Borgerlighetens blinda fläck

Inlägg #1: Postat: 2007-04-05 14:49:00
Yngve K
Man kan jämföra bilindustrin i Frankrike och Storbritannien. I det senare landet är de alla utlandsägda och i Frankrike finns det två stora och välskötta bilföretag det ena privat och det andra statsägt. Renaults chef har fått ett japanskt företag Nissan på fötter.Renault är också storägare i Volvo. Så skall man förvalta de statliga företagen.
Inlägg #2: Postat: 2007-04-05 18:55:00
Yngve K
Janne Jag tackar för femman.En utförsäljning av Vin och Sprit skulle vara höjden av dumhet. Bolaget har i statens ägo haft en fantastisk värdetillväxt sedan starten och kommer nog att växa i värde i snabb takt även i framtiden. Att sälja ut det till ett utländskt bolag som kommer att komma i åtnjutande av hela värdetillväxten vore ett ovanligt dumt tilltag.Behåll företaget i folkets ägo!
Inlägg #3: Postat: 2007-04-05 21:23:00
Cantila
Kan bara hålla med föregående skribenter. Har alltid röstat borgerligt, men det jag alltid gillat sämst är denna iver att sälja ut statliga företag. I vissa fall är det dock bra Telia för att staten skall kunna genomföra genomgripande förändringar utan att gå emot sitt eget intresse t ex när PTS avreglerar marknaden.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-05 21:23:00
Cantila
Men i de allra flesta fall är det väldigt kortsiktigt och i min mening oerhört dumt att sälja ut statliga bolag, speciellt när de gör miljardvinster som kan delas ut till statskassan. De pengar man får in från en försäljning kan man lätt få in genom ett antal års utdelningar i en högkonjunktur och då har man fortfarande bolaget kvar i sin ägo!
Inlägg #5: Postat: 2007-04-05 21:25:00
Cantila
Sen finns det bolag som borde behållas av andra skäl Spintab för att i en oligopolliknande marknad fortsatt pressa räntorna. Detta gynnar staten mer än en försäljning då hushåll lånar billigare och får över mer pengar till plånboken för exempelvis konsumtion.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-05 21:26:00
Janne B
Om man säljer sin bästa mjölkko så får någon annan mjölka den sedan. Gammaldags bister erfarenhet.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-05 21:26:00
Cantila
SBAB menar jag, inte Spintab!
Laddar...