Taiwan gör upp med sitt förflutna

Inlägg #1: Postat: 2007-03-10 17:03:00
Unto S
Jag önskar att du hittar även material till världens största folkmord och berättar hur och varför blev 15 milj indianer, rent ut sagt, skjutna i Nordamerika. Varför förintade kristna europeiska ”nybyggare” 15 milj indianer? Och varför ersattes indianerna med 20 milj svarta slavar från Afrika varav hälften dog under transporten. Allmänhetens kunskaper är fortfarande diffusa trots att slavhandeln var redan fullt i gång redan på 1700-talet och fortsatte ända till slutet på 1800-talet.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-10 17:04:00
Unto S
Först på 1960-talet fick slavarnas ättlingar sina medborgerliga rättigheter. Visst har man många frågor! Under tiden fortsätter folkmordet i Irak orsakat av USA. Jag avslutar min kommentar med Nobelprisdeltagaren i litteratur Harold Pinters ord och några ord från USA:s självständighets deklaration, en deklaration som aldrig har verkställts i praktiken för hela folket:
Inlägg #3: Postat: 2007-03-10 17:05:00
Unto S
Harold Pinter ett par månader innan kriget startades för fyra år sedan: ”Det planerade kriget mot Irak är i själva verket en plan för ett uppsåtligt mord på tusentals civila. Jag tror inte att USA kommer att göra detta enbart för att ta kontroll över den irakiska oljan utan också därför att den amerikanska administrationen är ETT BLODTÖRSTIGT VILDJUR. Bomber är det enda språk de talar.” Över 650 000 offer i Irak, orsakat av USA:s ockupation.
Inlägg #4: Postat: 2007-03-10 17:05:00
Unto S
’Declaration of Independence’ 4 juli, 1776: ”Vi håller dessa sanningar som självklara – att alla människor har skapats lika, att de av sina skapare förlänats vissa oförytterliga rättigheter, att till dessa hör liv, frihet och strävan efter lycka.” – Hitintills har denna deklaration varit avsedd enbart för ”Vita korkade män” titeln i Michael Moore:s bok och deras kvinnliga supporters.
Inlägg #5: Postat: 2007-03-10 17:32:00
Lars Nilsson
Här har vi ytterligare ett exemplar av gruppen "Vita korkade män". Representerad av en person som ställer upp i kommunalfullmäktige för v och som blir tårögd av rörelse och förnimmer revolutionens enstaviga, enfaldiga slagord så fort någon nämner Lenin, Stalin och kommunismen.
Inlägg #6: Postat: 2007-03-10 18:37:00
Unto S
Här har vi ytterligare ett exemplar av gruppen "Vita korkade män". Representerad av en person som är uppvuxen i ett kommunistiskt hem i Norrland och som hatar sina föräldrar så innerligt att allt denna ”Vita korkade man” gör återspeglas i hans hat på allt som hans föräldrar har kämpat för. Vem är nu denna ”Vita korkade man”? Svaret är: Lars Nilsson som mest profilerar sig med sina löjligheter i ”Gnällgubbsrutan” här på Sourze.
Inlägg #7: Postat: 2007-03-10 21:55:00
Lars Nilsson
Jag förstår att Unto längtar tillbaka till de tider och de domstolar som kallade sådana som mig för galna hundar och klassförädare samt sköts på fläcken. Och då var det ändå ett bättre alternativ än att hamna på 25 års omskolningsläger i Gulag.
Inlägg #8: Postat: 2007-03-11 12:42:00
Unto S
”Aave kummittelee Euroopassa – kommunismin aave. Kaikki vanhan Euroopan mahdit ovat liittoutuneet pyhään ajojahtiin tätä aavetta vastaan …” Poetiskt eller hur, du som spökar i gnällgubbsrutan?
Inlägg #9: Postat: 2008-01-25 19:07:00
Yngve K
Om Taiwan kan man läsa i min artikel "Taiwan gör upp med sitt förflutna" Chiang Kai-shek hade också blod på händerna liksom Mao.
Laddar...