Sveriges situation smygfascistisk

Inlägg #1: Postat: 2007-04-23 19:25:00
mintcar
Ovanstående citat sätter på ett nästan pinsamt ironiskt sätt fingret på problemet med hela artikeln. Du tycker att det är helt otroligt att professorer i statsvetenskap inte kan hitta alla fel med vårt samhälle som du kan, du som är en amatör. Jag tror tyvärr att de flesta som läser din artikel kan se var problemet ligger. Din inställning är helt enkelt hopplöst naiv.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-23 19:32:00
mintcar
Istället för att nöja dig med att konstatera att vårt samhälle inte uppfyller kriterierna som du har lärt dig att demokrati bör uppfylla, så borde du fråga dig hur dessa kriterier bättre skulle uppnås—eller varför det ens är önskvärt att uppnå dem.
Inlägg #3: Postat: 2007-04-23 19:47:00
mintcar
För min del tror jag att den typen av resonemang som du för i artikeln är mycket olyckligt. Det demokratiska idealet har hållits högst av allt under vår generations uppväxt. Men det vi har lärt oss stämmer inte med hur det är, det är inte så enkelt. Vi börjar ifrågasätta om vi ens lever i en demokrati.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-23 19:48:00
mintcar
Men vi glömmer att de system som styr vår demokrati—som nu upplevs som hinder för den—egentligen är lika väsentliga som idealet självt. För demokrati som statsskick är väldigt sällsynt i världshistorien. Det kan vara så att vi lever i den första och sista lilla, ljusa tiden av frihet på jorden, om man får lov att vara lite dramatisk.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-23 19:48:00
mintcar
Ett demokratiskt statsskicks viktigaste funktion är att motverka diktatur. Och även om det går att kritisera hur bra folkstyret fungerar i en demokrati, så är det vansinnigt nonchalant att leka med semantik och börja jämföra med fasciststater.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-23 23:03:00
Fredrik Vargas F
Hej "mintcar", trevligt att få en bra frågeställning som också var mitt mål att väcka med artikeln. Jag hoppas du förstår att jag skrev artikeln med ett syfte, ett syfte att vara naiv och syftet att provocera reatktion. Jag lät nog ganska nonchalant i artikeln med helt medvetet. Varför frågar du mig, då ska du få svar:
Inlägg #7: Postat: 2007-04-23 23:05:00
Fredrik Vargas F
Svaret är: Att lyckat förändra, så måste man skapa en diskussion, skapa tankeföreställningar och skildra vardagen i den svenska nationalstaten, vilket jag gjorde i artikeln på ett lättvindligt sätt. DU reagerar som jag nu citerar "eller varför det ens är önskvärt att uppnå dem. " tycker jag skönjer hur du tänker....kanske;
Inlägg #8: Postat: 2007-04-23 23:07:00
Fredrik Vargas F
För om det inte är värt att uppnå demokrati, och att dagens samhällsystem vore ett mer lämpligt system, så har man som person redan gett upp och tror att kung, gud o kyrkan är allrådande, och du som individ är korkad och inte vet bättre. Jag förvånas ibland över resonemang i föreningar "Oj tur att vi låter medlemmarna bestämma tänk vilka dåliga beslut o stolliga beslut det skulle bli...och de är besvärliga i helt i onödan, tar bara tid." det visar att maktmänniskan ser dig som ett hinder. Varför;
Inlägg #9: Postat: 2007-04-23 23:09:00
Fredrik Vargas F
Varför du ses som ett hinder som individ i samhället, samt som ett hinder för så kallad effektivt styre är att den svenska nationalstaten och de flesta moderna stater är konstruerade att effektiv mobilisera krafter och resurser och bemöta hot eller skapa konflikter för att vinna för sina egna intressen. Visst bra, men fråga är om vi inte klarar oss utan denna makt och fascistiska metoder. Och då e frågan har det existerat demokrati förr?
Inlägg #10: Postat: 2007-04-23 23:15:00
Fredrik Vargas F
Samhällen med demokrati har funnits dock med viss frånvaro av demokratiska principer. Idag är Schweiz som är det mest demokratiska landet. Priset för dem är utanförskap från den västeuropeiska makten, dock är det inte helt sant då den också skyddas för maktintressen som tillflyktsort. Schweiz har dock brister som andra klassens medborgare, och sena kvinnliga rösträtten. Men de är i dag särklass mest demokratiska landet, och ses utifrån som ett segt samhälle där politiker som vill "modernisera".
Inlägg #11: Postat: 2007-04-23 23:19:00
Fredrik Vargas F
Varför vill Schweiz politiker "modernisera" landet? Ja av den enkla anledningen att effektivisera besluten och förflyta makt från medborgare till färre personer, och pågrund av påtryckningar från utlandet, gällande Nato, EU etc. För att politikerna ser sig slagna av sina egna väljare...
Inlägg #12: Postat: 2007-04-23 23:21:00
Fredrik Vargas F
..ta bara Sverige där Göran Persson fd S erkände i dokumentären om hans person, att han var djupt besviken och förvånad att det blev ett annorluda beslut i folkomröstningen om EMU i Sverige...att folk inte förstod sitt eget bästa var hans tanke.....detta har med makt o göra...Medborgare är mer försiktiga, vill ha fred, trygghet och inte veta av maktens spel. Det visar också att makten inte vill ha demokrati, för att människor agerar som bromskloss, förslöar beslut. Då kan man kontra och säga:
Inlägg #13: Postat: 2007-04-23 23:23:00
Fredrik Vargas F
- "Ja men om folk fick bestämma så skulle det var mer invandrarfientligt, mer fördomar, mindre intresse för det gemensamma. " Jag kontrar då med att ifrågasätta att sådant tänkande inte är förenligt och genomförbart i en demokrati då demokratins kärna förbjuder diskriminering, förbjuder beslut som blir negativ för minoriteten....personligen tycker jag:
Inlägg #14: Postat: 2007-04-23 23:25:00
Fredrik Vargas F
Att det finns fullgod chans att äntligen slå sig ur från makten, och genomföra demokrati där varje människa erkäns lika inför samhället, att beslut skall vara demokratiska oavsett vilka beslut det är. Det är fullt genomförbart, men kommer aldrig tillåtas eller motarbetas av de som innehar makten idag i Sverige. Därav har vi ett problem vi som vill ha Demokrati, att makten är inte i våran hand utan i hos ett fåtal frälse.
Inlägg #15: Postat: 2007-04-23 23:27:00
Fredrik Vargas F
Och det vi har idag är inte en Demokrati, och den och därav har vi inget som motarbetar en diktatur, däremot har vi en stat som stödjer diktatur. Därav har du o jag olika uppfattningar. Så jag undrar vem som leker med semantik. Rättare sagt är detta åsikter där du tycker så, och jag tycker si. Vi är meningsmotståndare och kan nog diskutera här i all oändlighet. Men till vilken nytta? Tror jag ska supa mera, Du är ju på maktens sida eller?
Inlägg #16: Postat: 2007-04-23 23:37:00
Fredrik Vargas F
Men. Jag ska skriva en artikel för att föregå med gott exempel, om hur vi kan förändra samhället till att bli demokratiskt. En slags reformförslag skulle man kunna se den artikeln ;- Undrar om jag inte ska skicka in till riksdagen för behandlingt.
Inlägg #17: Postat: 2007-04-26 16:46:00
mintcar
Jag önskar dig lycka till med dina reformer. Det kan mycket väl hända att jag ställer mig bakom dem. Däremot tycker jag att det är viktigt att den definitionsmässiga gränsen för vad som är en demokrati går vid allmänna val, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter—i stort sett. Frågan om vi ska ha direktdemokrati med fler folkomröstningar är ideologisk, och bör debatteras som sådan.
Inlägg #18: Postat: 2007-04-26 16:46:00
mintcar
När du ändrar definitionen för demokrati så att det passar dina syften påminner det om ett klassiskt exempel på hur ett dåligt argument ser ut; -Kristna människor har aldrig sex före äktenskapet. -Men jag är kristen och jag gör det. -Då är du inte en riktig kristen.
Laddar...