|
Inlägg #1: Postat: 2007-04-04 09:21:00
|
|
Janne B |
Ordet gott....har ju med Godhet att göra. I stor utsträckning väljer vi ju om vi vill vara goda mot vår omgivning och då för det mesta få godhet tillbaka. Vår erfarenhet att godhet oftast lönar sig gör att våra nästa val blir lättare. / Men både du och jag har träffat folk som är inne i den andra spiralen...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-04 09:29:00
|
|
Janne B |
Kanske stod det en gammal man i Jerusalem för 2007 år sedan och en dag ropade "Hosianna Kung Davids son" då Jesus kom ridande. Stämningen var på topp. Man lade ut mantlar och palmblad framför den man som skulle jaga ut romarna och frälsa det judiska folket.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-04 09:30:00
|
|
Janne B |
f. Några dagar senare kände sig män i alla åldrar svikna och gick med i en Talkör som skrek" Korsfäst, korsfäst".Jesus såg för bedrövlig ut, efter som han varit "pinad under Pontius Pilatus".Blodiga stackare är det lätt att skrika åt. Lika lätt som det är att hylla en man som synes rida in i triumf. Vi gör goda val och hemska val. Vid Påsk och alla andra årstider. /God Helg alla kära vänner!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-04 10:09:00
|
|
Inger-Sofia |
Tack janne... aldrig har jag väl behövt få en önskan om en god morgon och dag ,.som idag.kram
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-04 10:16:00
|
|
Janne B |
Sådant känns ibland i luften....just nu följer jag några andra levnadsöden med stor itensitet. Jag lever i Passionstid...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-04 10:27:00
|
|
Inger-Sofia |
Ja,så är det nog..det där med att du lever i passionstid..låter... jag vad skall jag säga..liv-fullt kanske :
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-04 10:28:00
|
|
Janne B |
"Jesus för världen givit sitt liv, öppnade ögon Herre oss giv" enligt den gamla psalmen. Men vi måste ha öppna sinnen för att detta drama pågår varja dag och varje stund Jorden runt. Överallt pågår kampen för mat, rum, mänskliga rättigheter, politiska friheter. "Vars huvud blodigt sårat" ...ja den mannen är oppositionsledare i Zimbabwe nu. Vi har alla sett bilderna före Påsk.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-04 10:35:00
|
|
Janne B |
Våren är passionens tid - erotiskt och religiöst. Saven spränger sig ut ur träden. Tussilagon tar sig upp i vägens asfaltsprickor Snart kommer Anemone Hepatica och lyser upp dunkla lövskogar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-04 10:48:00
|
|
Leif-Arne |
Här slog de ut redan förra helgen, i ekdungarna här och var i mindre partier, snart täcks marken av Anemone Nemorosa så det nästan liknar snödrivor.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-04-04 11:07:00
|
|
Janne B |
Må vita, blåa och gula blommor förgylla våra sinnen denna påsk och framöver. Detta botaniska Linné-år
Blåsippa Hepatica nobilis Anemone hepatica
Blå viol Viola odorata
Gullviva Primula veris
Hästhov Tussilago farfara
Kattfot Antennaria dioica
Mandelblom Saxifraga granulata
Vitsippa Anemone nemorosa
Vårlök Gagea
.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-04-04 11:08:00
|
|
Inger-Sofia |
Härligt med vårens blomsterfägring,Än är det bara,de vingbeklädda varelserna,som
påminner oss om vårens ankomst,med sina truttelutter av lockelsepassionssånger, är dom igång.Så finns det förstås ,någon av tvåbent sort,som friar efter grannen.Om det beror på vårkänslor, låter jag vara osagt:
|
| |