|
Inlägg #1: Postat: 2007-05-09 21:32:00
|
|
Svanen |
Forskare är intresserade av att få anslag, därför hålls det väldigt tyst om detta bland klimatforskare, vem vill göra sig själv arbetslös? Utan du hör mellan raderna när de blir intervjuade av uppskrämnda reportrar, att de försöker tona ner det hela, att de samtidigt t ex säger att de är glada åt de ökade anslagen de får och att de har råd att köpa ny utrustning för nästa expedition. På så sätt köps tystnaden i denna fråga bland forskare.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-09 21:35:00
|
|
Svanen |
Detta är inte bara en vetenskaplig skandal, utan också en massmedial skandal. Journalistiken har gått förlorad, dåliga nyheter skräck säljer mer än goda nyheter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-09 21:39:00
|
|
Svanen |
Sen ser globaliseringsivrarna politikerna som styr denna fråga sin chans att stifta nya grundlagar de inte fick genom vanliga omröstningar. Detta kaos, detta yttre hot blir ett medel att centralisera makten i världen ytterligare och tvinga mindre länder in i leden.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-09 21:43:00
|
|
Svanen |
När ideologier inte enar folken längre, så är det yttre hoten som gör det. Finns det inga riktiga yttre hot, så fejkar man dem eller överdriver dem som finns. T ex fågelinfluensan, kriget mot terror eller i detta fall, klimathotet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-09 21:48:00
|
|
Svanen |
Det farligaste med FN’s klimatpanel IPCC slutsatser, är att de ger människan skulden för något helt naturligt som historiskt sett sker med jämna mellanrum i världshistorien. Det framställs som forskarvärlden står bakom denna slutsats. Sedan i slutändan kan det leda till att förintelsetänkande blir rumsrent i politiska och akademiska kretsar, att vi t ex måste hitta nya sätt att "döda bort" ett par miljarder människor på vår jord.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-09 21:57:00
|
|
Svanen |
Som Percy Nilegård karraktären en gång sa citat: "Management by fear", det som en gång va komiskt är allvar idag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-09 22:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
för ca 100 år sedan var knölsvanen utrotningshotad i Sverige. Den blev fridlyst. Dronten m.f. är utrotad. Här dras paralleller med storken och barnafödandet. Men är det sant att strutsen sticker huvudet i sanden?
Skämt åsido, jorden är en skyddad verkstad och inget ont kan hända oss. Människan finns ju här!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-09 23:03:00
|
|
Joakim Steneberg |
Att det råder en "lokal uppvärmning" på sourze, och just nu är varmt så in i h-e genom "hetast just nu" av en eller annan småjäkel kan väl i alla fall inte förnekas?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-09 23:05:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag måste få frisk luft!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-10 02:03:00
|
|
Svanen |
Joakim Steneberg: Själv hade jag en bilbrand utanför mitt fönster, jag fick aldrig någon frisk luft.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-10 02:09:00
|
|
Sillion |
Samma skräck proppaganda som om strålningen
Är all strålning farlig?
Länk: svt.se
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-10 09:46:00
|
|
Joakim Steneberg |
10 Svanen, bilbrand, vad menar du?
Jag var kanske lite otydlig. "Småjäkel" var menat som en metafor om en osund artikel här bredvid, som jag inte vill kommentera där! Jag tycker den här artikeln är relevant. Men den måste kunna bemötas. Det är det som är grejen. Utveckling genom öppenhet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-10 10:02:00
|
|
Joakim Steneberg |
Här är en annan länk som sägs bevisa att kosmisk strålning påverkar klimatet. Hur mycket, eller några bevis mot växthuseffekt genom ökad koldioxidhalt syns inte i denna, inte heller i artikeln här på sourze. Länk: spacecenter.dk
|
| |