|
Inlägg #1: Postat: 2007-05-03 09:14:00
|
|
Ramona Fransson |
Det känns som om många av dagens unga läkare fått sina legitimationer via ett cornflakes paket, tyvärr. Jag har många problem med min kropp och tvingas därför att ha klippkort på bl.a Kungälvs sjukhus och vårdcentralen på min ort. Till dags datum har jag bara bara träffat tre bra läkare, lustigt nog var det kvinnor!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-03 09:16:00
|
|
Ramona Fransson |
Vore jag fylld av fördomar skulle jag se det som att kvinnor inom ett mansdominerat yrke, som läkare fortfarande är, har kämpat hårdare för att lyckas. Men då ska man vara fördomsfull! Efter närmare eftertanke är det kanske faktiskt det jag är i just detta ämne!:
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-03 10:37:00
|
|
Joakim Steneberg |
Så praktiskt Ramona, det är väl sådant som kan kallas fördomar grundade på subjektiva och begränsade erfarenheter?
Men då kanske man kan få kontra med artikelämnet, den allomkänt inte tre personliga exempel allt sämre skolan?
Beror detta på att skolan denna samtidigt blivt alltmer kvinnodominerad, inom lärarkåren?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-03 10:43:00
|
|
Joakim Steneberg |
Eller varför inte skippa snacket och patentåsikterna om den ena eller andra könsdominansen?
Kan det vara så att kvinnor ofta passar lite bättre till läkare? Och män ofta pasar lite bättre till lärare, för äldre barn? Men den s.k. "jämställdheten" kallar sådant prat för fördomar?
I alla fall så bör man väl i "jämställdhetens" namn få föra fram båda åsikterna, om båda könen!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-03 11:08:00
|
|
Inger-Sofia |
Oj.oj nu rör du dig i farligt farvatten.bland många olika fiskstim och en och annan haj..men det är lugnt..jag har kollat upp vädret för idag och jag tror...det verkar inte bli storm i varje fall...men så är ju jämnlikhetsbåten försedd med både åror och motor- intakt...:
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-03 13:48:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jaha? Ibland blir jag inte klok på nån. Men jag är rätt van och luttrad, även vid olika "farliga farvatten". Och kan se och reagera när det fiskas i grumliga vatten!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-03 19:27:00
|
|
Inger-Sofia |
6.Hallååå... joakim..jag skojretades lite med dig...då du tog upp det här med kön i 3-4..Det var inte allvarligt menat ..orden rann bara till..då jag vet vad du kämpar för och skrivit om....men du förstod det va??:
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-03 20:10:00
|
|
Joakim Steneberg |
Håhåhallå själv... Även i min verklighet är gränsen mellan skoj och allvar lite otydlig...Så jag var inte helt säker.... faktiskt. Men det är helt OK! Kör på du bara! Och hon Fransson också. Det här var kanske en öppning? Att vi ÄR olika "bra", även som kön, generellt sett. Men hur, det är en knepigare fråga!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-03 20:23:00
|
|
Inger-Sofia |
Knepiga frågor -är en utmaning att klura ut...jag gillar att analysera,fundera,lista ut,försöka komma underfund med människor..
få nya infallsvinklar,tack.
|
| |