Byggjobbare lever på välgörenhet

Inlägg #1: Postat: 2007-04-18 10:18:00
Eleni Schmidt
Det är det som är tragiskt med stora delar av vänstern-många av er saknar helt solidaritet med utländska arbetare.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-18 16:24:00
CMO
Det är bra Anna återuppväck även Luxor kommer du ihåg dem och låt dem tillverka helsvenska Platt-TV apparater och DVD spelare, Liket av Facit bör också grävas upp och borstas av så att de kan tillverka blågula datorer kompletta med handvev och allt. Härliga tider av lycka och välstånd väntar svenskarna om vi importerar lite "Juche" från DPRK
Inlägg #3: Postat: 2007-04-18 16:47:00
Anna Drangel
CMO: ja, jag kommer ihåg Luxor. Jag har kvar ett par salladsbestick i någonslags mjukplast som mina föräldrar fick när det köpte sin TV. Dom är hur balla o retro som helst. Hursomhelst. Jag säger inte att jag är motståndare till global handel, det har vi haft i alla tider. Jag menar bara att det går inte att bara bränna bort den svenska avtalsrätten och tro att svenska arbetare skulle klara den här konkurrensen.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-18 16:48:00
Anna Drangel
Eleni: Det är lika mycket att sakna solidaritet med de svenska arbetarna och inte inse att en svensk byggjobbare inte kan leva på samma lön som en estnisk byggjobbare lever av.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-18 17:09:00
Eleni Schmidt
HA HA HA HA...Läs den polske rörmokaren av Zaremba först. Tror du att svenska byggjobbare är fattiga? Varför kan du inte bara erkänna att blonda svenskars välfärd är mycket viktigare för dig än utlänningars ?
Inlägg #6: Postat: 2007-04-18 17:09:00
Eleni Schmidt
Det finns många som har samma åsikter som du i alla länder; man bryr sig mer om sina landsmän än om andra männsiskor som oftast har det mycket värre, eftersom dessa är "främlingar". Vanligt fenomen. Vad som irriterar mig är att du kallar det "solidaritet" när det handlar om rädsla för att mista sina privilegier, samt rädsla för förändring.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-18 17:19:00
Janne B
I radions nyheter i går så sa man från arbetsgivarsidan att en byggnadsarbetare tjänar 29 000 kr i månaden. / Ingen sa emot, men det klart en siffra utan placerad i sitt sammanhang/ Hur länge måste man jobba för att få 29.000 kr i mån??
Inlägg #8: Postat: 2007-04-19 12:57:00
Uno Hansson
Jag har svårt att förstå att man oförbehållsamt är så solidarisk med med byggfacket, och därmed helt struntar helt i det uppenbara sambandet med alla andra människors väldigt höga boendekostnader. Byggkostnadsforum konstaterar att bortåt 35 av byggnadskostnaderna går åt till att åtgärda fel och andra slöserier… att byggbranschen är den sista att industrialiseras… att byggföretagen fortfarande arbetar hantverksmässigt och att de helt glömmer bort processtänkandet!
Inlägg #9: Postat: 2007-04-19 13:02:00
Uno Hansson
Inlägg #10: Postat: 2007-04-22 18:42:00
Anna Drangel
Eleni: Det är inte "de blonda svenskarna" jag försvarar här. Det är det faktum att man inte plötsligt kan konkurrera med löner som ligger på en tiondel av våra. Av samma anledning som det finns olika valutor i olika länder, styrs även våra chanser på marknaden av detta. Om du verkligen tänkte efter skulle du förstå!
Laddar...