|
Inlägg #21: Postat: 2007-04-14 10:07:00
|
|
Janne B |
19 Karin / Jag har det senaste dygnet tala mkt med en ung socialarbetare om säkerhetsfrågor.Hennes första dag på ett arbete så tog en klient en stor glasskiva från ett bord och kasta emot henne som en diskus.. Hon fick inga skador men skivan gick i "tusen bitar" på det hårda golvet..Varje sådan bit på golver var ju ett mordvapen. Så¨hon lämnade rummet snabbt. / Vi har talat om dubbla utrymningsvägar, varningsknappar under skrivborden, etc. Risken för utbrändhet
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-04-14 10:11:00
|
|
Janne B |
Jag får en bild av att allt fler SB fungerar som bunkers. Folk släpps inte in förän de besiktigast i två varv av två personer. Vakter sitter utanför dörren o lyssnar i dörrspringan för att snabbt kunna ingripa om rösterna höjs....// ALLT för unga socialarbetare blir fort stressjuka i sådan miljö...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-04-14 10:14:00
|
|
Janne B |
Precis som inom all annan kommunal förvaltning så pratas det oavbrutet om bristen på pengar, så tjänster dras in, budgeten till familjehem minskar osv. Vi har råd med 8 familjehem, inte ett enda till....osv.Formellt sett har Nämnden ansvaret för att allt fungerar bra. I Praktiken är det soc sekr som känner detta ansvar och lever mitt i det.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-04-14 10:16:00
|
|
Janne B |
Det har talats mycket om könsord och andra förolämpande ord i skolmiljö. Detta ordval har nu flyttat in på socialbyråerna. På en del håll i vart fall. "Din jävla socialfitta". etc.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-04-14 11:03:00
|
|
Leif-Arne |
Nog måste där ha funnits ekonomiska hänsynstaganden. I en annan liten kommun i Småland toksprack budgeten för socialförvaltningen då en familj med många barn totalkrisade. En sådan budgetkris innebär att där uppstår konsekvenser för andra verksamheter, som hemtjänst, särskilda boenden mm. Vilket i sin tur är politiskt kostsamt.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-04-14 15:07:00
|
|
Karin Holmberg |
Att ärenden blir totalt taffligt skötta det tror jag vi alla inser/har erfarat, att socialbyråerna sköter dem.
Samtidigt så vet man ju inte vad som FAKTISKT har hänt i det här fallet. JJ bussar verkligen på folket på socialtjänstemännen, utan att de som tittare verkligen kan sätta sig in i alla turerna.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-04-14 15:10:00
|
|
Karin Holmberg |
Håller du inte med Janne B, att socialförvaltningen i nästa "inkompetenta taffliga INGRIPANDE, kan försvara DETTA med att det ju vart folkstormar tidigare för att de INTE gjort ingripanden.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-04-14 15:10:00
|
|
Karin Holmberg |
Det hela sjabbligt oorganiserat och dåligt skötta ärenden, där det inte finns några kontrollerade riktlinjer.
Vad som än skett, tycker du det att det är riktigt att huvuden rullar, p g a att JJ har uppviglat folkstormar??
En bättre organisation behövs inom socialförvaltningen,
samtidigt undrar man om folkstormar mot enskilda fall, "hjälper upp det"??
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-04-14 23:50:00
|
|
Sunny |
21 janne: Jag fann till min bestörtning vid min Malömresa atta det siociala som skulle tala med min vänninan om bidrag tilll tandvård hon är 70 år satt instängd högt upp i huset o att min väninanna fick dra hela ärendet stående fanns inga stolari en vestibul på interntelefon med många anda som lyssnade. Sedan kom en vaktmästare o tog papperna fram o tillbaka.
Hela tiden fick hon upprepa det : de hittade hela tiden ett nytt papper de ville ha.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-04-14 23:55:00
|
|
Sunny |
Då beslutet tagits ringde hon upp dem för att få veta: hon låg i hög feber jag var där o hennes tandläkare måste ha besked innan tiden gått ut. Ånej: Hon fick allt kliva upp ur sängen o åka ner o stå i den där kalla telefonen igen: annars kunde hon invänta det skriftliga beskedet men då hade det varit för sent .Det måste vara klart 2 år efter första ansökan annars får man börja från början o väninnan hade bara 2 tänder kvar!barikerade socialarbetare?
|
| |