|
Inlägg #21: Postat: 2007-03-16 02:15:00
|
|
CMO |
Skillnaden mellan Sverige 5:e plats med ett HDI på 0.951 och USA 8:e med HDI 0.948 verkar ju inte så avgrundslik direkt. Sverige är alltså 0.3 bättre än USA. men dessa index avspeglar ju sina skapares preferenser och inte nödvändigtvis dina eller mina. Du tycker nog att Sverige är mer än 0.3 bättre än USA t ex.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-03-16 02:19:00
|
|
CMO |
Och sluta med de där fjanterierna att anklaga alla som står till höger om dig för "egoism och girighet". Det är barnslig argumentation som kanske passar för fjuniga SSU:are att ta till mot finniga Muf:are men du har väl passerat puberteten får jag hoppas?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-03-16 02:57:00
|
|
CMO |
Ytterligare intressant om HDI. USA8 hamnar högre på ranking listan än Schweitz9, Holland10 Finland11 och Danmark15.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-03-16 11:26:00
|
|
Franklin |
Du kanske tycker det är fjantigt när jag använder ord som girighet och egoism och det må så vara. Men jag kan faktiskt inte tolka det på annat sätt. För faktum är att de som konstant ger sig på vårt extremt välfungerande samhällssystem rimligen borde göra det av en anledning. Och min fråga är följande: Varför verkar starka krafter för att bryta ner ett av världens bäst fungerande och mest rättvisa samhällssystem? Vad är deras mål? Vilka grumliga motiv ligger i botten?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-03-16 11:34:00
|
|
Franklin |
Frågan är mer än befogad eftersom clowner som Erik börjar dyka upp överallt och i alla tänkbara sammanhang. Ständigt med samma agenda och infallsvinkel; att det är fel på sveriges modell med höga skatter. I mina ögon ser jag hatkampanjen mot arbetslösa och sjuka gå igen. Nu ska man inför nästa val plantera en ny lögn hos det svenska folket. Och lyckas det, ja då har högern på ett väldigt begåvat sätt lyckats införa klassisk högerpolitik under falsk flagga.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-03-16 11:37:00
|
|
Franklin |
Personligen tänker jag fanimej inte stå och titta på när dessa obskyra krafter, likt skadeinsekter, äter sönder vårt land inifrån. Erik och hans gelikar ska få motstånd. Stenhårt motstånd.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-03-16 11:41:00
|
|
Franklin |
Jag har aldrig i mitt liv känt ett sådant hat som jag gör just nu inför det som pågår i vårt land.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-03-16 13:07:00
|
|
CMO |
OK då, att du verkligen befinner dig på den nivån mentalt får jag väl acceptera. Men hur förklarar du att "nyliberala" länder som Australien och Irland är marginellt bättre än Sverige med sitt extremt välfungerande samhällssystem i enligt den organisation du själv hänvisar till ovan FN. Och hur kommer det sig att den girighetens och kapitalismens högborg USA är nästan lika bra som Sverige?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-03-16 13:25:00
|
|
CMO |
26/ Med samma demokratiska medel som du anser att motståndarsidan ska få använda hoppas jag 27/ Det problemet löses nog bäst på det personliga planet, med psykoterapi t.ex.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-03-16 16:50:00
|
|
Franklin |
Jag har redan provat psykoterapi, men det hjälpte inte. Som du märker.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-03-16 16:56:00
|
|
Franklin |
Så du tycker att USA är girighetens och kapitalismens högborg. Intressant. För övrigt är jag skeptisk till att USA skulle ens ligga i närheten av oss med tanke på den enorma fattigdom som finns inom det landets gränser. Jag vet inte hur du kan dra den slutsatsen. USA är förvisso ett enormt rikt land, något som ser bra ut på pappret. Men kan du verkligen förneka att fördelningen av rikedomarna är åt helvete.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-03-16 16:59:00
|
|
Franklin |
Jag känner själv en man som flyttat från USA till Sverige. Och enligt vad han berättat kommer USA: s sociala skyddsnät inte ens i närheten av vårt. Över huvud taget löper du mycket större risk att hamna utanför alla skyddssystem i USA. Speciellt om du är fattig och inte har råd med dyra försäkringar, osv. Men det är klart, det är ju den sortens "frihet" nyliberalerna gillar.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-03-16 17:06:00
|
|
CMO |
31/ Har din heliga ilska påverkat din läskunnighet Franklin? Det är FN, Förenta nationerna, inte jag, som säger att USA bara är ngt sämre än Sverige och att nyliberala Irland är bättre än Sverige. Det var ju du som åberopade FN och internationella jämförelser.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-03-16 17:44:00
|
|
CMO |
32/ Det bästa åtgärdsprogrammet mot fattigdom heter arbete och det programmet är betydligt mer utbyggt och tillgängligt för alla även invandrare med konstiga namn i USA än i Sverige. Samma system råkar också vara ett ganska effektivt system för en rättvis till skillnad från en jämlik fördelning av rikedomar.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-03-16 18:42:00
|
|
Franklin |
34/ Jag kan hålla med dig om att USA är betydligt bättre än Sverige på att ge framförallt invandrare chansen till jobb. Det finns mycket som är bra och imponerande med USA. Jag är ingen USA-hatare som inte kan se det som är bra med det landet. Däremot är jag ytterst tveksam till att fördelningen skulle vara särskilt rättvis.
|
| |