Karl XII som Hitlers förebild

Inlägg #1: Postat: 2007-04-07 10:05:00
Inger-Sofia
Jag upphör aldrig att förvånas över all den materialrikedom,som finna att tillgå..om-över alla de herrar-anförare av makt- olika tiders människor.Imponeras över alla , som söker fram fakta,hittar ,skriver och berättar om den sanningen. nynacisterna hittade åt sin sanning om karl den XII .. ibland undrar jag över det där- med den absoluta sanningen...om inte den ligger väl bevarad och begravd tillsammans med personerna ifråga.Tack för alla lästipps,som jag *snor åt mig.m.v
Inlägg #2: Postat: 2007-04-07 10:27:00
Torbjörn
Kul. Nej, någon absolut sanning och objektivitet är svår att uppnå. Just hur människor har använt historien på olika sätt är intressant att studera.
Inlägg #3: Postat: 2007-04-07 10:45:00
Inger-Sofia
2.jaa, så är det nog....till din sista mening mmmmmm ..
Inlägg #4: Postat: 2007-04-07 11:28:00
Torbjörn
Även jag använder mig av historia i någon mening. Om inte annat så existentiellt. Det är ju bra om man kan avhålla sig från de värsta avarterna.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-07 12:47:00
Inger-Sofia
Livet gav mig tidigt en viktig lärdom..om hur ett korn -efter ha vandrat runt blivit till en hel kornsäck.när jag var 12 berättade några för mig om att xx hade fått näsan avslagen-av ett bollträ-den bara hängde-strax efter kom xx .med en näsa som satt fast om än blå, av detta lärde jag mig att inte tro på allt -utan förhålla mig neutralt,att aldrig sprida ovederhäftig information vidare.Kanske därför,som ordet varför aldrig tar slut :
Inlägg #6: Postat: 2007-04-07 15:10:00
Torbjörn
En bra utgångspunkt. Källkritik är undervärderat idag tyvärr. Många tror på auktoriteter, som tar med de fakta som passar budskapet.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-07 15:30:00
Inger-Sofia
Slutklämmen..den gillar jag skarpast..:
så förhåller det sig inom det mesta och det ligger en stor fara i det...att vi går vilse helt i onödan,vilseledda av ensidig,ovederhäftig,mannipulerande information....Undanhållna hela sanningen-fakta och i och med det vår egna fria vilja- utifrån den.vilket gör oss till lätta måltavlor..för de som vill sälja sina så kallade sanningar*
Laddar...