Socialsekreterare, ge upp!

Inlägg #1: Postat: 2007-04-18 18:54:00
Janne B
Många fosterbarn har ju levt långa tider utan familje eller samhällsnormer.Jag hade under 10 års tid sammanlagt 4 fosterdöttrar som avlöste varandra.En av dem stal checkblad av oss och lyckades få ut hela min månadslön innan jag upptäckte det. Fattar inte hur det gick till /
Inlägg #2: Postat: 2007-04-18 18:56:00
Janne B
Nästa flicka stal min frus alla smycken, klockor osv och gick runt o sålde på stan./ Vi lyckades återfå en del. / Vår erfarenhet blev att det var betydligt svårare att ha tonårsflickor i stadsmiljö än på en liten gård på landet. Där var det svårare att göra dumheter...Samt längre mellan knarkarkvartarna./ NÅ alla fyra flickorna rätade upp sig och blev riktigt trevliga unga damer....som vi höll kontakt med länge
Inlägg #3: Postat: 2007-04-18 19:03:00
Elina
-84 placerade jag unga och vuxna i familjehem. Ett hem var särskilt lämpad för struliga ungar. Sist på en väg som var en stor del av året knappt farbar. Inga bussar, bara skolkjuts. Familjefar var präst. Alla placerade rätade upp sig och kom tillbaka på semestrarna.Så viss "naturlig" tvång kan funka.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-18 20:58:00
Sunny
Elvy: tyvärr finns det nog flera liknande föräldrar?
Inlägg #5: Postat: 2007-04-18 21:02:00
Sunny
Elina. I bland måste man använda milt våld under en kortare period. Själv satt jag på min fosterson i nästan 2 månader när han avgiftades från heronin.
Jag avlöstes av Den käre. Så fick vi låsa in alla telefoner före mobiltiden o ytterkläder. svinkallt uteMot alla odds gick det o han utbildade sig,fick arbete o familj . 12 år senare 2 år sedan fick han rökheroin på en fest. Han tog sitt liv förrförra påsken.Undrar i efterhand om de 12 extra åren var värt all kamp: framför allt för honom?
Inlägg #6: Postat: 2007-04-18 21:04:00
Sunny
Forts O Ja. Det kan vara avgörande att få bort den som har problem från farliga miljöer o kamrater.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-18 21:08:00
Elina
Sunny! Så tragiskt. Allt vad vi gör för våra närmaste är värt men jag skulle också undra ...Jag förlorade en patient efter 4 års drogfrihet. Hon tog livet av sig under min semester, välplanerat och lämnade till mig testamente ang sitt barn. Vad jag grubblade över vad jag hade missat, även om skälen var klara. Kan aldrig glömma henne.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-18 21:10:00
Sunny
O detta kan gälla även om man har ungdommar som hyresgäster. I bland får man ju in någon som går igenom de andras rum o tar saker o då gäller det ata agera kraftfullt o genast .Är det en annan hyrsegästas saker så blir det uppsägning: Det har de rätt till!
De betalar sin hyra för att ha ett säkert hem.
Är det våra saker kan jag ge vedebörande några chanser.
Inlägg #9: Postat: 2007-04-18 21:11:00
Elina
6/ Även om man bär med sig sitt livs "ryggsäck" kan avstånd till det liv man levt hjälpa.
Inlägg #10: Postat: 2007-04-18 22:29:00
Janne B
Alltid när någon ska ut från en institution måste man noga överväga var den sköra plantan ska omplanteras. Det går inte att sända missbrukare hem till det gamla gänget. Skadade tonåringar måste få möta nya positiva miljöer, men de är sannerligen inte lätta att hitta. De förr så nyktra och skötsamma folkhögskolorna är numera som vilka skolor som helst. Absolut inte några asyler.
Inlägg #11: Postat: 2007-04-18 22:34:00
Sunny
Ja Min Jonny träffade delvis sin gamla krets så det var strongt av honom att klara de där 12 åren. I synnerhet som hans första fru dog av en överdos redan första året.
Vad jag kan sskna honom i bland!
Inlägg #12: Postat: 2007-04-19 18:35:00
steno
Min erfarenhet 1961! var att det fanns många lantbrukarfamiljer som gjorde en oerhörd insats för att ta emot både normalstökiga barn som sommarbarn liksom som fosterföräldrar. Sedan fanns det förstås avarter. Gotlänningar som ville ha hjälp under betsäsongen som kunde innebära hårt jobb från morgon till kväll. "Det gör våra ungar också"
Inlägg #13: Postat: 2007-04-19 18:50:00
Janne B
Dessa småbrukare tog ofta också emot "försöksutskrivna" från mentalsjukhus och hem för utvecklingsstörda. I vissa socknar var detta en viktig inkomstkälla. /Jag reste runt som kurator i 11 månader för att spåra upp avarter och nog fanns de.
Inlägg #14: Postat: 2007-04-19 18:52:00
Janne B
Avarterna berodde mest på okunspa och dåliga resurser, sällan snålhet eller "ondska". En fru sov i familjens ovanligt stora badkar, sedan hon överlåtit sin säng till en snäll UV-flicka. Så jag åkte o köpte en säng till..
Laddar...