Inlägg #1: Postat: 2007-03-12 11:45:00
|
Nick |
Jag å andra sidan tappar respekt inför La Rosas vänsterflummiga och konspiratoriska skräckvisioner om samarbetet mellan universitet och industrin. Vilken röra av anklagelser och felaktigheter. Grundforskning oftast initieras av små biotech företag med ansträngd budget. Inga miljardanslag. Att utveckla läkemedel från molekyl till färdig produkt och kostsamt, tidskrävande och förenat med mkt stor risk att produkten aldrig når marknaden eller inte tjänar in sina kostnader.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-12 13:17:00
|
loose change |
Hej Hans!
Du blandar ihop målet för universitetsforskning med målet för läkemedelsbolag forskning. patent är inget mål för universitetet, själva kunskapen om hur saker fungerar är målet som i sin tur kan sedan användas av privata bolag som grund för utveckling av läkemedel.
Läkemedelsbolag kan förstås patentskydda sina produkter utvecklade i sina egna forskningsanläggningar varför ska universitet bidrar till det?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-12 13:31:00
|
loose change |
Hej Nick!
Genom at jag är läkare och har arbetat med läkemedel sedan 97 vet jag precis vad det behövs för att tillvärka ett nytt läkemedel.
Det är sant att det kostar att utveckla det men vet du hur mkt tjänar bolagen när medlet säljs?
Vet du att läkemedelsbolag är i USA i år den industrin som har den högsta vinsten, och USA är i krig och vapen industri rullar på hur bra som helst, dock…
|
|