SVT:s granskning öppnar våra ögon

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-04-11 12:18:00
Janne B
Sunny/ Medan jag satt och skrev här med vånda och ilska tänkte jag mycket på dina berättelser om ditt liv. Det fanns så många likheter att det gjorde ont. Riktigt ont.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-11 12:23:00
Janne B
Som ung och ny på 1960- talet var jag övertygad om att dåtidens outvecklade socialbyrårer fort skulle bli bra och riktigt kompetenta. Socialamatörerna skulle avlösas av tusentals socionomer som utbildades på 1960-70 talen. Säkert har standarden höjts på många håll. ja det vet jag. Men av detta såg vi inte mycket i Vetlanda. Två handfallna män helt passiviserade! Varför?
Inlägg #3: Postat: 2007-04-11 13:13:00
Nicki
Jag håller på och söker nytt jobb, och bland annat ser jag annonser för diverse Socialförvaltningar. När jag läser arbetsbeskrivningen tänker jag att det vore något som skulle passa mig. Men man måste vara utbildad socionom eller sociolog.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-11 13:16:00
Nicki
forts Inget fel med det, men om det är den utbildningen som är viktigast, och de två herrarna har sällan sett två så handfallna för övrigt har den utbildningen, vad är det då för vits? Jag har hög utbildning, dock inte inom det området, men jag har bra mycket mera empati än vad socialen i Småland verkar ha. Dessutom är jag inte lika slö i huvudet som herrarna i programmet. Men socionom är jag inte...
Inlägg #5: Postat: 2007-04-11 13:43:00
Sunny
Nicki En lämplighetstest hade nog varit mera relevant?
Inlägg #6: Postat: 2007-04-11 13:48:00
Sunny
Janne:Jag har 2 systrar som inte orkade eller vågade se programmet någon av dem. I deras fall ligger det alltför nära verkligheten o de skriver inte av sig eländet som jag har gjort.Den äldre har dock bearbetat det ganska bra. Bara lillasyrran kan fortfarande inte tala ett ord om sin barndom.Eller kanske lite med mig bara.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-11 13:51:00
Sunny
Många hade alltså försökt slå larm! Bra det. Men varför har inte en enda av dessa människor gjort i ordning en sängplats i sina egna hem???
Som ju vore det rimligaste: ett myndighetsingripanden tar ju tid o under tiden behöver ungen mat,vila o kramar!O jag köper inte detta med platsbrist: jag har haft upp till 8 tonåringar i 2 sovrum o med våningssäng eller golvmadrass går det hur bra som helst.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-11 13:55:00
Sunny
Det är ungefär på så sätt jag fick mina "plastungar:" de rymde hit! Visst får man krångel med det sociala o ibland med skolorna men det är marignellt ifall man tänker på vad ungarna får utstå hemma i bland.Är de i övre tonåren runt 16 kan de välja a tt stanna kvar fast man inte är något fosterhem.
Inlägg #9: Postat: 2007-04-11 14:17:00
Sunny
För att återknyta till debatten ifall 95 av människorna hade varit goda människor så skulle den här lilla flickan inte behövt sova ute mera än några nätter. Vad helst ni gör emot en av våra minsta.......
Inlägg #10: Postat: 2007-04-11 14:27:00
Inger-Sofia
Håller med dig..platsbrist när golv och madrasser finns...dessutom händer det nåt i tisslet och tasslet från trånga golv,sker en naturlig öppenhet..läkande samtal...Mitt favoritcitat..såsom du vill att andra skall vara mot dig..så ock skall du vara mot dem...Att få sitta/ligga vid stearinljusets sken..lyssna är det mysigaste jag vet--
Inlägg #11: Postat: 2007-04-11 14:42:00
Inger-Sofia
att få ta del av ungdomars,barns, kloka tankar.Att lyssna på äldre som berättar om hur det var när dom var unga hur dom tänkte och kännde...kanske är det så att många som fått gå igenom svårigheter öppnar upp inom sig,mognar tidigt ..men tänk er då att möta utbildade-obildade och omogna vuxna..när många av dessa barn och ungdomar är långt mycke vidare klokare och seende med långt mycke mer livskunskaper...än de,som bort vara vuxna,mogna ..hjälpa.hmm.
Inlägg #12: Postat: 2007-04-11 15:23:00
Janne B
7 Sunny/ Du ställer den grundläggande moraliska frågan varför det slogs så lite larm under så lång tid SAMT varför ingen medborgare gjorde något konkret. Finns det inget civilcurage kvar i landet?Det borde ha varit rätt enkelt för de flesta att stoppa flickan i bilen och ta med henne till gullig släkting en bra bit bort./ Därefter kontaktat Sociala och pressa fram lämpliga åtgärder. Därefter avslöjat adressen på flickan osv.
Inlägg #13: Postat: 2007-04-11 15:26:00
Janne B
Rädda barnen har säkert en lokalförening i närheten av Vetlanda. De kunde anlitats för att ge kraft och styrka i kraven mot socialnämnen. Det kan inte vara svårt att bygga upp ett nätverk av RB och liknande organisationer. Många kyrkor i Småland har gömt och vårdat hundratals flyktingar i åratal Kunskapen finns!
Inlägg #14: Postat: 2007-04-11 15:46:00
Nicki
svar 5 Jo, ett lämplighetstest vore det bästa. Och sedan internutbildningar och liknande.
Inlägg #15: Postat: 2007-04-11 15:51:00
Janne B
Nicki/ Jag gick min socionomutbildning på 1960 talet. Den föregicks av praktik eller vanligt jobb på anstalter och byråer. I mitt fall även verkstäder.Detta var då mkt vanligt bland manliga studerande, medan de allra flesta tjejer tog studenten och sedan raka vägen till socialhögskolan. Vi herrar hade som regel gått tre år folkhögskola.
Inlägg #16: Postat: 2007-04-11 15:55:00
Janne B
Under de ca 4 åren på socialhögskolan sändes vi ut på 2-3 praktiker. Jag hamnade på socialbyrå i Anundsjö och Skellefteå. Där hade jag klar och bra handledning. Jag skulle rapporera om mina erfarenheter,samt lämna slutrapport tillsammans med handledaren. Jag påstår att detta var den perfekta utbildningen för mig. Men inte för de mkt unga damer som kom från "studenten".
Inlägg #17: Postat: 2007-04-11 15:56:00
Janne B
STENO/ Vad önskar du tillägga?
Inlägg #18: Postat: 2007-04-11 16:42:00
Sunny
I-S o Janne: Gulliga släktingar har jag inga: i så fall skulle de fått ta hand om mig *fnissar* men jag kan inte tänka mig att jag skulle undlåtit att ta med mig flickan hem.
Ett barn som varken behöver avgiftas eller avväpnas är ju enkelt att bjuda in.
Inlägg #19: Postat: 2007-04-11 16:48:00
Nicki
svar 15 och 16 Det var bättre förr :- Ärligt talat, nu kanske det mest är teori på socionomutbildningarna. När jag pluggade media och kommunikation så hade jag en klasskamrat som ville in på socionomlinjen. Jag undrade varför, eftersom hon var ganska otrevlig och inte verkade gilla människor speciellt mycket.
Inlägg #20: Postat: 2007-04-11 16:55:00
Elina
Gick på socionomutbildning på 80talets mitt. 2 terminers obl. praktig varav ett på en socialbyrå.
Två elever ombads att sluta de var helt enkelt olämpliga för yrket. Men flera droppade av senare när de började arbeta. Det skulle behövas någon sorts förpraktik eller arbete inom vården några år innan man sätter sig på denna utbildning.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...