Regnskogen skövlas för etanol

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2007-03-21 12:00:00
Joakim Steneberg
Visst, undrar vem som skrivit det där. Motsägande uppgifter. Vi får väl avvakta och se om det dyker upp en expert. Om nu en sådan är behjälplig.
Inlägg #42: Postat: 2007-03-21 12:12:00
Per W
:- Plötsligt dög inte Wikipedia som källa CMO:s källor.
Inlägg #43: Postat: 2007-03-21 12:13:00
Per W
Motsägande uppgifter? Dina då mot ett antal angivna källor.
Inlägg #44: Postat: 2007-03-21 12:25:00
Joakim Steneberg
Ja skrev ju "motsägande uppgifter", mot mina länkar för tusan!
Vilka duger, vilka är rätt? Var kommer syret då ifrån? Om de första växterna producerade syre, vilket sedan allsammans skulle ha försxunnit vid nedbrytningen?
Jag har också skrivit att jag inte är expert. Har du, är du?
Jag tvivlar än, det är något som inte stämmer. Visar det sig att min "amatöråsikt" är helt fel, så skall jag erkänna det! Vi är inte där än.
Inlägg #45: Postat: 2007-03-21 12:41:00
Joakim Steneberg
Dessutom skrev du att 99 av allt syre bildades i havet, eller hur? Det var vad jag vände mig mot. Hur är det med den saken?
Därför: Om vi högg ner all regnskog. Brände upp den eller lät den ruttna. Då skulle en källa till syreproduktion hur stor vet vi väl inte just nu... ändras till en källa för syreförbrukning och koldioxidtillskott.
Inlägg #46: Postat: 2007-03-21 13:25:00
Joakim Steneberg
Länk: sv.wikipedia.org
I en sidolänk till den du gav,
hänvisas det till att regnskogens syreprodduktion är i balans. Allt förtärs igen på plats. Men även till uppgifter om att mellan 25 och 40 av syreproduktionen kommer från landbaserade växter.
Så vi kanske hade båda lite rätt eller lite fel?
För min del hoppas jag att regnskogen börjar utnyttjas. hållbartbevaras. Det är huvudsaken.
Inlägg #47: Postat: 2007-03-21 17:46:00
CMO
Snälla Joakim, detta är inte "raketkirurgi" precis. För sisådär 3 miljarder år sedan fanns det inga gröna växter på jorden och inget syre i atmosfären. När växter började bildas så omvandlade de CO2 till syre och efter att växtligheten spridit sig över jorden kom vi till dagens läge med ca 21 syre i atmosfären.
Inlägg #48: Postat: 2007-03-21 17:51:00
CMO
På vissa håll minskar växtligheten och CO2 frigös och på andra håll ökar den och O2 frigörs men förändrinagarna är obetydliga i förhållande till den mängd syre som finns i atmosfären. Ur ett syrebalans perspektiv är nog alla realistiska regnskogscenarier en droppe i havet.
Inlägg #49: Postat: 2007-03-21 17:54:00
CMO
Visst kan det finnas lokala problem med avskogning som med Brasiliens kustskog t.ex. men när man tänker på Brasiliens regnskog är det nog Amazonas väldiga arealer man brukar syfta på. Avskogning som inte leder till ökenbildning utan till odling av annat slag påverkar ju inte syrebalansen ens nominellt.
Inlägg #50: Postat: 2007-03-21 17:56:00
CMO
Man ska inte stigmatisera industriell utveckling i fattiga länder bara för att det leder till vissa ekologiska förändringar. Tillväxt är mycket naturvänligare än fattigdom vilket kanske exemplet Etiopien visar?
Inlägg #51: Postat: 2007-03-21 22:10:00
Joakim Steneberg
Snäll hit och dit. allt är inte solklart, på något håll. Det är nog ingen risk för syrebrist, men andra atmosfärproblemen som vi har ältat om innan. Om Amazonas finns flera uppgifter. Jag har aldrig talat mot industriell utveckling, eller för
fattigdom, som kan ge allt fler miljöproblem. Liksom överdriven rikedom i gamla hjulspår, med 6 miljarder invånare.
Inlägg #52: Postat: 2007-03-23 08:45:00
Per W
Lästips: www.smhi.se välj "Klimat" i menyraden och sedan "Atmosfärens historia". Inte tillfredsställande uttömmande men intressant info.
Inlägg #53: Postat: 2007-03-23 09:13:00
Inger-Sofia
Tack för länktipsen. det står att "klimatet är i förändring-utöver den naturliga variationen".i detta spekuleras det -beroende på intressen vilka svar."Ingen vet,*har facit på * VILKET klimat vi får i framtiden"Nej,det bär framtiden på själv..men om det vi redan vet- hur skall det gå till, att få människan inse sitt ansvar,när väl-färden har gjort oss bekväma,För bekväma för att avstå,minska förändra det vi vet NU,om det innebär att vi själva måste göra något åt, det vi vet...
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...