Inlägg #1: Postat: 2007-04-06 20:29:00
|
CMO |
Detta är något som inte heller jag fattar. Jag skulle gråta hela vägen till banken om jag hade sådana "problem". Men iofs vore det väl Ok om pensionärer med låg inkomst kunde få uppskov med skatten och betala den efter försäljning/bouppdelning.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-07 21:42:00
|
Rogntudju |
Det är väl snarare synd om dem som själva byggde sina hus på 20-, 30- eller 40-talet, oavsett fiskeläge eller inte, långt innan fenomen som hus- och fastighetsspekulationer "uppfanns", långt innan vd:ar och andra rika började vädra morgonluft och gjorde fiske vatten-lägen till "sina" domäner och genom efterfrågan och prisstegring och fastighetsskatt "für alle" omöjliggjorde för många att bo kvar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-07 21:43:00
|
Rogntudju |
Skatt på skatt på skatt på skatt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-07 22:01:00
|
GunnarL |
Instämmer med Scooby och CMO! Vad är problemet? Och Rogntudju vilken jävla signatur för övrigt!, varför är det synd om dem som byggde ett hus på 20-, 30-, eller 40-talet och la ner kanske 20.000 kr? Nu är deras hus värda kanske 5 miljoner - varför är det synd om dem? Jag fattar över huvud taget inte det här resonemanget!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-10 15:50:00
|
Ramona Fransson |
För att det är INTE pengarna de vill ha! De vill ha friheten att få bor där de vuxit upp i generationer. De vill INTE ha tre miljoner på banken, två miljoner till staten och bo någon annanstans! Vill du tvingas sälja ditt hus för att grannen säljer sitt, eller vill du sälja för att du VILL bo någon annanstans?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-10 15:54:00
|
robbe74 |
vilket hus från 30 talet är värt 5 mille? Alla tjänar på detta en del lite en del mer!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-10 16:06:00
|
GunnarL |
5/ Ramona, då kan de ju mycket enkelt belåna sitt högt taxerade hus och bo kvar! Visserligen blir kanske vinsten vid en försäljning bara 4,7 miljoner i stället för 4,9 men de bryr sig ju enligt dig inte om pengarna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-11 06:17:00
|
Ramona Fransson |
Varför ska någon tvingas att låna pengar för sin existens? Ett lån är just det, ett lån! Ränta och amorteringar. Sätter de in sitt lån på banken får de 0,5 ränta och ska betala c:a 4 på lånet. Har du en gång betalt ditt med skattade pengar, varför då tvingas betala skatt igen å igen? Det ska räcka att du betalar skatt på vinsten, dagen du valt att sälja!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-11 09:28:00
|
GunnarL |
8/ Nej, det vore förstås förskräckligt! Men om jag sett min villa mångdubblas i värde utan att jag gjort mer än att bara bo där, så skulle i alla fall inte jag tycka så där förfärligt synd om mig själv. Jag instämmer för övrigt med CMO kommentar 1 om eventuell möjlighet till uppskov. Fast snart är det ju inte aktuellt längre eftersom vår regering har bestämt sig för att ge till dem som redan har och ta från dem som inget har.
|
|