|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-13 01:31:00
|
|
Karin Holmberg |
Ett uppenbart bevis för "det tillspetsade" i den här dokumentären var då Janne Josefsson uttrycker kommentaren som "den slutna psykriatiska kliniken" då de släppte mannen fri.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-13 01:31:00
|
|
Karin Holmberg |
"Ni skriver att det inte finns någon risk ALLS för mannen till återfall"
Där såg man ju med egna ögon att de skrivit, i domen:
"Det finns ingen risk".
Jag tycker att det finns en betydelseskillnad där.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-13 01:31:00
|
|
Karin Holmberg |
Svårt att bedöma för mig som tittare, i början av programmet "vad som egentligen hade hänt", När det var uppenbart att de skulle tagit dottern från pappan.
Men första gången MAN SOLKLART kunde bedöma "här skulle de ha tagit hand om flickan" var ju då han åkte in på sluten psyk och hade stått på balkongen och hotat med att ta sitt och flickans liv.
Sen blev det ju därefter mer och mer horibelt att inget gjordes.
Men att Josefsson "spetsar till det" syns så tydligt!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-13 01:44:00
|
|
Karin Holmberg |
Svar 1:... då Janne Josefsson uttrycker kommentaren som "den slutna psykriatiska kliniken" då de släppte mannen fri.
Svårbegripligt att få er att förstå denna mening.
Alltså jag menar då JJ kommenterar en mening i domslutet från den psykriatiska kliniken, som ligger till grund varför de släppte ut mannen.
"Ni skriver att det inte finns någon risk ALLS för återfall här" säger JJ till klinikchefen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-13 01:45:00
|
|
Karin Holmberg |
Men i TV-rutan ser man att ALLS inte är med i meningen.
Meningen blir alltså felciterad, och det LÅG en betydelseskillnad i det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-13 01:45:00
|
|
Karin Holmberg |
Hrum: psykiatriska heter det!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-13 09:09:00
|
|
Janne B |
Josefsson spetsar till javisst. Det är ju ditåt hans begåvning ligger. Men det är sällan som jag känt mig lurad av hans reportage under 10 ? år.Han får fram viktiga sanningar trots intensivt motsånd./ Men i Vetlanda har man varit rätt öppna./ Men man måst räkna med att viktiga saker sorteras bort, inte får plats i reportaget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-13 09:11:00
|
|
Janne B |
Efter valet nyligen har en ny socialnämnd tillträtt. Vilken genomgång av de svåraste ärendena har de fått? Det kan vara noll eller jobb en hel dag. / Kl sex i morse ringde en ung socialarbetare och pratade om det slitsamma vårdarbetet...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-13 10:25:00
|
|
Karin Holmberg |
Bara det att Länsstyrelsen riktat skarp kritik mot socialtjänsten i Vetlanda här, gör ju att man inser att uppgifterna stämmer i reportaget Det skall väl mycket till, innan Länsstyrelsen ger erinringar va, Till sociala, va, Janne?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-13 10:26:00
|
|
Karin Holmberg |
Men så byggde Josefsson upp det "på sitt vinklade vis" då han tex kommenterade socialtjänsten ifrån Bergsjön, då de hängt med flickan till Vetlanda för att se var hon hamnade.
De följde med, såg att det var en öppen fin lägenhet, att pappan verkade trevlig och balanserad och de tyckte det verkade bra Alltså om man nu utgår krasst från ENDAST dessa uppgifter.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-13 10:26:00
|
|
Karin Holmberg |
"Ok, pappan gick på sjukpension. Det var väl Det man i så fall skulle kunnat kolla upp!" sa socialtjänstekvinnan från Göteborg.
Josefsson sa ju själv att pappan gav ett väldigt redigt och trevligt intryck från fängelset, då JJ besökt honom.
Alltså i detta fall, så KAN man ju faktiskt tänka sig att socialtjänstemännen blir lurade.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-04-13 10:27:00
|
|
Karin Holmberg |
Eller ska man kolla någon för att den går på sjukpension?
"Bara ETT samtal till polisen flikade JJ in här, hade räckt, för att inse vem pappan var!"
Men man kollar väl inte ngn för att den går på sjukpension med polisen.
Men det var väl däremot Andra uppgifter som gjorde att de kanske skulle kolla med polisen
Tex att ha suttit på sluten psykiatrisk avdelning?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-04-13 10:27:00
|
|
Karin Holmberg |
Men som sagt, socialen är ju inkompetent Både de de ingriper för lite samt "för mycket" mot folk.
Myndigheterna har makt.
Då de gör felaktiga ingripande "åt andra hållet" så säger de:
"Ja men vi gör vårt bästa, Ibland säger folk att vi ingriper för mycket och ibland för lite!"
Ja, frågan är ju hur de ska kunna bli kompetenta?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-04-13 13:48:00
|
|
Janne B |
DET centrala i hela resonemanget är UTREDNINGEN som inte blev av. Men skulle drivits intensivt av mycket kompetenta människor med olka utbildning och erfarenhet. En socialsekretetare skulle givetvis hållit i allt, krävt in utlåtanden, gjort analyser med mera.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-04-13 13:48:00
|
|
Janne B |
Det måste vara en Rättssäker utredning där allt av vikt tas upp, där olika omständigheter vägs emot varandra. Beslut i Socialnämnden om omhändertagande etc styr en människas liv ofta i 15-20 år. Det är därför som Utredningar måste vara ytterst noggranna,nästan perfekta.MEN har socialkontoren dessa resurser.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-04-13 20:02:00
|
|
Sunny |
Karin- I det här fallet varnades man ju tidigt av grannar o skola?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-04-13 22:00:00
|
|
Karin Holmberg |
Jo, visst. Jag kan inte alls avgöra När de olika varningstecknen dök upp, och när exakt socialtjänsten började göra sina fatala misstag,
Jag bara tycker bara det kan vara svårt att lita på JJ när "det avgörande" började inträffa.
Han förekommer tittaren "HÄR, skulle socialtjänsten kunnat ringa polisen!"
Han förekommer oss som tittare att genom att bygga upp, redan Innan vi sett alla fakta.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-04-13 22:00:00
|
|
Karin Holmberg |
Jag håller faktiskt med Adaktusson om att JJ väldigt starkt vill få oss att döma.
som tittare kan man ju ändå inte veta exakt vad som skett
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-04-13 22:05:00
|
|
Karin Holmberg |
Svar 14/ jo, Janne, du vet nog hur det ska gå till.
Du menar att det kan varit pengar som spelat in, att de inte agerade??
Vad tror du om det där som sägs, "att de inte vågade" för de var rädda för pappan?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-04-13 22:09:00
|
|
Karin Holmberg |
Ok, nu ser jag på en annan kommentar, att du menar att socialtjänsten i Bergsjön skulle ha gjort en utredning för omplaceringen i större utsträckning.
|
| |