Folkpartiet lobbar för elitskola

Inlägg #1: Postat: 2007-05-13 10:18:00
Banestyrelsen
Genom att framställa detta som en polariserad klassfråga bortser Anna Skåner ifrån att många fattiga barn också är begåvade.
Antingen blir det kommunala skolsystemet mer resultatinriktat vad gäller akademiska kunskaper, eller så kommer de begåvade elever - fast bara de som har råd - att söka sig till friskolor eller utomlands i de fall där den kommunala skolan inte kan möta deras behov.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-13 10:18:00
Banestyrelsen
I ett land med begränsade resurser är estetiska gymnasieprogram samt idrottslinjer inte högsta prioritet. Sånt kan man ärligt talat fjanta runt med på fritiden. Som skattebetalare är jag inte intresserad att finansiera det. Istället för teater-, skid- och ridgymnasier borde det finnas vetenskapsgymnasier. Fast då går väl nån stackare och blir ledsen för att han/hon inte kommer in...
Inlägg #3: Postat: 2007-05-13 10:19:00
Banestyrelsen
Anna Skåners högerallians är en komplett straw man. Hur kan man annat än ogilla ett parti som vill "återgå till det klassamhälle som börjades bekämpas i början av 1900-talet"? De vill heller inte avskaffa kommunala skolan. De säger att de vill ha fler alternativ, inte färre, så det vore ganska inkonsekvent.
Inlägg #4: Postat: 2007-05-13 10:19:00
Banestyrelsen
Att "invandrarflickor" uppgör den mest marginaliserade kategorin på arbetsmarknaden är helt rätt. Men det är bakvänt att tro att detta löses genom att begränsa andra gruppers fria val. De enda Anna Skåner verkar anse har rätt till fria utbildningsval verkar vara svaga elever. Majoriteten intresserar henne inte.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-13 10:19:00
Banestyrelsen
Anna Skåners rekommendation att låta dessa flickor "söka gymnasieutbildningar på samma villkor som svenska ungdomar" avslöjar även en uppfattning att "svenska ungdomar" inte redan inkluderar "invandrarflickor" från "konservativa invandrarmiljöer". Denna attityd är ju delvis problemet. Anna Skåner föreslår dock ingen lösning, utan nöjer sig med att klaga rent allmänt, så det gör jag också.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-13 13:49:00
anneskaner
Snälla Banestyrelsen, du behöver inte upprepa mitt namn hela tiden. Det är inte jag som säger att FP vill göra om skolan helt och på sikt "privatisera".
Det är inom den sk alliansen som den här debatten finns. Min lösning för flickor från kulturkonservativa miljöer innebär i vilket fall inte tvångsäktenskap eller andra nödlösningar för att man inte har tillräcklig utbildning.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-13 13:51:00
anneskaner
Jag vet ärligt talat inte vad du har för yrke eller kunskap och debatten är alltid fri. Men jag trodde att du som var så välutbildad inom friskolan kunde uttrycka dig lite bättre.
Inlägg #8: Postat: 2007-05-13 17:31:00
Banestyrelsen
Nej, det finns ingen SERIÖS debatt inom alliansen rörande ett avskaffande av den kommunala skolan ungdomsförbund och gräsrötter är inte i sits att stifta lagar och räknas därmed inte. Tvärtom, i alliansens budget för 2006 står att läsa att "Likvärdiga förutsättningar ska råda mellan kommunala skolor och friskolor." Kommunala skolor har heller inte avskaffats i marknadsliberala länder som USA och Japan - båda har fortsatt bra kommunala skolor jo.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-13 17:31:00
Banestyrelsen
Inom den svenska vänstern däremot finns sedan länge en stark vilja att förbjuda ALLA friskolor. Ung Vänster kom till min skola och krävde att den skulle läggas ner. De hade inte heller någon aning om vad de pratade om. Redan då hade jag mer insikt, eftersom jag gått halva gymnasiet i kommunal och halva internat. Privatskolan var bättre på varje område.
Inlägg #10: Postat: 2007-05-13 17:32:00
Banestyrelsen
Alliansen är för övrigt inte för "tvångsäktenskap eller andra nödlösningar", vad fan du nu menar med det. Jag var nyligen i Iran. Minsta antydan av ett likhetstecken mellan en sådan regims behandling av kvinnor och en folkvald svensk regering... eller var det kanske mig du menade? I vilket fall, du saknar totalt perspektiv och känsla för sammanhang. Några veckor i Iran så inser du kanske vilka borgarna egentligen är.
Laddar...