|
Inlägg #1: Postat: 2007-03-15 14:08:00
|
|
Unto S |
Stater med höga skatter lever i välfärd och frihet, det gäller alla människor. Låga skatter innebär fattigdom för majoriteten och yttrandefriheten minimaliseras. Vi har också sett när Persson pressade arbetarklassen för att rädda Sveriges ekonomi efter nyliberalernas härjningar med Carl Bildt i spetsen. Vi ärliga arbetare ställde upp och räddade Sverige. Vad gjorde kapitalisterna? De fortsatte att spekulera till sig miljarder kronor. Och den frossan fortsätter i sann liberal anda.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-15 14:09:00
|
|
Unto S |
Enda problemet med höga skatter är att de rika fuskar för mycket med skatterna, de har ingen ansvarskänsla, ”Tänk på dig själv – skit i andra!” är nyliberalernas stridsrop. Nyliberalism är rena digerdöden för mänskligheten. Tänk på det, satans nyliberal! Dessutom driver nyliberalismen fram motsättningar som i slutändan orsakar en blodig revolution. Någon gång vill vi ha fullständig demokrati så att folkmakten även styr näringslivet. ”Krossa nyliberalismen – krossa kapitalismen!”
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-15 14:37:00
|
|
Leif-Arne |
Just vilken nivå skatteuttaget rimligen bör ligga på är en ganska svår avvägning. Vid ett alltför högt skatteutag riskerar skatteintäkterna paradoxalt minska. Riktigt var den nivål ligger kan vara svårt att bestämma.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-15 14:39:00
|
|
Leif-Arne |
Ytterst så hamnar vi med nödvändighet i en situation där skatteuttagen internationellt ömsesidigt anpassas. Sannolikt något lägre nivåer men även mindre offentlig sektor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-15 15:08:00
|
|
Uno Hansson |
Med de möjligheter till dubelriktad kommunikation som det finns idag - med IT och Internet - så skulle vi utan vidare kunna ha en ren nattväktarstat. Med en konstitution som i huvudsak bygger på individuella frihetsrättigheter. Därutöver kan det finnas medlemsbaserade "välfärdsregioner" med individuella tillval. Dem som är bosatta inom regionen kan då antingen välja att vara medlem med obligatoriska trygghetsförsäkringar och ett obligatoriskt medborgarkonto, eller att haegna privata försäkringar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-15 17:02:00
|
|
CMO |
3/Leif Arne, Calvin Coolidge sänkte skatterna på 1920 talet. Resultat: skatteintäkterna ökade. Kennedy sänkte skatterna på 60-talet. Resultat: skatteintäkterna ökade. Reagan sänkte skatterna på 80-talet. Resultat: skatteintäkterna ökade. Bush sänkte skatterna på 2000 talet. Resultat: skatteintäkterna ökade.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-15 17:05:00
|
|
CMO |
f/Slutsats USAs skattesats är högre än den optimala. Vad säger det om Sverige? Anledningen till att poltikerna inte vill sänka skatten är att skattemedel tar makt från individen/familjen och ger den till politikerna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-15 17:15:00
|
|
Leif-Arne |
6-7 Hm försåtligt resonemang, bara det inte vore för det där lilla förbehållet alla nationalekonomer har i sina modeller: "allt annat lika". Jag skulle inte våga mig på en gissning var nivån mer precist ligger.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-15 17:18:00
|
|
Leif-Arne |
Att Sverige på sikt inte kommer kunna hålla en skattenivå som alltför mycket avviker från sina viktigaste konkurrentländer är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-15 17:31:00
|
|
CMO |
Med tanke på att Sverige har ett internationellt sett extremt högt skattetryck och ungefär dubbelt så högt som USA tror jag inte att det "lilla förbehållet" kan bortföklara de grundläggande tendenserna. Naturligtvis finns det inte någon entydigt bestämd optimal nivå som alltid gäller. Kontentan: ekonomi är inte ett nollsummespel, makt däremot är det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-03-15 18:48:00
|
|
Franklin |
Jag har skrivit det förut. Sveriges höga skatter genererar stabilitet, hög sysselsättning, omfattande social välfärd och en god ekonomi. Just nu har vi en av de stabilaste och mest välmående ekonomierna i världen. Något många ekonomer är överrens om, till och med i USA. Trots detta vill gamarna sänka skatterna. Jag mår illa.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-03-15 18:58:00
|
|
CMO |
11/ Och jag har frågat förut: hur stor skulle sysselsättningen och välfärden vara och hur god skulle ekonomin vara om skatten vore 100. Om nu alla nämnda variablerna generas av skatten?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-03-15 19:29:00
|
|
CMO |
Dessutom, som jag tidigare förklarat, är det en myt att skatterna är höga pga att vi solidariskt tar hand om svaga och utsatta. Bara en liten del av skatterna används för omfördelning till svaga grupper. Det mesta är omfördelning mellan olika stadier i livet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-03-15 19:55:00
|
|
Leif-Arne |
Nu är väl en del av denna omfördelning pensioner, även efter pensionsreform. En alternativ modell är att företagen påtar sig pensionsutbetalningar,ungeför som GM
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-03-15 20:07:00
|
|
CMO |
Varför måste det alltid vara någon annan som gör det som människor kan klara själva?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-03-15 22:16:00
|
|
Franklin |
Det spelar ingen roll. Du kan inte bortförklara det faktum att vi i norden har världens högsta välfärd, samtidigt som vi har världens högsta skatter. Men detta vill nu starka krafter ta sönder med lögnet och hetspropaganda. Man vill helt enkelt montera ner världens bästa system för egen vinning. Nollan som skrivit denna artikel är en av dom.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-03-15 22:21:00
|
|
Franklin |
De som med grumliga motiv dömt ut vår samhällsmodell med höga skatter har ständigt haft fel på punkt efter punkt, ändå fortsätter de med sin propaganda. Och det som gör mig skiträdd är att de kanske kommer att lyckas. Att de med samma strategi som när de utbildade svenskarna i att hata sjuka och arbetslösa lyckas få den gemene svensken att inbilla sig ett systemfel trots att allt funkar utmärkt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-03-15 22:26:00
|
|
Franklin |
De nordiska länderna ligger mer eller mindre parkerade i toppen när man gör internationella jämförelser. Ja, Sverige har till och med utsetts av FN till världens främsta demokrati och världens bästa land att leva i. Läs gärna den meningen en gång till. Ändå sitter byfånar som Erik och gnäller. Han vill med berått mod trasa sönder världens bästa samhällssystem. Min fråga är VARFÖR? Och svaret blir förmodligen: Egoism och girighet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-03-16 02:03:00
|
|
CMO |
Det där är bara fånerier Franklin och det begriper du nog innerst inne, både du och AlfV tar i så ni skiter på er för att övertyga er själva. Det går inte att utse världens bästa land. Det är som att utse världens godaste mat eller världens bästa låt. Det handlar till stor del om tycke och smak.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-03-16 02:11:00
|
|
CMO |
Det finns många bra sidor av Sverige och det är riktigt att landet ligger bar till i många avseenden men absolut inte i alla. Att höga skatterna skulle vara en förutsättning för hamna högt på FNs lista får du nog omvärdera för i 2006 års Human development index HDI hamnar både "nyliberala" Australien och nyliberala Irland högre än Sverige. Länk: hdr.undp.org
|
| |