Svenska Kennelklubben och rasbiologi

Inlägg #1: Postat: 2007-04-30 12:38:00
Nicki
forts Vilket naturligtvis inte stämmer. De två hundar jag har nu är bara grundtränade, och inte helt och hållet lydiga även om jag varit noggrann med att lära dem att inte springa fram till människor. Skulle de någon gång ändå springa fram till människor så inte är det för att bita dem. De har det inte i sig helt enkelt, därför att de är av en ras som avlats fram specifikt för att vara en trevlig sällskapshund.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-30 12:41:00
Nicki
forts Jag har varit medlem i SKK i närmare 20 år och jag håller absolut inte med dem i allt de gör speciellt inte daltandet med kamphundar. Men det är och har varit sedan 1889 en organisation för renrasiga hundar, men även för blandrashundar som om jag inte misstar mig får delta på alla tävlingar utom utställningar. Det är väl ändå inget ovanligt att det finns olika klubbar för olika saker?
Inlägg #3: Postat: 2007-04-30 12:45:00
Nicki
forts Vad det gäller aveln av renrasiga hundar så är den noggrannt reglerad, och de som är medlemmar i SKK och inte följer de regler som finns och som man godtar i och med att man är medlem i SKK och/eller föder upp blir uteslutna. Det finns olika regler för olika raser, bl a så ska de flesta större raser höft- och armledsröntgas med godkänt resultat innan de går i avel för att valparna ska kunna registreras.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-30 12:46:00
anneskaner
Nej Nicki, hundar som avlas för att bli kamphundar har i sig defekter. Men jag säger inte att allt inom KK är dåligt jag vänder mig emot deras uttalande om blandrashundar och deras förbudsdiskussioner som faktiskt förekommer. Mina hundar är registrerade i KK och det finns Blandis för mina hundar, där de bedöms utifrån sin kvalité och ras. Men jag har svårt för rastänkandet vare sig gäller djur eller människor
Inlägg #5: Postat: 2007-04-30 12:49:00
anneskaner
PS ja röntgen kontroll etc men att en ras som bulldog och bostonterrier får existera är djurplågeri en hund som måste förlösas med kejsarsnitt är sjukt. Rasläran inom KK ändras väldigt mycket o jag har aldrig hört dem säga något ont om sönderavlade raser. Schäfer tex ser inte klok ut jämfört med hur den såg ut från början.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-30 12:49:00
Nicki
forts Ponera då att en tik röntgas och visar sig ha mycket dåliga höftleder. Då kan hennes valpar inte registreras i SKK, men hundens ägare kanske ändå vill ta valpar och kan då använda en hane av samma ras eller av annan ras och då ta valpar men inte registrera dem i SKK. Men tikens höftleder är inte friskare för det... Oavsett om en hund är renrasig eller blandras så är dess hälsa till viss del beroende av föräldrarnas hälsa.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-30 12:51:00
Nicki
Jag tycker också att det har gått för långt inom vissa raser, och det är en av de saker som jag anser att SKK måste ta tag i. Vad det gäller uttalande om blandrashundar så har jag inte sett något sådant.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-30 12:55:00
Nicki
Problemet med vissa raser är också att vissa människor går alldeles för långt och inte tänker på djurens hälsa. Det är också väldigt mycket fokus på utställningar och utställningsframgångar inom SKK vilket inte alltid tar fram människors bästa sidor.
Inlägg #9: Postat: 2007-04-30 14:06:00
anneskaner
Nej det gjorde tyvärr inte Hitler heller, medveten överdrift. Men de skriver inte nej förbud men de uttalar sig om blandrashundar med det syftet i den offentliga debatten. Fel, de registerar även blandraser, trots allt de tjänar pengar på den kombination av hundar de inte gillar. Money talks eller hur.
Inlägg #10: Postat: 2007-04-30 14:11:00
Nicki
Registreringen av blandraser är dock i ägarregistret. De registrerar även katter. Att de har dessa register beror, såvitt jag vet, på att de har den kompetens och de dataprogram som krävs för detta vilket de är ensamma om. Mina katter blandraser är registrerade där.
Inlägg #11: Postat: 2007-05-01 17:28:00
anneskaner
Nicki den här debatten är oändlig men så här är regeln i SKK.
SKK tillåter inte sina medlemmar att blandrasavla medan Blandis låter uppfödaren ansvara självständigt för sin avel.
Bara en sådan sak är mina ögon märklig. Klubben Blandis registrerar även renrasiga hundar som SKK inte accepterar av olika skäl.
Inlägg #12: Postat: 2007-05-01 21:14:00
Nicki
Om SKK inte registrerar vissa valpar så beror det ofta på att hundanas härstamning inte kan verifieras, eller att avelsdjuren bär på någon sjukdom som ingår i ett bekämpningsprogram. Det kan finnas andra anledningar, men de känner jag inte till. Som hundköpare tycker inte jag att det är konstigt att man vill vara säker på härstamningen på sina hundar.
Inlägg #13: Postat: 2007-05-01 21:16:00
Nicki
forts Detta beroende på att man kanske söker sig till en viss kennel för att man har sett många bra hundar därifrån, och vill ha samma kvalitet. Detsamma gäller om jag köper en blandrashund; jag vill veta åtminstone ungefär vad jag kan förvänta mig, och om jag har möjlighet att se båda föräldrarna så kan jag få en viss uppfattning.
Inlägg #14: Postat: 2007-05-01 21:22:00
Nicki
forts Att en klubb som främst representerar renrasiga hundar per automatik hatar blandraser är en helt absurd slutsats och jag saknar fortfarande källhänvisning för detta påstående. Det är dessutom inte bara hundar som finns i renrasiga varianter så att säga utan även hästar, katter, hamstrar, boskapsdjur etc. I Sverige finns det säkert minst 1 klubb per hobby, hur få anhängare hobbyn än har. SKK är en av dessa, om än lite större. Inget konstigt alls. Alla klubbar kan inte representera allt.
Inlägg #15: Postat: 2007-05-01 23:26:00
Sunny
Nicki Jag brukar skoja om att även den mest korsade byracka har bättre stamtavla än jag själv *ler*
Visst kan man önska en viss ras. Jag var 9 år när jag bestämde att jag som vuxen skulle ha S:t Bernhard.En bok om den legendariske räddningshunden som står uppstoppad på museum samt en hel kennel i klostret med levande dito gjorde det lätt att välja ras. O ja. Jag vill i alla fall se tiken innan jag köper även om det blir en blandis!Man vill ju ha en frisk hund!
Inlägg #16: Postat: 2007-05-02 12:15:00
anneskaner
Det står inte uttalat att de hatar blandraser, men dera policy är den att hundarna inte helst skall finnas.
Registreras görs inte uppfödare vilka ocks har blandraser eller avlar blandras.
Inlägg #17: Postat: 2007-05-02 12:16:00
anneskaner
Deras renrasiga hundar får däremot registreras i Blandis.
Blandis är inte en skönhetsklubb utan en klubb som arbetar för att hundar skall vara friska och inte sprida defekter vidare.
Jag angriper SKK då hundägande är om inte den största gruppen sällskapsdjur så mest dominerande.
Laddar...