|
Inlägg #1: Postat: 2007-03-20 18:19:00
|
|
CimEfraimsson |
Mest vänner från Iran som övervägt att åka dit. Mest på grund av släkt, familj, vänner.Som det ser ut nu skulle jag aldrig åka till Iran, jag vill leva, ser inte att nån tjänar nåt på att jag dör pga en bilbomb under en minnesstund för andra som dött pga bilbomber. Men du ska å andra sidan alltid ha nåt att säga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-21 04:55:00
|
|
Banestyrelsen |
Sa med "inga restriktioner" menar du uppenbarligen inte "inga restriktioner". Jag hittar bara en bilbomb de senaste tva aren efter en snabb koll mot soldater. Saker pa att det inte ar Iran med k du tanker pa? Men allvarligt, om du vill ha en unik reseupplevelse borde du i alla fall fundera pa det. Det ar langt ballare an trakiga Thailand, Australien osv, och inte pa langt nar sa farligt som 40-talisterna tror.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-21 11:44:00
|
|
CimEfraimsson |
Inte långt när så farligt som omkringliggande länder, såklart, men fortfarande. Jag har lärt mig mycket utav thailändarna, och jag har större sympatier i buddhismen än i islam. Det är också en anledning till att Iran inte lockar mig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-22 06:13:00
|
|
Banestyrelsen |
En stor misrepresentation att tala om Iran som om det vore Islam. De flesta jag fragade var inte religiosa och landet ar faktiskt ratt sa tolerant vad galler andra religioner. Har du nagra "sympatier i" zoroastrianismen? Det har regeringen, som later dess utovare och armeniska kristna dricka alkohol. Dar finns avan manga etniska minoriteter. Endast 50 av befolkningen ar perser.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-27 19:27:00
|
|
CimEfraimsson |
Jag har pratat med mina vänner som kommer från Iran och är där regelbundet hos släkt och vänner. Den verkligheten jag får höra är att tjejerna i familjen blir slagna om dom inte har på sig slöjan när Faraz eller Arash äntrar rummet. Det lockar mig inte.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-28 05:40:00
|
|
Banestyrelsen |
Varlden ar bara vacker
pa langt avstand. Patriarkala strukturer ar valdigt patagbara i Iran, aven om jag sjalv aldrig sag nagot som det du beskriver. Men man far en endimensionell bild av Iran om man reducerar det till den aspekten.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-28 05:40:00
|
|
Banestyrelsen |
Min rumskamrat ar sprutheorinist sedan tolv ar. Men han ar ocksa forfattare publicerad, konstnar utstalld, businesstudent, fyrsprakig, bisexuell och valdtaktsoffer. Han passar inte i nagot fack. Han ar inte alltid helt palitlig, men ar det narmsta en komplett och konsekvent manniska jag kanner. De som forkastar honom ar de sanna forlorarna. Han ar en singularitet medans de endast lever i den tekniska meningen.
|
| |