|
Inlägg #1: Postat: 2007-05-06 21:27:00
|
|
Mats TCM |
Jasså? Är det inte värre? Jaja, vi får väl tacka mänskligheten då! Jag delar inte alls den här uppfattningen! Kanske för att jag är naturvetare och således tror på teknik, utveckling och vetenskap. Jag är också marxist och tror att det behövs en systemförändring! Jag må vara pessimistisk ang.mitt eget liv, men när det gäller andra människors förmåga att lösa sina egna problem och de problem världen står inför så är jag optimist.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-07 11:38:00
|
|
Elina |
Sunny, sanna dina ord!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-07 17:35:00
|
|
Ramona Fransson |
Mats TCM: Mänskligheten i teorin har precis samma fantastiska framtidsutsikter som marxzismen har.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-08 00:36:00
|
|
Mats TCM |
3 Naturvetenskapliga framsteg Marxism Framtid! Att du skriver marxismen med z är bara dumt! Marxismen har ingenting med nazismen att göra!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-08 00:49:00
|
|
Mats TCM |
Fråga till alla: Hur många här inne tror på Gud?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-08 01:05:00
|
|
Mats TCM |
Jag tror på Gud!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-08 02:24:00
|
|
Janne B |
mats/ Jag har vaknat mitt inatten o ser din fråga o bekännelse. Vad tror du OM denna Gud? Skapade han himmel och Jord och sedan drog sig tillbaka? Eller uppenbarade han sig lite senare som Jesus? Som just nu lever vidare i form av Helig Ande? // Svåra frågor mitt i natten även för mig. Du har ingen skyldighet att svara!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-08 12:53:00
|
|
Mats TCM |
Ja jag tror på Gud! Jag tror nämligen att människan behöver ett "fast" och "orubbligt" värde i livet, famförallt i dessa tider när allt skall vara så föränderligt och gå med rasande fart. Snabba ryck är tidens melodi, men den Gud som jag tror på är oföränderlig och har ett "fast" och "orubbligt" värde som aldrig förändras hur mkt vi människor anpassar och förändrar oss till dagens nymodigheter här "nere" s.a.s.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-08 12:59:00
|
|
Mats TCM |
Det behöver i.o.f.s inte vara en Gud som står för detta "genuina" och "fasta" värde, utan det kan vara naturen t.ex. Men jag har valt att tro på en Gud, vilket ger mig en känsla av stabilitet i tillvaron. Gud är alltså enligt mitt förmenade "otidsenlig". Man kan säga att vi "människor är som elektroner och som kretsar kring Gud som är själva atomkärnan". Gud är alltså centrum.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-08 13:08:00
|
|
Mats TCM |
Forts/Atom är ju den minsta enheten av ett grundämne. Alltså kan man säga att Gud "är som en atom". Men också som väte som är det vanligaste grundämnet i universum och som var det först bildade efter Big Bang. Alltså Gud är allting, stort som smått på en och samma gång. Hur funkar det tänker ni? Tja, om Gud är allsmäktig så räcker det som förklaring. Och före BB fanns ingenting.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-08 13:14:00
|
|
Mats TCM |
Vad nu ingenting är? Men BB måste väl ändå vara nära ett Gudsbevis, ty vem förutom en Gud kan skapa ordning ur oordning? Vem kan skapa allting från ingenting? Förmodligen bara en Gud, isåfall utgör nästan BB ett Gudsbevis faktiskt. Initierades BB av Gud? Förmodligen. Strukturen och systematiken i naturen har uppstått ur kaos. Förmodligen med Gud som arkitekt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-08 13:18:00
|
|
Mats TCM |
Ett annat angreppssätt i synen på Gud och som inte då handlar om naturvetenskap är ju att Gudstro av olika sort har varit ett dominerande inslag i människans historia och i alla kulturer och är det än idag. När saker och ting faller samman i våran värld mitt framför våra ögon så är Gudstron i världen bestående. Är det en tillfällighet? Återigen, Gud har ett "fast" värde som ingenting kan förändra. Inte ens bomber och kanoner!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-08 13:24:00
|
|
Mats TCM |
Det är inte sexigt att tro på Gud idag, det vet jag! Det är ju nämligen så jävla viktigt att vara sexig. Jag är inte ett dugg sexig. Men sexig är inte ett fast värde. Att vara sexigt är s.a.s på tapeten nu. Men denna "sex" trend kommer att gå över. Gud är "fast" och kommer att överleva även denna trend liksom detta "ting" har gjort förut. Trender kommer och går, men Gud dör aldrig!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-08 13:26:00
|
|
Mats TCM |
Forts/Dessa kommentarer som jag skrivit är ett svar på vad någon tidigare frågade mig i natt ang.min syn på Gud! Mats TCM
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-08 14:22:00
|
|
Janne B |
Någon tackar så länge för detta tankearbete!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-08 14:37:00
|
|
Mats TCM |
I dagens tidevarv tycker jag att det är lite kul också att tro på Gud när man skall vara sekulär och blint tro på vetenskap i alla lägen. För mig så ger tron på Gud en central punkt som vetenskapen och allting annat kretsar kring likt atomkärnmodellen. När våra stora vetenskapsmän och kvinnor upptäcker nya rön i naturen så befinner sig dessa herrar och damer nära Gud. Allting har ett början och ett slut. Men Gud omfattas inte av tid och har således varken en början eller ett slut.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-08 20:48:00
|
|
Sunny |
Jag är ingen" troende" ateist heller! Jag bruar säga att det enda jag säkert vet är att jag ingenting säkert vet!
Samt att människans hjärna har sina begränsningar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-09 16:24:00
|
|
Mats TCM |
17 Människans hjärna har ingen begränsning. Däremot har djurens det! Det resonemang du förfäktar påminner om vad chefen för amerikanska patentverket sade för 100 år sedan: Nu finns det inga mer uppfinningar att uppfinna! Jag menar att gränsen för vad människans hjärna förmår hela tiden flyttas fram i takt med vetenskapens landvinningar, i så måtto har faktiskt den mänskliga hjärnan ingen i alla fall definierbar gräns.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-09 16:42:00
|
|
CMO |
|
| |