|
Inlägg #1: Postat: 2007-05-16 15:25:00
|
|
Mats TCM |
Jag delar inte den uppfattningen! Jag tror faktiskt världen hade kunnat se bättre ut med kvinnligt styre. Jag har svårt att tro att fascistister som Mussolini, Franco skulle kunnat gjort det dem gjorde om de vore kvinnor. Och jag tror definitivt inte att Hitler hade kunnat vara kvinna! Jag tror inte att Iran haft dödsstraff för homosexuella om mullorna hade varit kvinnor. Undersökningar tyder på oavsett nation, att kvinnor oftare är emot dödsstraff, kapitalism, militarism, droger, våld.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-16 15:38:00
|
|
Mats TCM |
Fascister skall det stå! Nazismen är som kapitalismen en manlig konstruktion. Det fanns kvinnor som stödde Hitler i sitt "hantverk". Det intressanta med nazismen/kapitalismen är att det är männen som "stått vid köttgrytorna" och haft makten. Nazismen/kapitalismen har fått effekten att kvinnorna utgjort "kuttersmycken" i systemet. Kan vara så att anledningen till att nazister/kapitalister skiter på sig om kvinnorna skulle få makten är att de är rädda för att kvinnorna skulle avskaffa systemet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-16 15:45:00
|
|
Inger-Sofia |
ja,det trodde jag oxså en gång,men eftersom kvinnorna varit sällsynta vid makten,vet vi ju inte,OM det skulle sett annorlunda ut.Det jag läst, lärt om människan har förändrat min syn,på att kvinnor skulle vara bättre.som jag sagt i tid,kom.verkar människan inte klara av,att hantera makt,ära och berömmelse.. det ansvare det innebär...varken inom religion,politik eller annan makt/berömmelseupphöjning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-16 16:19:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det finns två förklaringar till det här.
1 De största galningarna OK? och de största genierna inte OK? är män. Det handlar om mer spridning av hjärnans egenskaper hos män som kön. Finns länkar osv
2 Det är "kvinnan bakom allt". Att kvinnor påverkar män osv är det idag nästan helt tyst om. Det ger inget vatten på kvarnen.
Och 3 Män kommer inte att acceptera att styras av kvinnor. Vi har redan blivit det, som barn.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-16 16:20:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men kvinnor behövs, kvinnors goda egenskaper. Tillsammans med män, som gjort många misstag. Men läs mitt citat av Anita Goldman Mats TMC! Så jag håller alltså inte med om din inställning!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-16 16:28:00
|
|
Joakim Steneberg |
Vad jag ungefär "räknat ut", efter siffror från bl.a. Yngve är att ungefär lika många kvinnor som män röstade på nazismen. Hitler var mycket populär hos kvinnor som bekant.
Det fanns i fascismens barndom ett samarbete mellan den och feminismen. Då gällde det, om jag minns rätt, hemmafruns bevarande det har funnits sådan trender också som bekant! vilken var hotad av den starka italienska kommunismen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-16 16:33:00
|
|
Mats TCM |
De där siffrorna skulle vara intressanta att ta del av faktiskt! Kanske att Yngve K kan plocka fram dem och redogöra för dem? Men om vi plockar ner det hela till nationell nivå så visar alla undersökningar att det växande halvfascistiska Sverigedemokraterna är betydligt populärare hos män än hos kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-16 16:45:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det finns nog siffror undangömda någonstans. Yngve hade endast om hur många som röstat. Precis som när det gäller kvinnlig våld. Kolla min länk i slutet av artikeln!
Man kan också säga, att män gillar det mjuka. Hos kvinnan.
Kvinnan gillar andra manliga eller hur? Och har förväntar sig att mannen tar hand om det som är mindre gott. Som krig. OSV.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-16 16:47:00
|
|
Joakim Steneberg |
Kvinnan gillar andra egenskaper hos mannen skall det vara. Att bara vara sårbar kan straffa sig. Men du får tro vad du vill. Nu gäller artikeln hur som helst: Kvinnlig värnplikt!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-16 17:26:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men nu är jag nog ute på farliga vatten och kanske snart blir hajmat...
så vi kanske skall ta den sidan av saken: Våld mellan könen? Jag rekomenderar var och en som är öppen och intresserad, att kolla länken i artikeln.
En sammanställning från Univ of Calif av ett stort antal undersökningar.
Länk: csulb.edu
Saker är inte så enkla som vissa vill få oss att tro...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-16 17:31:00
|
|
Joakim Steneberg |
Stryk tre sista bokstäverna ill i länken!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-17 19:52:00
|
|
Inger-Sofia |
kommunikation...till det behövs
att vi börjar lyssna på varandra.. dialog och inte placeras mest-minst-rätt -fel..mellan oss som en försvarsmur...allt förändringsarbete börjar med/hos oss själva,det går inte att smita undan. När jag strider för samma lön och behandling strider jag inte för den, för att jag är kvinna och skall ha samma rätt,jag strider som människa,för samma männskliga rättighet..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-19 11:16:00
|
|
Inger-Sofia |
tvärt in -innan jag åker och hämtar hö."kvinnor vill bli försvarade"Är det inte så att vi blivit vana vid det.att alla våra tankemönster håller kvar denna vana.som både män och kvinnor fortfarande lever efter.Att en man skall försvara,vara stark,ta hand om och vara beskyddande,för DÅÅÅ älskar han oss,men det handikappar ju oxså oss kvinnor,från att känna jag kan,oxså,Vi behöver trygghet och beskydd både män och kvinnor och så mycke lättare roligare det blir om vi är två om ansvaret.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-19 11:57:00
|
|
Joakim Steneberg |
I.S. Ja, både män och kvinnor vill väl bli försvarade? Men hade kvinnor över hela världen främst velat försvara sig själva OCH männen, så borde väl feminismen haft frågan på dagordningen sedan 30 år?
I stället så har det spårat ur till ett allt hätskare angrepp mot mannen som kön! Visst är det bra om vi försvarar varandra. Mitt försvar för kvinnor är en relevant kritik av urspårad könspolitik! Jag uppskattar inte generella angrepp på endera könet. Men en försiktig analys är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-19 12:01:00
|
|
Joakim Steneberg |
Min tanke är, att män och kvinnor i värnplikt tillsammans efterhand skulle bidraga till en fredligare värld. Inte minst genom kvinnlig medverkan, t.ex. genom att kvinnor skulle välja mest vapenfritt! Och kvinnor KAN dämpa tendenser till manligt våld. Men motsatsen finns det ju också exempel på.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-19 13:28:00
|
|
Elina |
15/ Jag förstår din tanke fast jag har svårt att se hur det skulle bidra till fredligare värld. Men om både män och kvinnor tog hand om det växande släktet lika mycket kanske insikten skulle öka att krig är alltid den sämsta lösningen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-19 13:58:00
|
|
Joakim Steneberg |
Hur det skulle kunna bidraga till en fredligare värld har jag ju försökt förklara i artikeln.
När det gäller att ta hand om det växande släktet så har ju svenska män anklagats i årtionden. Tills det visade sig att det är mammor som mest bromsar. Vilket inte förvånar. Det finns en fundamental skillnad här, även inbyggt hos barnen, inte minst pojkar enligt forskning.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-19 14:00:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det stora problemet är ju inte om pappor stannar hemma på dagtid hos små barn några veckor eller ens månader. Det stora gapet är ju att Sverige har världens flesta skilmässor, med barn som INTE växer upp med både mamma och pappa närvarande.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-19 14:04:00
|
|
Joakim Steneberg |
Och hur jämställt det blir vid "skilmässor" är väl rätt välkänt? Även om detta också är tämligen nedtystat. Sociala myndigheter med kvinnodominans ser först till "barnens bästa", sedan till kvinnans, och mannen kommer sist om alls, och får lämna hem och familj. Inte så konstigt heller kanske? Men är detta verkligen "jämställdhet"?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-19 15:01:00
|
|
Elina |
AJ! Vilken tå trampade jag på? Skilsmässotån?
|
| |