan, det var det inte. Och nu börjar jag inse vad jag tackade nej till, naturligtvis typ samma dag han skaffat ny flickvän och gått vidare. När det gäller svartsjukan har du ju helt rätt, naturligtvis visar det att jag är osäker. Det sticker jag aldrig under stol med.
Inlägg #11: Postat: 2007-05-20 14:59:00
CimEfraimsson
Jag är lite rädd för hela den där vetenskapen gällande människan och kärlek, att jag ska dras till någon som är som min pappa, att jag automatiskt och undermedvetet kommer bli kär i killar där jag ser potential i förhållandet till att bli som mina föräldrars dito.. Det gör mig vettskrämd. Hur fan kommer man bort från djupa hjulspår? Det skulle jag vilja veta.
Inlägg #12: Postat: 2007-05-20 16:00:00
Inger-Sofia
Draken?allt sitter inom oss,i våra tankar om oss själva,mönster -som vi kör i samma "rulle" -om och om igen-Tills,det uppstår en mättnad.vi blir less,arga, att bära omkring på det gamla inprogramerade mönstret och fördomarna om oss själva och DÅ händer det något med vårt inre.Vi börjar bli medvetnaDet går/förändras inte över en natt...det gäller att ha tålamodet i hand och ärligheten som väktare..
Inlägg #13: Postat: 2007-05-20 16:02:00
myrboa
Tycker att det är modigt av dig Cim att tala om det som för det mesta tigs ihjäl. Våra känslor..våra relationer. Alla har vi rika erfarenheter och upplevelser av känslovåndor av osäkerhet,dålig självkänsla..osv som påverkar våra relationer. Trodde att du skulle få många kommentarer. Alla känner vi känslor. Skillnaden består i hur vi hanterar, hur vi reagerar på känslo-upplevelsen. A-L
Inlägg #14: Postat: 2007-05-20 16:06:00
Inger-Sofia
..att klä av av rädslan,låta den lille jäkeln strippa ett tag, för att se den, för vad den är-en tankekonstruktion,vi burit med /inom oss, onödigt länge.Ända sen vi var barn-då pålagd/inlagd-det vi inte förstod,för vi hade inte ord på det som hände,kändes,sas till oss.Du är ärlig mot oxså dig själv-det underlättar processen..även om det inte gör mindre ont,så går det nog fortare.k
Inlägg #15: Postat: 2007-05-20 16:07:00
myrboa
Den viktigaste relationen är den vi har med oss själva.För den påverkar alla våra andra relationer. Söker man bekräftelse utanför sig själv.Ja då klart man blir beroende av sin partner och av andra. Får man inte bekräftelsen man söker är det lätt att ens självförtroende och egenvärde åker bergochdalbana. A-L
Inlägg #16: Postat: 2007-05-20 16:25:00
myrboa
Svarsjuka har jag känt några gånger i mitt liv och det var ingen höjdare precis. Fy sjutton vad jobbigt att känna sig styrd av svartsjukans demoner.Besatt var jag, under tiden svartsjukan pågick. Huvaligen!!! Ökad självkänla och ökad medvetenhet rådde bot på denna "åkomma" A-L
Laddar...