|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-09 18:18:00
|
|
GunnarL |
f/ Du skriver: "uppenbarligen tar inte staten tag i makten som syftet egentligen är att de ska". Faktum: Svenska kyrkan är skild från staten sedan år 2000 och staten har inte med kyrkans religiösa verksamhet att göra!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-09 18:21:00
|
|
GunnarL |
f/ Du skriver: "via skattepengar stöds årligen trossamfund med 50 miljoner". Faktum: Svenska kyrkan får inga skattepengar från staten till sin egentliga verksamhet. De trossamfund som får pengar är förmodligen muslimer, hinduer eller andra religioner som har svårt att hitta finansiering inom Sverige. Svenska kyrkan finansieras genom medlemsavgifter kyrkoavgift.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-09 18:24:00
|
|
GunnarL |
f/ Beträffande prästernas rätt eller skyldighet att ge homosexuella en kyrklig vigsel har Svenska kyrkan attityden att den enskilde prästen får bestämma. Och här handlar det inte om att vara politiskt korrekt utan det är en fråga om vad prästen kan tillåta sig inom sin kristna trosuppfattning. Det handlar alltså om tro! Inte om intolerans eller illvilja.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-09 18:25:00
|
|
GunnarL |
f/ Men skilj på staten och Svenska kyrkan i fortsättningen - det är två helt skilda organisationer!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-10 22:23:00
|
|
Nicki |
"De trossamfund som får pengar är förmodligen muslimer, hinduer eller andra religioner som har svårt att hitta finansiering inom Sverige." Va f*n!!! Mina skattepengar! Det visste jag inte. Jag är ateist och vill inte stödja några religioner.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-10 22:25:00
|
|
Nicki |
Fast det är klart, jag har ju faktiskt inte gått ur Svenska kyrkan ännu ... Men kyrkor är ju så vackra, och jag ser gärna att de är kvar. Men religion, det är mest ondska och elände.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-11 01:48:00
|
|
Janne B |
Religion är sällan ondska och elände men religionen har i alla tider använts av maktgalningar som förevändning för krig mm. Våran Gustav II Adolf deltog inte i 30åriga kriget för att Frälsa Europa utan för att erövra domäner. Lyckades nästan göra Östersjön till ett svenskt innanhav.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-11 01:51:00
|
|
Janne B |
Nicki/ Stanna du gärna kvar i Sv Kyrkan och understöd dess underbara kulturella byggnader samt mkt omfattande sociala arbete. Så sköter jag om Sv Missionskyrkan under tiden. Uppgjort!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-11 13:04:00
|
|
Nicki |
Jag accepterar religioner om det är något som människor gör för sin egen del, men inte när det ska prackas på andra. Att gå i kyrkan är väl okej, de som finner frid i det ska få göra det. Men jag gillar inte när religionen sipprar ut i samhället.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-11 13:05:00
|
|
Nicki |
Var det inte ganska nyligen som någon muslimsk nisse tyckte att Koranen skulle följas även i Sverige ...?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-11 13:10:00
|
|
Janne B |
9 Nicki/ Det har nog ofta varit så att det är religionen som kommit först och resten av samhällsbygget senare, i slutfasen en slags stat. När allt rasar som i flera afrikanska staterna så är det Kyrkan som fungerar, nästan inget annat. När staten inte betalar ut löner längre fortsätter missionens skolor och sjukvård till sista bandaget. Har du förstått det?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-04-11 13:11:00
|
|
Janne B |
Sörsta hotet mot despoten diktatorn mm Mogawe är Kyrkorna därnere. Sipprar ut. Ja ha du. Det var katolikerna i Polen som störtade regimen där.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-04-11 16:55:00
|
|
Nicki |
svar 11 Vad har Afrika med saken att göra? Skulle en bög vilja gifta sig där skulle de väl få huvudet kapat ... Men det är väl bra att kyrkan fungerar. Men det gör väl de flesta - inte alltid religiöst baserade - hjälpsändningarna också, hoppas jag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-04-12 14:15:00
|
|
Daniel Wijk |
Kyrkan är inte basen för godhet och hjälp människor emellan. Det finns andra organisationer som axlar liknande bördor även om dom inte är lika stora som kyrkan. Människan kom först, inte religionen. All godhet och grymhet som kyrkan spottat ur sig kommer från människan även om kyrkan ibland har rollen som katalysator.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-04-12 21:09:00
|
|
Nicki |
Och en människa kan ju vara god även om han/hon inte är kristen. Jag själv är snäll mot barn, gamla och djur och jag är inte kristen, inte heller min familj föräldrar menar jag då och de har inte gjort något speciellt ondskefullt i sina liv ;-
|
| |