Mord på riktigt!

Den här tråden diskuterar artikeln Mord på riktigt!.
Inlägg #1: Postat: 2007-04-19 15:58:00
Janne B
"Varje mord är en händelse, som likt en kastad sten i stilla vatten, sprider spruckna ringar kring offret och dennes familj." En djupt poetisk och realistisk beskrivning av verkligheten! Detta grep mig innan jag granskat varje rad i din artikel...
Inlägg #2: Postat: 2007-04-19 19:17:00
Joakim Steneberg
Ja det är väl relevant att det kommer en artikel om denna händelse.
Men jag förstår inte riktigt din slutsats, liksom i miljölfrågan f.ö.
Defaitism? Det lönar sig inte vad vi än gör? Även moderata SVD har numera rätt kritiska synpunkter på vissa USA-fenomen. Som den 300 år gamla vapenlagen i författningen är det väl?
Inlägg #3: Postat: 2007-04-19 19:43:00
Villon
Du är så dum så hälften kunde vara nog. Vilken idiot som helst mördar effektivare med ett automatvapen än med kniv. Det borde t o m en usel deckarförfattare som du förstå.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-19 19:56:00
Janne B
En kombination av lätt tillgängliga vapen och samhällsklimatet väger tungt i detta sammanhang. Därtill att ibland oss alltid finns förvirrade personer som inte klarar av sig själva eller omgivningen. Mentalt svaga som vissa dagar mår rätt bra och andra dagar kan göra vad som helst.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-20 00:16:00
Hugo O
En psykiskt sjuk enstöring som Cho kan knappast få tag i skjutvapen i Sverige. Med en kniv Anna Lind eller en bil Västerlånggatan eller ett basebollträ Pendeltågsstationen i sthlm för några år sen blir det inte lika många dödsoffer. Det cirkulerar förvisso en hel del illegala vapen i Sverige men det krävs kontakter för att få tag i dem. Så Ramona är nog inne på rätt spår.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-20 01:17:00
Justin Case
Hört talas om taxeringskalendern?
Antar att du reagerar på detta dåd då ni har samma intresse, mord, intrig och "you name it". Vi matas med våld via media, om det är böcker, tv eller verklighet. Människor är fulla av våld man kan fråga sig varför...!?
Inlägg #7: Postat: 2007-04-20 01:45:00
seraph
Det här dådet var en U.S government black operation antagligen. Med tanke på att USA är på väg att bli en polisstat så behövs såna här händelser för att få en anledning att plocka av befolkningen deras vapen.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-23 00:14:00
Sunny
Intessant! Själv är jag pacifist, emot våld o emot dödsstraff samt en storkonsument av riktigt blodiga deckare! Dina är ungefär i mitten: det finns betydligt mera slaskande i blod o våld i många översatta . Kanske är det en säkerhetsventil? Eller detta att det är på lek: inte verklighet? Jag läser även med nöje gamla pusseldeckare typ Agatha Chiriste.
Laddar...