Jag vill vara en sjuk kund

Inlägg #1: Postat: 2007-03-29 18:26:00
Hugo O
Det kom en rad internationella europeiska studier förra året där den svenska sjukvården genomgående låg i toppklass rent kvalitativt, och i absolut världsklass när det gäller kostnadseffektivitet. Data gällde "hårda" variabler som framför allt överlevnad i svåra sjukdomar - cancer, hjärtsjukdomar, osv. Vad folk tyckte om sjukvården togs det ingen hänsyn till.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-29 18:34:00
Hugo O
Däremot är tillgängligheten för "banala" tillstånd dålig, för att inte säga rent miserabel. Att komma fram på telefon till vårdcentralen är ofta omöjligt en timmes väntan i telefon tills man får ett telefonsvararmeddelande om att telefontiden är slut, och blir bortkopplad, och det tar ofta över en timme i telefonkö för att komma fram till sjukvårdsupplysningen.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-29 18:43:00
Hugo O
Det ligger en servicementalitet i ordet kund som jag tror att den svenska sjukvården skulle behöva lite mer av. En kund är en tillgång som man kan utnyttja, en patient är en belastning som man har ansvar för. Kuntient, kan det vara något?
Inlägg #4: Postat: 2007-03-29 19:16:00
Inger-Sofia
3..: alla förslag är bättre än inget förslag alls....det var inte så oävet :
Inlägg #5: Postat: 2007-03-30 21:59:00
loose change
håller inte med. en sjuk kunden patient ska inte uttnyttjas. det låter oetisk för mig. som läkare har man en stor inflytande inför den sjuke, koppla man ihop behandling och inkomst risker för utnyttning är stora!
Laddar...