|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-29 13:29:00
|
|
Franklin |
Själv blev jag utsatt för någon slags patetisk rättegång nä jag hade ätit frukost för sent i matsalen. Kaptenen satt och läste ur någon sönderbläddrad regelbok medan han ställde anklagande frågor. Och eftersom han dessutom tyckte att jag uppträtt arrogant fick jag utegångsförbud i flera dagar, dessutom över en ledig helg. Jag blev mer eller mindre satt i fängelse för jag hade ätit frukost.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-29 13:32:00
|
|
Franklin |
Det är också märkligt hur unga killar ska tolerera att bli behandlade som boskap och acceptera en nedvärderande behandling som i vissa fall till och med bryter mot de mänskliga rättigheterna. Det är aldrig någon som klagar på det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-29 21:22:00
|
|
GunnarL |
2/ Det är också märkligt hur olika man kan uppleva värnplikten. Själv gjorde jag mina första tre månader 1968 på I11 i Växjö. Vi bodde 40 man i en gammal träbarack med åtta kallvattenkranar och var ständigt utsatta för maktberusade befäls trakasserier. Jag vantrivdes!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-29 21:24:00
|
|
GunnarL |
f/ Sen gjorde jag ett års uppehåll och ryckte in igen sommaren 1970. Under tiden hade en hel del regler förändrats och jag kom tillbaka till en helt annan miljö. Befälen var hyggliga och kompisarna bra. Jag trivdes skitbra och gjorde först tre månader extra på kadettskolan i Halmstad, och sommaren därpå ytterligare tre månader frivilligt. På den tiden var det ett utmärkt och välbetalt sommarjobb.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-29 21:27:00
|
|
GunnarL |
f/ Och i motsats till Dig Franklin kan jag säga att aldrig har jag träffat på så många roliga och intressanta människor som under den här perioden. Jag har i flera fall fortfarande kontakt med en del av dem och har även haft mycken glädje av dem i min yrkesverksamhet. Så olika kan det vara!
|
| |