Bort med bostadsbidragen

Inlägg #1: Postat: 2007-04-15 12:51:00
Leif-Arne
Man kanse både bostadsbidrag och barnbidrag som investeringar i demografi. Trots leraltivt låga födelsetal så liger vi ändå i Europa topp. En viktig del häri är tillgång på barnomsorg, föräldraledighet, barnbidrag/ bostadsbidrag samt en, reltativt, hygglig jämställdhet. Riktiga skräckexempel på vikande natvitet är Japan och Lombardiet. Så stötta på alla sätt sm¨åbarnsföräldrar. Det är den bästa nationalekonomska investering Sverige kan göra.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-15 12:53:00
Leif-Arne
Nu, ut och reparera utepatsen efter sista stormen. Häpp.
Inlägg #3: Postat: 2007-04-15 16:00:00
Janne B
1 L A/ Inga invändningar. Vi är nog helt samsynta här. En utländsk man sa i TV i går att i Sverige får nyfödda barn LÖN i 18 år. han hade då aldig hört ngt liknande.// AKTA tummen på uteplatsen.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-18 00:45:00
Mahria
Behovspröva barnbidragen i stället! Det bara ökar inkomstklyftorna. En del kan spara hela summan åt sina barn som på så vis kan plocka ut 350 000:- vid arton år, medan andra måste ta pengarna till mat på bordet. Var finns rättvisan i detta?
Inlägg #5: Postat: 2007-04-19 08:34:00
Janne B
Mahria/ Allmänna barnbidragen infördes för ca 70 år sedan för att få upp födelsetalen, som var mkt låga. Risk att svenska foket dör ut sa bl.a politikerparet Myrdal.Sedan införde man rader av reformer för fattiga barnfamijers skull. Det var nog en lyckad reformperiod./
Inlägg #6: Postat: 2007-04-19 08:38:00
Janne B
I dag lever vi i en annan situation där flertalet barnfamiljer har det riktigt bra, de skulle klara sig nästan lika bra utan barnbidraget. Jag minns skämt om Wallenbergarnas barnbidrag. Fick Kungafamiljen barnbidrag tro? / Jag tror att vår nya finansminister känner sig manad att se över hela systemet, men jag hoppas att han gör det med god fingertoppskänsla. Moderaterna har i alla tider hellre sett avdrag på skatten än hög skatt med bidrag.Var står socialministern från KD???
Laddar...