Inlägg #1: Postat: 2007-03-14 21:07:00
|
Karin Holmberg |
Det är iallafall därför det "går utför" för männen. För att de blir så vilsna över att kvinnorna håller på och tar makten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-14 21:59:00
|
Joakim Steneberg |
Hur går det då med den s.k. "jämställdheten"?
När vissa män känner att de förlorar för mycket makt, och känner sig maktlösa genom att inte heller samhället bryr sig om denna maktobalans, utan tvärtom! Då kan dessa män blir problem, för sig själva, för kvinnor, för samhället.
Och de flesta män har aldrig haft mer "makt" än de behöver.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-14 22:05:00
|
Joakim Steneberg |
Problemet är också att feministiska män, Jalmerts, Ingmar Gens, Ehrenberg, Borgström m.fl verkar triumfera över sina utsatta bröders problem. Marginaliserade män får vara någon slags "verkställande masochister". Eller hur man nu skall uttrycka denna faktiska cynism.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-14 22:16:00
|
Joakim Steneberg |
Sedan har det ju blivit allmer media som fördelar makten, eller som är inne och vill styra den när det passar medias syften. Och för de som har öron och ögon så kan det väl inte heller vara okänt vad för ställningstagande de flesta media har tagit i könsdebatten...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-15 07:21:00
|
peter_ |
Var det någon som tog till sig "nyheten" att företag med fler kvinnor i styrelsen är lönsammare än de andra? Är ni mottagliga för invändningar? Läs då:
Länk: dn.se
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-15 08:00:00
|
Urban |
jag gillar när kvinnor får makt och tar plats eftersom jag är trött på att vara "man"; höras, synas och ta plats. varsågod tjejer, sätt igång och skapa företag, kör era race och spotta i nävarna. kom inte och vänta på att jag ska vara någon serviceinrättning liksom..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-03-15 08:01:00
|
Urban |
och sedan handlar det om ojämställdhet, inom tex hemmets sfär. här måste matriarkatet krossas helt enkelt eftersom det är råder obalans mellan könen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-03-15 09:58:00
|
Joakim Steneberg |
För några år sedan presenterades "Kvinnomaktsutredningen" av Kristina Persson i TV bl.a., och SAFS vd satt och ödmjukade sig när hon framhöll framtiden med mäktiga kvinnor och sen kunde "mannen komma med sin verktygslåda". Ordagrant
Ändå gnällde hon i utredn. om att det skulle "dröja 100 år innan kvinnorna var i fatt". Det skulle gå "snabbare med könsbyte". Feministgnäll för att få fördelar således. Och nu skulle vi redan vara där?!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-03-15 10:01:00
|
Inger-Sofia |
urban: vi skall väl som kvinnor och män,vara varandras serviceinrättning i ett ömsesidigt givande och tagande.snacka öppet.ärligt .lösa det praktiskta tillsammans..mot/till gemensamma mål.lyssna på varandra med hörande, öppna öron,utopi..nej.. men.vi måste börja med oss själva..sätta gränser,visa vilka vi är,våga vara ärliga,som jag ser det.är det enda lösningen till/för utveckling i/till alla slags relationer. den viktigaste ingrediensen är tillit och ärlighet.det genererar känslor.k.m.v
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-03-15 10:03:00
|
Joakim Steneberg |
Vad du menar i 6 förstår jag inte riktigt, men 7 stämmer ju. En annan utredning har glatt konstaterat? att "kvinnorna tagit makten i hemmet". Igen? Jonas Gardell intervjuades i AB för något år sedan. där ansåg han att "pappor är mycket mer förtryckta än bögar. Det är mammanormen som gäller."
Även om nu Gardell gärna tar ut svängarna lite så...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-03-15 10:11:00
|
Joakim Steneberg |
I media och politik klagar således feminister på för "lite kvinnomakt", med syfte att få mer förstås. När det sedan råder kvinnlig övermakt så är det visst "inom ramarna för jämställdhet". För vem skulle ändra på det?
Om detta har jag skrivit i "Kvinnosamhället del och II"
Om jag får lov att rekommendera den så gör jag det. Ta en titt! Har egna erfarenheter från detta samhälle.
Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-03-15 10:21:00
|
Joakim Steneberg |
Idag skriver Ulrika Milles rätt hånfullt om detta ämne i DN, kultur sidan 4.
Och det är samma generaliseringar. Även om vi hade ett mer strikt uppdelat könsrollsamhälle för bara 30-40 år sedan, så int evar det väl så att män/fäder generellt var våldsammare. Än nu, när det anses att kvinnomisshandel blivit ett ökande problem, större än gårdagens "lägenhetsbråk".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-03-15 10:27:00
|
Joakim Steneberg |
"Unga män som gör upp med den manliga vreden får spö för att de är överkänsliga och inställsamma." skriver hon i ingressen på sidan 1 DN, kultur. Var då någonstans har de fått spö, manliga feminister som jag nämner ovan!? Svar 3. Det är ju helt ofarligt att fjäska för feminism! Det är ju utelutande vi som kritiserar feminism på "undergroundpress" som Sourze m.fl. som blir angripna. I media är vi ju bannlysta, utom ett fåtal etablerade feministkritska journalister. Paus!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-03-15 10:28:00
|
Inger-Sofia |
_sen sprider det sig till våra barn...om vi visar på olika, sätt att ta sig an problem på.jag har lärt ut till mina barn,det dom behöver för att klara av sina liv..inte som män kvinnor utan som fria självständigt tänkande människor,att kunna byta däck,skruva,spika laga mat,tvätta,städa,sköta sin ekonomi,ta ansvar,men jag klurar på en sak.alla tre 2 fl.1 pojk,ingen av dom gillar att diska.fast jag anar vad det beror på...:
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-03-15 10:39:00
|
Joakim Steneberg |
Visst, det är väl bra att det finns en öppenhet och frihet att pröva allt. Men hur många feminister har tagit upp detta med att "byta däck". För att ta ett enda exempel!
Och vi skall nog inte räkna med att sådant blir jämt fördelat i framtiden heller.
Däremot diska! Hur mycket tjat har det inte varit kring detta, en symbolfråga för all sann feminism! Inte undra på att det både bland barn och folk finns en ökad aversion mot detta....
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-03-15 10:53:00
|
Joakim Steneberg |
Svar 5. Ja hur många sådana här fuskexempel finns det inte, i spåren av genusvetenskap, politisk korrekthet, könskvotering mm.?
Däremot har jag ofta missat att DN så sakteliga börjat intressera sig för kritiskt tänkande gentemor detta PK-diktat. Fram till ca -95 var det tvärstopp för all kritik mot "jämställd feminism" i DN. Jag letade i åratal efter nyanser!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-03-15 11:04:00
|
Inger-Sofia |
att låta barnen vara delaktiga,få känna att dom oxså behövs.jag har alltid stridit för människans rätt att var människa,blivit frustrerad,arg över trångsynthet och tjaffs.som bara tar kraft ifrån oss..tills jag insåg,att jag kan inte förändra andra,men genom att leva i enlighet med mig själv och det jag tror på.kan jag visa på att det finns många vägar att vandra ,inte låsta i att du är för gammal,du är för ung,du är tjej,du är kille,dom mallarna kväver,stympar, ett verkligt levande liv.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-03-15 11:10:00
|
Inger-Sofia |
Diskningen var inte en könsfråga.det var så enkelt att det var jag som tog på mig det ansvaret,då jag drabbades av olyckan och inte hade all min tidigare kapacitet,men att diska klarade jag av..men känt resultat,vi brukar skämta om detta,för det handlar inte om disk,däck utom att lära sig ta ansvar, för att sen kunna hjälpas åt i en relation.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-03-15 22:20:00
|
Urban |
10/ intressant är att du nämner jonas gardell och jag tycker det är symptomatiskt att det är vi fjollor som ser och identifierar denna "mammanorm" som genomsyrar så mycket av svenskt liv. det blir förmodligen vi som krossar den också då ni heteromän verkar vara så fastgeggade i den.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-03-15 22:20:00
|
Urban |
jag har inget emot feminister, som några säkert tror, det enda jag strävar efter är balans. kvinnor kan utnyttja män som packåsnor och kassakossor eftersom män går med på det. och det måste ni sluta med.
|
|