Religion - himmel eller helvete?

Inlägg #1: Postat: 2007-03-30 05:10:00
AlfVerner
Jag tycker överhuvudtaget det är bedrövligt när religiösa ledare får utrymme i massmedia med uttgångspunkt från sina religiösa förvirringar. Sen finns det ingen rubrik: "Trav" eller "kärnkraft" och skulle religionen komma in, så sätt den under hokuspokus. Den kan då även inrymma lottoanalyser, om nummerstatistik...
Inlägg #2: Postat: 2007-03-31 01:22:00
Uno Hansson
Det trodde jag förstås inte; alltså att jag skulle kunna dela åsikt med ett par av AlfVerners kommentarer!
Inlägg #3: Postat: 2007-04-01 20:15:00
AlfVerner
Grattis. Men den kunskapen JAG besitter är den genetiska kunskapen, den djupaste och ursprungligaste insikten som finns i varje individ. Det är ingen kunskap som hämtas i litteratur eller vetenskap utan den kunskap som finns i den gemensamma nämnaren "människa". Här finns varken religion eller hudfärg, utan den kunskap som föder sorgen och glädjen, lusten och hatet.
Inlägg #4: Postat: 2007-04-01 20:16:00
AlfVerner
Så frågan är inte huruvida jag har rätt eller fel. Frågan är huruvuda man är öppen nog att bejaka den genetiska kunskapen. Denna gång lyckades du...
Inlägg #5: Postat: 2007-04-01 20:19:00
AlfVerner
...för inte fan finns det någon Gud. Och det vet alla om. Hade det inte varit för människors osäkerhet och samvetslösa religiösa ledare som vill leva gott på ingenting, så hade vi kunnat gå vidare. Nu måste vi hela tiden stanna upp och vänta ikapp för att folk förnekar det man egentligen vet.
Inlägg #6: Postat: 2007-04-01 20:22:00
AlfVerner
Det finns ingen religiös ståndpunkt som har något som helst värde mer än för den som uttalar den. Ändå ges fjollorna utrymme i den politiska debatten. Detta är ett mycket stort problem för samhällsutvecklingen och det demokratiska samtalet.
Inlägg #7: Postat: 2007-04-01 20:22:00
AlfVerner
...och alla vet om det, om man bara petar lite grand på den enskildes yta.
Inlägg #8: Postat: 2007-04-01 20:25:00
AlfVerner
Så för att tillgodose artikelförfattarens eventuella behov av svar på sin fråga, så är svaret intighet. Religion är ingenting som har något som helst värde mer än som förklaringsmodell för den enskilde individen. En förklaringsmodell som dessutom skiljer mellan religionerna och understundom stället folken mot varandra som "samlande faktor".
Inlägg #9: Postat: 2007-04-01 20:29:00
AlfVerner
Ju fortare som mänskligheten kan lämna detta trauma, desto snabbare kan vi ta itu med de strukturfrågor som krävs för att få jorden att fungera. Jordklotet kräver rationella hjärnor att jämföra med den religiöse torskfiskaren i Simrishamn ägare till största fiskeflottan som delade ut följande:
Inlägg #10: Postat: 2007-04-01 20:30:00
AlfVerner
...men torsken håller på att ta slut för allt överfiske!?? sa joúrnalisten.
-Gör den det, så är det Guds mening, svarade han enkelt och elegant.
Inlägg #11: Postat: 2007-04-01 20:49:00
Janne B
Det kan vara skadligt att bo nära torskfiskare i Simrimshamn...för då kan man få för sig att det EN person säger är allmängiltigt på något sätt. var rädd om dig AlVerner. Dumhet kanske smittar.
Inlägg #12: Postat: 2007-04-02 06:02:00
AlfVerner
11>Det är allmängiltigt i den meningen att religionen används som verktyg för att motivera sina syften. Den ansvarstagande människans motsvarighet när det saknas argument är "Jag tycker". Till skillnad från "den religiöse", innebär det ett personligt ansvarstagande. Den religiöse är offensivt oansvarig i sin hänvisning till "Gud" i den institutionaliserade formen.
Inlägg #13: Postat: 2007-04-02 06:07:00
AlfVerner
"Gud" är överjaget som institutionaliserats av vissa maktgrupper i världen som sen snurrat till det och bitit sig hårdare och hårdare fast i gamla dogmer. Religionen utöver mambojambot är konservativ, fördomsfull och står ivägen för intelligens, rationell utveckling och förbrödring mellan människorna.
Inlägg #14: Postat: 2007-04-02 06:11:00
AlfVerner
...och alla vet om det. Det är bara frågan om vilken grad av ansvar som den enskilde vill ta för utvecklingen. Vill man inte ta ansvar lägger man sitt liv i prästens händer eller ställer upp som Guds förlängda arm och dödar på hans uppdrag. Vi ser det om och om och om igen, i evighet, amen.
Laddar...