|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-19 02:21:00
|
|
Fredrik Vargas F |
Hej Per.. Det är ju precis som du säger att staten inte är en demokratisk organisation. Det är ju också den konstruktion som alltid kommer att hindra demokratisk utveckling då staten aldrig vill tappa kontrollen. Dock får man inte glömma bort att ett fåtal grupper som stödjer staten, medan majoriteten i Sverige anser att demokrati vore mer önskvärt. För att kunna göra framsteg ex jämställdhet så måste staten avvecklas. Eller?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-19 08:21:00
|
|
Janne B |
Staten är väl det vi gör den till. Jag hävdar att vi via en långvarig demokratisk kamp så har vi tämjt MaktStaten så att den i huvudsak blivit folkets tjänare. Förr var den ju avgjort Kungens och Adelns förtryckar redskap. Är den i dag delvis de Nyrikas redskap mot de fattiga. Vem jobbar Kronofogden åt?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-19 08:25:00
|
|
Janne B |
Vi har ju fortfarande mängder av stater där folk har orsak att se staten makt som i huvudsak Ond. Våra flyktingar kommer från sådana länder. / när de kommer hit förstår de inte att t ex polisen ska tjäna folkets intressen. Vår polis står under riksdagens kontroll. Ser folk i Rosengård polisen som sin fiende eller vän??? Polisen är ofta Statens ansikte
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-19 10:30:00
|
|
Per W |
Statsapparaten i olika former, t ex myndigheter som handhar ex social-,sjuk-, och arbetslöshets-försäkringar tenderar att "bli sig själv nog" och visar en ovilja att tjäna allmänheten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-19 10:32:00
|
|
Per W |
Jag skulle föredra försäkringsformer, som vi på ett tydligare sätt äger själva: Ömsesidiga försäkringsbolag eller kooperativ.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-19 10:34:00
|
|
Per W |
En statsmakt som tänker läsa alla mina utlandsmail och lyssna på mina utlandssamtal och scanna efter "olämpliga" ord betraktar jag knappast som demokratisk eller har "vi"-känsla med.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-19 10:38:00
|
|
Per W |
Svar 2: Staten är apolitisk. Den tjänar vilken "herre" som helst. Nu råkar "herren" i Sverige för tillfället vara i stort demokratisk. Men staten skall alltid betraktas med skepsis och inte förväxlas med begreppet samhället som är vi.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-19 11:01:00
|
|
Janne B |
Tack för det Per W/ Ja staten kan över en natt förvandlas från "alla goda gåvors givare" till ett dciktatursystem, som följer dig ända in i sängkammaren./ Eftersom staten kan bli farlig måste det demokratiska arbetet intensifieras...Vilket parti förstår detta bäst just nu?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-19 12:00:00
|
|
Per W |
Ja, det kan man undra. De statstjänstemän som tjänade Weimarrepubliken lät sig sedan villigt underordna sig Hitler och hans anhang.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-19 12:04:00
|
|
Per W |
När staten angrips från höger är ofta skälet att man vill minska omfånget av välfärdssystemen men inte statens våldsapparat polis, militär, fångvård mm som man ofta vill utöka.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-19 12:07:00
|
|
Per W |
Och när den angrips från vänster av syndikalister och anarkister, så vill man avskaffa våldsapparaten, men inte välfärdssystemen. Och Marx, förutsåg han inte statens upplösning i det kommunistiska samhället, eftersom den var onödig? Varför vurmar Sveriges kommunister då för stark stat??
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-04-19 12:54:00
|
|
Janne B |
Per W/ tack för det, har inte ork just nu till bra kommentar.
|
| |