Du gav mig självinsikt och livet

Inlägg #1: Postat: 2007-03-12 15:25:00
Nick
Vilken prestationstryck L-A? Finns det någon? Om ja, på vilket sätt är det större och mer destruktivt än vad pojkar utsätts för? På vilket sätt är det värre nu än när du och jag var i tonåren? På vilket sätt är det värre för svenska tonåringar än för miljoner av ungdomar världen över?
Inlägg #2: Postat: 2007-03-12 15:54:00
Henrikk
Nick, L-A påstår väl inte någonstans att det skulle vara mindre jobbigt för pojkar? Att inte liknande mönster finns där osv, även utomlands. Men det är bra att att du belyser det för jag tror pojkars problem är svårare att ruta in. Jag tror generellt att pojkar och killar sväljer mer skit och samlar det inom sig och istället för att få bearbetat och lagt bakom sig så skaffar man sig en attityd. Därmed hamnar man känslomässigt back i utvecklingen.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-12 15:58:00
Henrikk
Skillnaden från när "ni" var tonåringar är att det finns något som heter internet idag. Medierna och det komersiella går inte att komma undan, mobbningen följer med hem, ytligheten har trappats upp och den personliga plattformen blir svårare att värna från angrepp.
Inlägg #4: Postat: 2007-03-12 16:26:00
Leif-Arne
2 Beklagar om du kände dig förfördelad Nick, men primärt tar jag först hand om mina egna barn. Hör med vilket BUP som helst vilken fördelning de har killa & tjejjer vad gäller självdestruktiva beteenden. Utseende fixeringen är mycket kraftigare för flickor. Jag har varit en fuling hela livet utan ha besvär med detta, sådant är mycket värre för flickor t.ex.
Inlägg #5: Postat: 2007-03-12 16:37:00
Inger-Sofia
internet har i stort ersatt, föräldrar/vuxenrollen, skillnaden är - att det finns inget gensvar,personligt möte med någon som har andra åsikter,ger motstånd ,någon som kan känna,känna in och lyssna med hörande öron,någon som rör vid ,berör dom.vem har våra barn/ungdomar möten med i verkligheten ?? -är internet deras enda alternativ???Var är alla vuxna???surfar dom oxså??fort.
Inlägg #6: Postat: 2007-03-12 17:19:00
Inger-Sofia
f-vem ger våra barn/ungdomar möjligheten/chansen att få syn på sig själva-spegla sig i möten med andra..jag talar inte om att utesluta internet,bara ge ett bredare utbud,en närvarande mänsklig kontakt.klokt talat H.k
Inlägg #7: Postat: 2007-03-12 17:42:00
Leif-Arne
Nätet är på gott och ont, ungefär av samma betydelse för mellanmänsklig komunikation som Gutenberg en gång. Desvärre finns det siter där det självdestruktiva blir en slags subkultur, där en sorglig tös som skrivit en kultbok fingerar som en ikon för mängder vilsna töser.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-12 18:24:00
Henrikk
Jag tror att du skaffar dig en felaktig bild genom att slänga dig med "hör med vilket BUP som helst" angående tjejernas överrepresentation. För att anknyta till vad jag skrev tidigare om att svälja och hålla inom sig, så blir ju följden naturligtvis ett förvägrande av hjälp. Självdestruktiviteten tar sig andra former..
Inlägg #9: Postat: 2007-03-12 18:25:00
Henrikk
Supande, vredesutbrott, skolk, gängbildning/gängmentalitet, mobbning och känslokallt beteende som direkt är en följd av ett inkapslat och till sist bortglömt känsloliv. Vill du dra det till sin spets kan vi börja tala om krig. Att pojkar eller killar inte finns med i din BUP-statistik beror delvis på att könsrollerna fortfarande närs, kanske främst i det tidiga livet av föräldrarna.
Inlägg #10: Postat: 2007-03-12 18:26:00
Henrikk
Anledningen är självklar och det har att göra med att man som vuxen själv är fast i dem, men ändå "lyckats" och skaffat sig ett bra liv. Det gäller för den delen också barnpsykologer.
Inlägg #11: Postat: 2007-03-12 18:26:00
Henrikk
Det skulle fan ta mig vara gott nog om det fanns EN ENDA "sorglig påg" som lyckades skriva en kultbok som killar dessutom LÄSTE. Att drälla i den subkulturen och göra bort sig är tusen gånger bättre än att inte öppna upp sig alls. För man behöver stötas och blötas i de unga åren, särskilt när det gäller känslor. Man behöver få gråta, få veta att man inte alltid vet allt eller räcker till och att trösten finns i empatin från de som står en nära. DETTA skall inte killar tvingas gå miste om.
Inlägg #12: Postat: 2007-03-12 18:39:00
Henrikk
Om du har klarat dig undan Leif-Arne så kan du vara tacksam. Tack förresten Inger-Sofia, du har ett öga med överallt.
Inlägg #13: Postat: 2007-03-12 19:09:00
Inger-Sofia
Hk..9>insiktsfullt,jag är impad,
det där med ett öga överallt,tar jag som något possitivt...bara så du vet :k.m.v
Inlägg #14: Postat: 2007-03-12 23:14:00
Leif-Arne
11 Dettragiska med dessa siter är att de förstärker flickornas samt några pojkar destruktiva beteende. Detta med självskadebeteenden har en förmåga att "smitta", nätet ökar spridningen av smittan exponentiellt.
Inlägg #15: Postat: 2007-03-12 23:21:00
Leif-Arne
Å ena sidan finns det ju de som med emfas hävdar att man måste bejaka sina känslor. Å andra sidan tycker jag att man kanske inte alltid måste känna efter så förbenat hela tiden. Pressen på oss killar är mindre, vi kan få sex fast vi är fula, barn fast vi är 50, bra betyg fast vi är lata, arbete fast vi är medelmåttiga. Vi har det faktiskt rätt bra.
Inlägg #16: Postat: 2007-03-13 00:59:00
Henrikk
14 För nyfikenhetens skull: tänker du på några speciella siter och hade du någon särskild kultbok i åtanke förut? I övrigt har du helt rätt Lefi-Arne. I de flesta fall ska man inte känna efter så himla mycket. Risken att överdramatisera och förstora är överhängande, för det är väl det du menar med emfas.
Inlägg #17: Postat: 2007-03-13 01:01:00
Henrikk
Sen kommer det en del övertygande exempel. Få sex fast man är ful till exempel. Tja, det låter lite ensidigt, men det är väl så att tjejer faktiskt har lägre krav, eller så kanske det beror på något annat. Tur för oss! Hursomhelst, vi tackar och tar emot och inser att på vår kant så har vi det faktiskt ganska bra. Inte minst med självinsikten.
Inlägg #18: Postat: 2007-03-13 08:49:00
Leif-Arne
16 Det är helt riktigt en speciell bok som jag åsyftar, vill bara inte skriva ut dess namn emedan det fått alldelse för mycket uppmärksamhet redan, samma gäller siterna.
Laddar...