Ateismen gör comeback

Inlägg #1: Postat: 2007-04-25 20:22:00
Yngve K
Janne/ Tyvärr har ingen kastat sig över artikeln.Det var inte så mycket arbete med artikeln eftersom jag bara refererade en artikel i Wall Street Journal. Jag tyckte att man borde få veta vad som händer på den religiösa fronten.Jag trodde att Du såsom varande kristen inte skulle uppskatta innehållet i artikeln. Att Jeltsin begravdes i Frälsarkatedralen visar på att religionen har flyttat fram positionerna i Ryssland men ateismen är nog fortfarande stark där.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-25 20:37:00
Janne B
Vi kristna är nog lite olika,liksom ateisterna.Jag har i min tradition Missionskyrkan fri tolkningsrätt av Bibeln och allt däromkring.Predikare-Lena sattes på mentalen när hon utan examen började lägga ut texten. Jag har fått min religionsfrihet av sådana som henne.
Inlägg #3: Postat: 2007-04-25 20:41:00
Janne B
En rad Sovjetledare är begravda i Kremlmuren utan ngn religiös cemoni. Men Gorbatjovs fru tog kyrkvägen till sin vanliga grav. Så gjorde också Jeltsin. Det finns berättelser om att han på senare år inte kunde läsa, men ändå gick omkring med en bildbibel. Putin har flera ggr sagt att han är ortodox kristen.Svårt för mig att förstå med hans KGB bakgrund!
Inlägg #4: Postat: 2007-04-25 20:45:00
Janne B
Religionen har på senare år flyttat fram positionerna ordentligt. Pingströrelsen har ca 50 miljoner medlemmar i Sydamerika sägs det.De enkla kyrkorna står tätt.Var du går i centrala Afrika så brusar psalmsången./ Hur det är med Islam kan vi läsa i media varje dag...men huvuddelen av deras väckelse är sannolikt helt fredlig.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-25 22:27:00
Yngve K
Jag tror att trosvissheten inom islam kommer att skapa oro i Europa. Den kan inte mötas med en lika stor trosvisshet inom kristendomen utan en kämpande ateism är det bästa för friden i samhället. Alla religioner betraktas av ateister som vidskepelse rätt och slätt.Upplysningstidens ideér bör återupprättas.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-26 23:25:00
Joakim Steneberg
Att hävda "ateism" verkar vara lika fanatiskt och med samma brist på ödmjukhet som att vara "religiös", tillhörande en konfession? Vem vet vad som finns eller inte finns?
Egentligen? Däremot bör man noga granska religioner och kyrkor!
Laddar...