När ska det bli status att vara flicka?

Inlägg #1: Postat: 2007-05-03 10:36:00
marcusperlitz
Anledningen till att "flicka! inte är status är ju för att feministerna hela tiden avskyr allt som är flickaktigt, feminister vill vara som tuffa killar.
Inlägg #2: Postat: 2007-05-03 10:37:00
marcusperlitz
Att vi killar inte vill vara flickaktiga är ganska sunt för vi vill bara vara oss själva. Men vi älskar också det feminina. Vi älskar "flickor" eller flickaktiga tjejer, jag tänder inte på manhaftiga kvinnor. Det är mycket sötare med en tjej med tofsar än en tjej med hokeyfrilla.
Inlägg #3: Postat: 2007-05-03 11:01:00
Inger-Sofia
m.Status har jag gett mig själv och ett bemyndigande att vara den jag är.att inte ge makten över mig,mina tankar,känslor mitt sätt att vara, mitt KÖN till någan annan...att klacifisera,bedöma stoppa in i något fack.Jag är av naturen utrustad med en stark frihetslängtan att inte bli instängd,påtvingad ett systems fastlåsta normer....SÅ när jag tänder-tänder jag på män-niskor som är sig själva,med allt vad det innebär av neg och possitivt.. även en man med svans..i håret menar jag då :
Inlägg #4: Postat: 2007-05-03 11:18:00
Inger-Sofia
Ser att jag missat att säga, det jag kom---för att säga..att dina ord fick mig att "livstända" ..det är en komplimang ...fast jag är lättänd på den punkten..när det gäller livständningar..är jag av en otrogen sort..,för orden som får mig att le,fundera,som väcker min nyfikenhet.:.k.
Inlägg #5: Postat: 2007-05-03 11:41:00
marcusperlitz
Ingen vill bli instängd i ett fack och alla vill vara det dom är. Jag är mycket mykcket mer än bara en män-iska. Det där med att man bara tänder på människor och att man inte skall prata om kön eller flicka eller pojke bara människor. är skitsnack! Jag vill vara den jag är och jag är man. Låt män få vara män kvinnor vara kvinnor och flickor vara flickor.
Inlägg #6: Postat: 2007-05-03 12:01:00
Inger-Sofia
Du förstod inte.SJÄLVKLART måste jag som kvinna få vara kvinna-med dom egenskaper jag har av att vara kvinna och människa.Då vi kvinnor sinsemellan är olika som individer.Som NI män..Men nog kan vi väl snacka männskligt utan att fråntas vår könsindentitet Eller????.Har sett alldeles för många fördomar,bromsa pojkars och flickors liv som varandes människor med intressen utanför den kvinnliga eller manliga uppsatta sfären.
Inlägg #7: Postat: 2007-05-03 12:23:00
Inger-Sofia
Sen -behöver väl inte allt vara så förbaskat korrekt..så tillrättalagt att vi inte kan/vågar skämta om våra kön...våra fördomar,tillkortakommande -likväl som våra företräden.utan en massa laddningar och försvar.....att byta ut laddade ord för att mötas på neutral mark..för likafullt som vi är födda till män och kvinnor tillhör vi en mänsklig sort...
Inlägg #8: Postat: 2007-05-03 14:13:00
Henrikk
5 Jadu Marcus, skitsnack säger du. Kanske, men hur vet man det då?Du slår fast att du är MAN och tydligen innebär det en mängd saker. Jag skulle ivarjefall gärna vilja veta vad som menas. Eller ännu bättre; ge några exempel på riktiga män resp. kvinnor. Det måste ju gå annars faller hela din retorik.
Inlägg #9: Postat: 2007-05-03 16:12:00
Joakim Steneberg
Svar 3&7. Ja, det låter väl bra det där! Egen status, skämta med varandra. Absolut! Men visst är det känsligt, när det ibland klampas på. Fast vi får nog stå ut med det också, som en del av andras och vår egen mänsklighet. Och också ge svar på tal när det behövs!
Inlägg #10: Postat: 2007-05-03 16:32:00
marcusperlitz
Svar 8, Att jag är man är en inre övertygelse, det är en inre känsla. Den finns inte bara hos mig utan också hos transexuella. Könsidentieten finns oavsett om alla feminister och media tror att kön är en social konstruktionl .
Inlägg #11: Postat: 2007-05-03 16:34:00
marcusperlitz
Svar 6 Ja jag hoppas att vi kan prata mänsklighet utan att fråntas får könsidentitet.. men ofta är det just denna alla försöker ta ifån oss.
Inlägg #12: Postat: 2007-05-03 18:11:00
Henrikk
Jag förstår inte så mycket. Att feminsiter skulle tro att kön är en social konstruktion t ex? Du menar väl könsroller? I så fall hänger jag med, men undrar fortfarande vad det innebär i praktiken att vara man resp. kvinna? En inre övertygelse.. tja, jag tvivlar inte på att du vet vilket kön du har, men menar du att denna "känsla" instiktivt får dig att tända på flickaktiga tjejer med tofsar?
Inlägg #13: Postat: 2007-05-03 20:20:00
Joakim Steneberg
Svar 12. Att kön är en "social konstruktion" kör ju även de flesta partierna, med. Det ingår i den allmänna könspolitiska luddigheten, i stället för att använda det tydliga och etablerade begreppet "könsroll".
Man får nog fråga begreppsförvirrarna själva vad de menar, om de nu skulle ha kläm på det, gränserna osv.
Inlägg #14: Postat: 2007-05-04 07:30:00
Inger-Sofia
god morgon...Att kön är en social konstruktion...tänker man riktigt efter och vinklar till orden lite grann...så blir det nästan roligt ..att tänka sig..att mitt kön Är en SOCIAL ställning-som har att göra med medborgarnas välfärd s omvårdnad,service konstruktion...det NI--men så SOCIAL är jag inte- att mitt KÖN är/blivit en konstruktion ....k.
Inlägg #15: Postat: 2007-05-04 08:02:00
Joakim Steneberg
Morrrn, känner mig lite bitsk, idag också. Voff!
Social konstruktion ja. Det handlar om det "socialkonstruktivistiska perspektivet". Det är de väl de genusvetenskapliga ingeniörerna som satt ihop den och har parollpatentet. Mer finns här:
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #16: Postat: 2007-05-04 08:14:00
Inger-Sofia
Respekt,öppenhet och ett männskligt synsätt- tror jag, är nycklarna, för att få en förståelse,för våra olikheter,våra tankar och känslor..i våra möten,när vi lyssnar/samtalar med varandra.Tack marcus för mötet och din öppenhet...åsså.. joakim och henrik förstås ..ha det gott.k.
Inlägg #17: Postat: 2007-05-04 08:27:00
Inger-Sofia
: Jaha... men det är tur ,att du inte tillhör den biitska sorten som hugger .:
Laddar...