Inlägg #21: Postat: 2007-03-20 18:49:00
|
Joakim Steneberg |
Ja, nu verkar ju inte den här Mattias Sundin heller vara särskilt skolad. Utan snarare en folkpartistisk tyckare.
Däremot kan man ju rent logiskt undra hur detta kan stämma. En regnskog producerar ju syre hela tiden, medan dess delar lever. Att det skulle gå åt lika mycket syre för att bryta ner dess delar när den dör kan ju knappast stämma.
Ungefär som att det skulle gå åt lika mycket energi för att bryta ner en död människa. som människan producerat under hela livet!
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-03-20 18:54:00
|
Joakim Steneberg |
Det som händer när en växt multnar ner, eller förbränns, är att den frigör lika mycket koldioxid, växthusgas som den har ackumulerat när den växte upp. Vad jag förstår så har han blandat ihop ämnena här.
Jag tycker slutfrågan på den här, enligt min mening, rätt torftiga sidan var mest intressant.
Undrar vad hans syfte är...
Det finns nog mer att säga i ämnet syre. Kanske någon annan vet?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-03-20 18:57:00
|
Joakim Steneberg |
Om hans resonemang skulle stämma, så borde ju f.ö. samma gälla för algerna i havet. De dör ju ocskå och skall brytas ner.
Ingen proffsig sida i ämnet den där länken hur som helst.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-03-20 20:09:00
|
Joakim Steneberg |
Kontentan, om jag förstått det rätt: Växterna, särskilt då regnskogarna som innehåller en stor del av biomassan, omvandlar koldioxid, bl.a från förbränning av fossila bränslenväxter, genom solenergi/fotosyntes denna CO2 till syre O. En livsviktig process av flera skäl. Vad som händer när skogarna huggs ner skulle då vara minskad syreproduktion. Vad jag förstår. Prostester?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-03-20 20:09:00
|
Joakim Steneberg |
På så vis är väl inte minst regnskogarna "planetens lungor"? Men vad lönar det sig att älta om dylikt, när intresset här riktas mot ett antal struntartiklar...
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-03-20 20:35:00
|
CMO |
Planetens lungor är ett felaktigt och bedrägligt uttryck eftersom det antyder att vi/planeten inte skulle kunna andas utan regnskogen. Det är förstås felaktigt. Dessutom är den Brasilianska regnskogen inte hotad. Falskalarm av miljönissarna, som vanligt.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-03-20 20:41:00
|
CMO |
21/ Glömmer du inte att syret bildas endast när fotosyntesen omvandlar solenergin till grönska klorofyll som sedan kontinuerligt förmultnar och nybildas. Löv som faller till marken och nya som bildas.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-03-20 20:43:00
|
CMO |
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-03-20 22:29:00
|
Joakim Steneberg |
Nej jag glömmer inget vad jag vet. På natten förekommer förstås ingen fotosyntes, men året om.
"Katastrofen" som det spekuleras om i din länk förändrar väl inget som händer idag? Eller har du något revolutionerande på gång?
"Jordens lungor" är en rätt träffande benämning som naturligtvis inte täcker hela sanningen.
Skulle detta vara "bedrägligt"?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-03-20 22:29:00
|
Joakim Steneberg |
Jämfört med DITT bedrägliga falsklarm. Samtliga regnskogar är utsatta för skövling och/eller en hel del annan påverkan. Även Amazonas. Mest tydligen Sydostasien. Jag kan ta fram siffror. Men dröm du vidare...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-03-21 01:18:00
|
CMO |
29/ Alltid lustigt med folk som baserar sina åsikter på vetenskapliga teorier de inte begriper. Så här då? Question: How much free oxygen does the rainforest give off in one year? Answer: In a mature ecosystem, such as a forest, net annual growth is zero.
In other words, the ecosystem consumes as much oxygen through respiration
as the plants produce through photosynthesis. This means that the quick
answer to your question is "none."
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-03-21 01:24:00
|
CMO |
Översättning: En uppväxt regnskog bidrar inte med något netto tillskott alls av syre. Källa: Länk: madsci.org
Som jag försökte föklara i 21/ När trädet med solens hjälp skapar ett löv eller "ved" så tar det C atomer från CO2 och frigör syre O2. men sedan när lövet eller trädet ramlar ner och förmultnar binds syret i CO2 igen. Kretslopp brukar man kalla det.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-03-21 01:28:00
|
CMO |
30/ Det är inte jag som säger att Amazonas regnskogar inte är hotade det är Patrcik Moore, grundare av Greenpeace och doktor i ekologi som säger det. Länk: greenspirit.com
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-03-21 01:38:00
|
CMO |
32/ Sorry det var i 27 inte 21 jag försökte förklara CO2 ->C O2 -> CO2 kretsloppet
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-03-21 08:24:00
|
Joakim Steneberg |
Svar 31/32. svar 22-23.
Jag är inte expert, men det där kan inte stämma! Ev. syretillförsel vid nedbrytningen, mäste ju ställas i förhållande till alla dessa hundra år som träden lever och procducerar syre! Något exakt "nollsummesamband" kan alltså inte finnas, varken för individen växten eller för växtligheten totalt.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-03-21 08:26:00
|
Joakim Steneberg |
Länk: svd.se
"Kalhyggen i jordens lungor! blir allt större visar senaste siffror från Brasiliens miljödepartement.
..en yta motsvarande Småland i fjol..."
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-03-21 08:35:00
|
Joakim Steneberg |
Brasilien miljödep ! har tydligen en annan åsikt. Han skriver också att av kustskogen återstår bara några procent.
I det stora hela är regnskogen hotad, på lång sikt. Om hundra år kan den vara försvunnen OM VI INTE ÄNDRAR OSS. Och t.ex slutar försöka vifta bort världens miljöproblem. Där ligger hotet.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-03-21 09:20:00
|
Joakim Steneberg |
Länk: edu.laholm.se
"Allt syre har bildats vid växternas fotosyntes". Om dessa växter då redan från början upptog samma mängd syre vid nedbrytningen av dem själva. Då skulle det alltså inte bli något syre över på jorden. Till djur och människor.
För min del anser jag nog att dessa källor inkl. Svenska naturskyddsföreningen, är mindre opportunistiska men mer vederhäftiga än ett antal politiska bloggar!
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-03-21 09:26:00
|
Joakim Steneberg |
Däremot kan man ju fråga sig om det blir något verkligt nettoöverskott av syre från kortlivade alger när de bryts ner! Övergödslade sjöar med stor tillväxt av alger får nämligen syrebrist.
Länk: naturvardsverket.se
Men nu skall jag ta lite kaffe. Ekologiskt, med ekomjölk och dito socker.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-03-21 10:09:00
|
Per W |
|
|