Inlägg #21: Postat: 2007-04-04 23:38:00
|
Joakim Steneberg |
Många andra tråkigheter har hänt mänskligheten och individer när hon/de inte förstått att respektera naturen.
Planetens tillgångar är konstanta, ändliga. Förutom solstrålningen och lite meteoriter, och månstenarna som dom tog med sig hit...Till stora kostnader.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-04-05 00:14:00
|
Franklin |
Joakim/ Jag är i grunden miljövän och oroad över klimatets utveckling. Men man måste även kunna ifrågasätta en sådan här sak. Ibland får jag nämligen inte ihop saker med verkligheten. Det påstås tex att människans utsläpp står för mindre än 1 av den totala mängden växthusgaser i atmosfären. Det sägs också att den enda rejäla faktor som kan påverka jorden temperatur på detta sätt är solen. Något som bevisats av att temperaturen stiger även på andra planeter i vårt solsystem
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-04-05 00:15:00
|
Franklin |
Hur ska man tolka sånt?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-04-05 00:17:00
|
Franklin |
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-04-05 03:26:00
|
CMO |
14/ Sunny jag tror jag har mina ögon och öron mer öppna än dig och Janne tillsammans och jag tar del av båda "sidors" argument och fakta. Sen har jag hjärnan inkopplad också, DET är en bra strategi.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-04-05 04:01:00
|
CMO |
Att vattnet i Lake Chad sjunkit beror på lokal mänsklig påverkan. Det är inget nytt. Odlingsgränsen för apelsiner har t.ex. flyttat söderut i Florida pga lokal mänsklig påverkan. Men blanda inte ihop det med orsakerna till global warming.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-04-05 10:06:00
|
Janne B |
Eftersom CMO vet allt på förhand som någon slags överlärare så kan vi inställa samtalet, eller inte bry oss om CMO./ När solen har lyst mot snöklädda vita bersmassiv och nordpolen så har det mesta av solens värme studsat tillbaka. Nu när snön smälter undan över stora områden så blir värmen kvar här och uppvärmningen accelerar.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-04-05 10:08:00
|
Janne B |
Jag såg en gång en bonde i Västerbotten som strödde sot på snödrivorna. Jag frågade varför. Jo då smälter snödrivan bort direkt sa han....
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-04-11 22:58:00
|
Fabian Lot |
skilj på äpplen o päron! Det blir varmare på jorden just nu-JA. Beror detta på människan? - högst osäkert! Växthuseffekten är ingen myt-NEJ. Bidrar människan till att förstärka denna? -högst osäkert! Man bevisar inte att människan orsakar global uppvärmning genom att peka på att det blir varmare just nu.
|
|